koppel en vermogen grafieken
- gertsan
- 3rd Gear member
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04
Van mijn eerste autos stond in het boekje een grafiek met het koppel en vermogen van de auto als functie van aantal toeren per minuut. Ik ben benieuwd hoe dat bij mijn s60 t5 (2003) verloopt en hoe dat zal veranderen als je hem tuned (puur chip)
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
- gertsan
- 3rd Gear member
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04
toevallig net zelf gevonden.. voor de geinteresseerden
http://www.bsrab.se/bilder/_/ev_517_3_l.png/
http://www.bsrab.se/bilder/_/ev_517_3_l.png/
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Wat mij op deze site opvalt, is dat ze voor mijn auto (2.4D) na tuning een koppel opgeven van 470Nm met 197Pk, terwijl Rica niet verder gaat dan 410Nm. Toch wel een aardig verschil vind ik.
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
Deze klup meet ook niet getuned: mijn D5 heeft dan al 177 pk/ 426Nm, ipv 163 pk/340 Nm......
of ze meten niet zo goed, of Volvo heeft mij veel meer vermogen meegegeven dan ik voor betaald heb
getuned komt elke tuner voor die D5 eigenlijk toch aan zo'n 197-198 pk: merkwaardig :?
Deze klup meet dat ook, trouwens: Superchips
(Slightly on topic: Ik kon bij superchips geen T5 curves vinden)
of ze meten niet zo goed, of Volvo heeft mij veel meer vermogen meegegeven dan ik voor betaald heb

getuned komt elke tuner voor die D5 eigenlijk toch aan zo'n 197-198 pk: merkwaardig :?
Deze klup meet dat ook, trouwens: Superchips
(Slightly on topic: Ik kon bij superchips geen T5 curves vinden)
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
Ik zie nu wel BSR met hun PPC een stul goedkoper dan RICA
Stage 1= alleen chiptuning:
rica zo;n 1045e
BSR 882e
http://www.bsrab.se/products//t484/
http://www.bsrab.se/bilder/_/ev_484_1_l.png/
Stage 1= alleen chiptuning:
rica zo;n 1045e
BSR 882e
http://www.bsrab.se/products//t484/
http://www.bsrab.se/bilder/_/ev_484_1_l.png/
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
Het max. aantal pk's is eigenlijk niet heel belangrijk bij de diesels, een brede powerband als gevolg van een hoog en lang aanhoudend koppel is beter.
Een (turbo)diesel heeft z'n max koppel bij ~2000rpm en dat neemt daarna af, in ieder geval boven de 4000rpm neemt het enorm af.
Het max. vermogen zegt alleen iets over het koppel bij een hoog toerental, waar de meeste dieselrijders nooit gebruik van maken.
Een mooie vloeiende, liefst hoge koppelcurve die laag in toeren begint is voor een diesel eigenlijk veel belangrijker bij normaal / sportief gebruik.
Een (turbo)diesel heeft z'n max koppel bij ~2000rpm en dat neemt daarna af, in ieder geval boven de 4000rpm neemt het enorm af.
Het max. vermogen zegt alleen iets over het koppel bij een hoog toerental, waar de meeste dieselrijders nooit gebruik van maken.
Een mooie vloeiende, liefst hoge koppelcurve die laag in toeren begint is voor een diesel eigenlijk veel belangrijker bij normaal / sportief gebruik.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------