Hakkelen of afslaan bij optrekken

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Florisdehaan
Starter

Beste forumleden,

Mijn volvo 440, 1.7 benzine, serie 89-91 geeft wisselend problemen en ik vraag mij af of iemand dit probleem herkent of misschien een suggestie heeft waar het aan kan liggen.

HET PROBLEEM:

1. Bij het optrekken hapert de motor en slaat dan voor het stoplicht soms zelfs af, daarna duurt het een aantal minuten voordat hij weer wil aanslaan (tot grote ergernis van mijn medeweggebruikers).

2. Ook als de 100km/u is bereikt, blijft bij optrekken/meer gas geven de motor haperen. Als je het gaspedaal ingetrapt houdt om je snelheid te behouden is er niets aan de hand.

3. Bij constante snelheid loopt de motor regelmatig, ook in zijn stationair loopt de motor regelmatig.

4. De klachten zijn wisselend aanwezig, maar kunnen uitgelokt worden door met een koude motor een kort stukje te rijden(dan gaat alles nog goed) en vervolgens de motor uit en opnieuw starten, dan begint hij te haperen bij versnelling.

5. Ik heb recent mijn carburateur uit elkaar gehaald en schoongemaakt, zag er allemaal nog goed uit, behalve het ventilatieklepje van de floaterkamer gaat soms wat stroef terug. Na het schoonmaken is het probleem een maand weggebleven. Om vervolgens weer terug te keren.

6. Carburateurvoet is recht, heb niet het idee dat er valse lucht wordt aangezogen.

Nu is mijn vraag: heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn. Alle suggesties zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Floris de Haan
YannickvanRooyen
4th Gear member

Ik denk dat de vlotter blijft hangen waardoor je niet voldoende benzine krijgt als je die vraagt.

carburateur weer uit elkaar halen, en zorgen dat de vlotter vrij kan bewegen.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
wpee
5th Gear member

Hoi

Hij zal met de choke er iets op wel goed lopen denk ik, als dat zo is krijgt hij te weinig benzine en zijn de sproeiers verstopt. Als dit juist averechts werkt krijgt hij teveel benzine en moet je eens naar het luchtfilter kijken. Of nog verder naar de CO stelschroef (bijstellen)

Het kan ook zijn dat de omloopklep in de luchtslang niet meer werkt en dan krijgt de motor (te) warmelucht na de opwarmfase.

Ik denk dat je de gehele carb nog eens moet schoonmaken, ik denk aan verstopte sproeiers, Duszitten onderin (niet zichtbaar) onder de luchtschroeven. Dus carb demonteren, uit elkaar halen, schoonblazen, luchtschroeven eruit, daarna sproeiers er uit door in het gat van deluchtschroeven een dunnere sleutel te gebruiken.

Als je het niet vertrouwt ga je met de gedemonteerde carb naar de garage, schoonblazenis een kwestie van 10 minuten

Verwissel de sproeiers en luchtschroeven niet, ook terugzetten in de juiste opening!!!

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Florisdehaan
Starter

Ha Wim,

Bedankt voor je reactie.

Het probleem is meestal niet gerelateerd aan de mate van 'choken', maar soms wel. Dan loopt ie met 'choke voluit' een laag aantal toeren in zijn stationair. Als het probleem er niet is loopt ie 'zonder choke' als een zonnetje. Dan kan ik een 'arme afstelling' als oorzaak waarschijnlijk wel afstrepen.

Sproeiers ,lijken in mijn ogen, ook wat minder waarschijnlijk omdat de sproeiers zijn doorgespoten bij vorige demontage, ook die waar jij over spreekt. Ik verwacht bij een verstopte sproeier ook een contant probleem, of kan het probleem dan ook wisselend optreden? Soms loopt ie prima en soms zo hakklend.

Tevens is het benzinefilter toen verschoond, zag er overigens schoon uit.

Luchtfilter zag er ook niet heel slecht uit.

Die omloopklep, dat is iets waar ik nog niet naar gekeken heb. Waar zit die luchtslang precies? Waar heeft deze zijn oorsprong en waar mondt hij op uit?

Groeten,

Floris
Florisdehaan
Starter

[quote="YannickvanRooyen"]Ik denk dat de vlotter blijft hangen waardoor je niet voldoende benzine krijgt als je die vraagt.

carburateur weer uit elkaar halen, en zorgen dat de vlotter vrij kan bewegen.[/quote]

Dit zou idd wel een plausibele verklaring kunnen zijn. Vorige demontage heb ik de vlotter stang iets bijgebogen(op advies van handboek), verder leek hij soepel te kunnen bewegen. Is er nog een test om de bewegelijkheid te toetsen?

Groeten Floris
YannickvanRooyen
4th Gear member

Heb zelf excact hetzelfde probleem gehad, dus erg plausibel zelfs ;-)

Test om de beweeglijkheid te toetsen.. als je met een hamer op je carb slaat (zijdelings) moet ie beter gaan lopen. (voor fftjes) Bij mij was het vrij duidelijk omdat bij het demonteren (in de regen bij een tankstation) de plastic uiteinden van de vlotters tegen de carburateur liepen.. Het is een beetje prutsen om het goed te krijgen, maar daarna blijft het wel werken..

eventueel, als je je carburateur los van de voet heb, en je schud ermee, zou je de vlotter moeten horen klapperen
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”