Hoe gevoelig is een diesel van Volvo hiervoor

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Bart Giesen
5th Gear member

Ik weet niet of er standaard een intercooler op de TD's zit;

-Zo ja; wat verwachten jullie als een standaard IC word vervangen door een grotere? Is er voldoende druk (stock) om deze te benutten? Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

-Zo nee; iemand al geprobeerd er 1 te plaatsen?
DeNNiS_
4th Gear member

Een intercooler vergrote betekend meer vul ruimte...
dus een groter turbo gat... en geen voordeel..
dan moet je gaan denken aan grotere turbo...
je brandstof injectie veranderen dat hij dus meer krijgt enz... (tuning)

bij grote tuning dus kan je rekenen op
(andere verstuivers - brandstofpomp)

dan heb je er voordeel van anders niet
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

Een intercooler heeft zeker zin, vooral als je er geen hebt of de druk gaat verhogen.
Als het een minder goede i.c. is kun je een iets groter turbogat krijgen, maar nut heeft het altijd.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

volgens mij is de primaire reden dat je op een 19TD geen mistlampen kunt plaatsen het gebruik van de linkermistlampopening tbv de intercooler
Volvo for life
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

Dat zou best kunnen, een intercooler zonder koeling is natuurlijk niet echt handig ;-)
.
sjoerdb
5th Gear member

ik kan met zekerheid zeggen dat de 440/460 td uitgerust is met een intercooler, die inderdaad linksvoor zit. hierdoor kan je inderdaad een 440/460 td niet uitrusten met mistlampen aan de voorkant. aan de rechtervoorkant zit een oliekoeler, zodoende is deze ruimte niet beschikbaar voor een mistlamp.

je hebt hier onder mijn bericht staan over mijn 440 td, hier staat in wat er kan veranderd worden om meer pk's te krijgen.

brandstofpomp en turbodruk zijn de 2 manieren om meer vermogen te krijgen. de intercooler zit er al op dus dat zullen we maar zo laten zitten, de oliecooler zit er ook op dus dat laten we ook zo maar. hoe het zit met verstuivers weet ik niet.

ik zoek eigenlijk de preciese benaming van de dieselpomp, dus leverancier met welk type het is.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

Dat moet erop staan als het goed is, zal een Bosch VP zijn of een Lucas? CAV vermoedelijk.
.
sjoerdb
5th Gear member

jah ik heb het gevonden:

een CAV pomp, de pomp is roterend, de opvoerpomp een schottenpomp, centrifugaal regelaar op de pomp.

vuldruk turbo: 0,7- 0,85 bar door een garrett T2 turbo

@ pedro sr. wat is jouw ervaring in turbo druk bij een soortgelijke motor, dus geen electronica en verder dus standaard uitgevoerd. is 1 a 1,2 bar mogelijk, en later met meer inspuiting wat het teveel aan lucht weer compenseert.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

Meer dan 1 bar zou ik niet doen, kun je doen met een bleedvalve of de afstelling van de wastegate-stang.
Een teveel aan lucht bestaat niet bij een diesel, meer is beter. Als je de pomp iets verder openschroeft zal hij gaan pluimen omdat hij dan meer brandstof inspuit over het hele toerenbereik, dus ook als de turbo geen druk levert of stationair (hij zal sneller stationair gaan lopen).
heb je een verrijking op de pomp zitten d.m.v. turbodruk? Heb je een foto van de pomp?
.
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”