Eindelijk 4 nieuwe banden onder mijn auto kunnen leggen.
Na een repatatie recentelijk aan mijn auto wees een monteur mij op het geluid wat mijn banden maakten.
Vanmorgen 4 nieuwe erop laten leggen en een verademing tov de oude situatie, stilte in de auto pfffff dat was lang geleden dat het zo lekker was in de auto.
Kreeg nog een tip mee om zo rond de 5000 a 7500 km de banden om te gooien van voor naar achter zodat ze regelmatig slijten. ook op juiste spanning houden of iets hoger ( 2,4 bar ) zou de levensduur verlengen.
Omgooien van voor naar achter, niet doen. Voor slijt natuurlijk harder dan achter maar altijd de beste banden achter houden. Regelmatig slijten is onzin.
Pas bij versleten voorbanden de nieuwe achter leggen en de oude voor.
Die laatste tip over juiste spanning is daarentegen wel waar.
ben weer tevreden iig en ga voorlopig niets omgooien, banden zijn netjes gebalanceerd en uitgelijnt ( of een d ? ) hihi.
Net auto volgetankt en nu maar afwachten hoe het verbruik zal zijn, verwacht geen spectaculaire dingen maar gewoon nieuwsgierigheid naar de getallen.
Persoonlijk zet ik mijn banden liefst nog iets harder en durf het getal eigenlijk niet te vernoemen voordat ik commentaar ga krijgen van de bond tegen bandenterreur.....maar ga ze nu netjes op 2,4 houden.
Mijn ooit zo moooie 850 GLT stond zelfs op 2,8 bar zodat er wat beter mee gesmeten kon worden op zijn tijd, al ouder en wijzer wordend gaat het nu zoals het hoort met normale snelheden op de wegen alhier .
Hoor graag ervaringen van iedereen en wens jullie een fijn weekend.
Ik las dat laatst ook: achter de beste banden. Wat zit daar-achter? Wat is daar de reden van, bedoel ik. Als je voorwielaandrijving hebt, is het toch 'logisch' om daar ook de beste banden te hebben voor de beste grip?
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Maar als voor je beste banden zitten krijg je makkelijk een overstuursituatie omdat de achterkant van je auto gaat glijden. Dat is veel moeilijker te corrigeren dan onderstuur.
makkelijk, zeker op zo'n grote rotonde als bij nieuwegein met nat weer.. gewoon hard genoeg rondjes rijden en je achterkant komt echt wel los.. of net in een scherpe bocht je remmen een keertje in tikken
Ik ben echt geen sonntagsfahrer maar wat scheuren jullie allemaal. Ik denk voordat ik de wielen van mijn auto met DSTC los trek moet je echt zo ver gaan dat het echt gevaarlijk wordt. Ik denk dat je zo wie zo een voorwiel aandrijving niet los wil trekken.
ik zou uitlijnen veel belangerijker vinden dan het simpel omdraaien van je voor en achter banden. ook ben ik zo bijdehand om een bandenmaat te kiezen groter dan dat volvo vertelt om de velg te leggen, minder afwijking in kilometerteller, heerlijk. 185/60R15 op cetus velgen.
M'n DSTC bewaart me tot dusver voor zulke 'zonden'. Althans, heb het nog niet mogen beleven. Maar is dit dus de reden om achter de beste banden te hebben, zoals NOS zegt? Het staat nl. ook in instructieboekje van de Volvo dat beste banden achter moeten. Ik vroeg me al af waarom.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Het omgooien van voor naar achter heeft wel degelijk zin als je een V-profiel band hebt.
Dit voorkomt het zogenaamde "cuppen" van de band met als irritante eigenschap het zoemen met het rijden.
Het is dan net of er een wiellager kapot is, dus die tip van het omgooien is zo gek nog niet.
Als je goede banden hebt, heb je geen last van cuppen. Daar helpt omgooien ook niet tegen.
Ik rij plusminus 50.000 km op jaarbasis. Bij mij zijn tot de laatste bandenwissel altijd!! de beste banden achter. Ik heb nooit last van cuppen gehad. (en de banden gaan minimaal 60.000 km mee dan hebben ze tussen de 2 en 2,5 mm profiel over en is het tijd om nieuwe aan te schaffen)
Dus normaal gesproken: bij banden wissel van 2 stuks de oude achterbanden naar voren en de nieuwe banden er achterop.
Toevallig heb ik dat deze keer niet gedaan omdat ik Kleber achterop heb (die nog maar 10.000 gereden hebben) en die wil ik nooit van z'n leven op mijn stuuras hebben vanwege de mindere preciesie ten opzichte van de Michelins Premacy HP die ik nu voorop heb liggen.
Ik moet nog bedenken hoe ik dat de volgende keer ga doen. (Waarschijnlijk 4 nieuwe banden)
En nee ik ben geen "scheurder" ik rij graag hard maar probeer dit wel veilig te doen. DTSC zal bij mij niet zo gauw hoeven ingrijpen. Maar je hoeft in een natte, gladde bocht (doordraaier) maar door wat voor reden een verkeerde stuurbeweging te maken en je staat echt wel achterstevoren, ook met een voorwielaandrijver. Ik heb onderweg legio voorbeelden gezien.