Camber aanpassen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gijsos
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14.02.2007 - 22:04
Locatie: Amsterdam

Na verlaging (35mm) en vervanging achterdempers leek het me verstandig mijn V40 uit te laten lijnen. Met name ook omdat de camber stand van mijn achterwielen er niet uitziet. Gisteren naar Kwikfit geweest en laten uitvoeren. Tot mijn verbazing wilden ze geen garantie geven en zeiden ze dat het niet mogelijk is de camber stand van de achterwielen te wijzigen. Een blik in VADIS leert me echter dat de camber wel is te wijzigen. Kwikfit gebruikt de acentrische bout (B), die volgens VADIS bedoelt is om de camber te wijzigen, om de sporing aan te passen. Bout A is volgens VADIS bedoeld om de sporing aan te passen, deze heeft Kwikfit niet aangeraakt. Vandaag teruggegaan om verhaal te halen. Ze blijven bij hoog en laag beweren dat het niet mogelijk is de camber te wijzigen. Weet iemand of dit mogelijk is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50
Octavia
V40
Polo
T2
Gebruikersavatar
J
3rd Gear member
Berichten: 491
Lid geworden op: 15.09.2006 - 10:31
Locatie: Hoofddorp

kwikfit = prutsers
gebruik de zoekfunctie in dit forum / google en je begrijpt wat ik bedoel...
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
Gebruikersavatar
Siebert
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Alsjenlieft NIET naar KWIKSHIT. Gebruik inderdaad de zoekfunctie en huiver... (je kunt het ook aan mijn dochter van 10 maand vragen, heb je net zoveel kans als bij de KWICKF*CK)
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8
• Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

Vadis mag niet liegen, dus vadis geloven en naar een professionele uitlijn/ banden specialist gaan en Kwikshit vergeten.
Gr. Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Ik heb een zelfde probleem gehad alleen niet bij kwikfit. Die hebben ook de sporing afgesteld met B, A hebben ze niet aangezeten. Ze kregen de sporing niet goed was hun conclusie omdat de camber v.d. rechter achterwiel niet juist was ( en deze was niet te stellen ). Ben 3 X terug geweest. Telkens na het stellen was de camber anders!!!!!!!!!!!!!!!!! Gek he.
Bij kwikfit mijn vorige auto laten uitlijnen, daar moest ik ook 3X terugkomen. Uiteindelijk heeft een stagiaire van de HTS autotechniek het goed gedaan!!!
Ik ben dus ook op zoek naar een goed adresje voor het uitlijnen.

MvG Martin
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

misschien de dealer???
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

Meestal laten die het ook door een professionele uitlijn/ banden specialist doen.
Gr. huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Gebruikersavatar
gijsos
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14.02.2007 - 22:04
Locatie: Amsterdam

Vandaag terug geweest naar Kwikshit en na zeuren (en laaaaaaaaaang wachten) auto weer op de brug gekregen. Nadat ik ze met een printje van VADIS les heb gegeven over het uitlijnen van een V40 erkenden ze min of meer schorvoetend dat ik gelijk had. Ik werd gewezen op gescheurde ophangrubbers. Volgens Kwikshit heeft uitlijnen echter alleen zin als deze eerst vervangen worden. Aangezien ik 3 dagen bier heb staan drinken op Pinkpop was ik helaas niet op mijn scherpst en heb ik me voor mijn gevoel wederom met een kluitje het riet in laten sturen. De rubbers waren weliswaar op het oog niet helemaal fris meer, maar ik heb geen klachten die duiden op overmatige slijtage. Conclusie: ik ben er helemaal klaar mee, camberstand achter klopt nog steeds niet en mij zie nooit meer bij Kwikshit en zeker niet de vestiging aan de Neherkade in Den Haag!!!!!
V50
Octavia
V40
Polo
T2
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Uitlijnen is een zeer specifiek vak, die extreem (!!!!) weinig mensen
zich eigen hebben gemaakt.....
Spreek uit ervaring.

Ik bepaal zelf wanneer ik mijn auto uitgelijnd wil hebben.
Verder zullen ze met de ophangrubbers de grote rubbers aan de
draagarm bedoelen??
Die hebben altijd scheurtjes...

Als je de auto hebt verlaagd, laat 'm dan als sports suspension uitlijnen.
Dat staat in de computer die ze moeten selecteren voor ze eraan
beginnen......

Ik heb 'm door een expert laten uitlijnen en het rijd goed, voor zover
het onderstel van de V40 goed te noemen is...
Heb na mijn verlaging wel de stabilisatorstang achter vervangen voor
een dikkere, scheelt veel in weggedrag.
It's only kinky the first time
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Sluit me aan bij het advies van Volmar. Ik ga er zelf altijd bij staan als ze aan het uitlijnen zijn. Met goede apparatuur en deskundigheid is het een fluitje van een cent bij een v40. Schijnt dat de uitlijning die hoort bij sports suspension meer camber heeft = betere wegligging (bochten) maar ook meer bandenslijtage achter aa de binnenzijde.

Dus als je een rusitge rijstijl hebt en veeeeel kilomters rijdt misschien toch als gewoononderstel laten uitlijnen.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Gebruikersavatar
herbie5251
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
Locatie: borculo

het onderstel van de V40 goed te noemen is...
wat mankeert er aan het onderstel van een v40,
tussen f1 en f2 is al een wereld van verschil
emielkosse
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 29.05.2006 - 14:07

Ik heb zojuist de auto S40 (2001) aan een onderhoudsbeurt onderheven en heb ook het uitlijnen laten uitvoeren omdat er sinds een twee maanden andere banden op zijn gekomen (deze waren niet gelijkmatig afgesleten).
Onderhoud laat ik altijd bij de officiele dealer doen en nu reed ik gister terug naar huis en merkte dat de auto naar rechts trok terwijl het stuur niet horizontaal en zelfs naar links stond..... Dus ik chagarijnig want ik betaal niet voor niets voor een officiele dealer.....
Vandaag opgebeld en probleem uitgelegd, en kon meteen vanmiddag langskomen om het te herstellen. Vervolgens opnieuw uitgelijnt en met de monteur achter het stuur en proefritje gemaakt, leek inderdaad verbeterd en goed. Monteur gaf ook netjes toe dat het de vorige keer niet goed gebeurd was (is een klasse appart, mensen die fouten durven toe te geven en heb ik erg respect voor!).
Vervolgens aan de terugreis naar huis begonnen en nu verbaasde mij het dat de auto nog steeds wat naar rechts trekt, wel een stuk minder en nu staat ook het stuur iets naar rechts......
Ik ben nu ERRUG GEFRUSTREERD en ben het eigenlijk spugzat en voel er niet veel voor om morgen weer langs te gaan..... (dan ben ik mezelf eigenlijk te dom af).
Dit wou ik hier ff kwijt.. dus tis niet alleen Kwikshit die het kan verprutsen officiele dealers kunnen het ook.
Ik weet we zijn allemaal van vlees en bloed maar een keer langs gaan om het te laten herstellen en dan nog niet goed duid mij op een kalibratie fout in de meetapparatuur........
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20783
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Jongens jongens, wat een problemen allemaal.
Wanneer moet de auto opnieuw uitgelijnd worden? Alleen als je verkeerd afgesleten profiel hebt. Waardoor komt dit? Vul zelf maar in.

Nu heb ik vele 100-duizenden km's weggetufd met mijn 440, 440 Diesel en mijn V40 diesel (phase II) maar ik heb nog nooit mijn auto's laten uitlijnen (dit was niet nodig!). Zelfs niet met de wisseling van zomer naar winterbanden. De instelling die er af fabriek opzit is goed. En juist voor de auto.

Oké ik geef toe twee keer is één van mijn toenmalige auto's opnieuw uitgelijnd. Dat was beide keren na een aanrijding (buiten mijn schuld dat wel) waarbij de voorkant in puin lag.

Goed uitbalanceren van de banden bij montage is voldoende.
Uitlijnen hoeft echt maar heel sporadisch en zeker niet bij elke bandenwissel!!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
emielkosse
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 29.05.2006 - 14:07

V480-S60 schreef:Jongens jongens, wat een problemen allemaal.
Wanneer moet de auto opnieuw uitgelijnd worden? Alleen als je verkeerd afgesleten profiel hebt. Waardoor komt dit? Vul zelf maar in.

Nu heb ik vele 100-duizenden km's weggetufd met mijn 440, 440 Diesel en mijn V40 diesel (phase II) maar ik heb nog nooit mijn auto's laten uitlijnen (dit was niet nodig!). Zelfs niet met de wisseling van zomer naar winterbanden. De instelling die er af fabriek opzit is goed. En juist voor de auto.

Oké ik geef toe twee keer is één van mijn toenmalige auto's opnieuw uitgelijnd. Dat was beide keren na een aanrijding (buiten mijn schuld dat wel) waarbij de voorkant in puin lag.

Goed uitbalanceren van de banden bij montage is voldoende.
Uitlijnen hoeft echt maar heel sporadisch en zeker niet bij elke bandenwissel!!
Klopt helemaal!! Bij mijn bandenwissel heb ik gezien dat de 'oude' banden niet goed afgesleten waren dus vandaar dat ik ze uitgelijnt wilde hebben
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”