nokkenas wisselen, kleppen stellen?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
sjoerdb
5th Gear member

hoi,

ik wil misschien nog de nokkenas van mijn 480 vervangen. de motor die er in zit is een B18FP en de nokkenas die ik heb liggen is van een B18E, de punt van de nok is anders maar de andere kant van de nok is gelijk.

als ik nu de nokkenassen wissel is het dan nodig om de klepspeling af te stellen of zal deze zonder problemen goed zijn?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
theboz
2nd Gear member

volgens mij hoeft je kleppen te stellen bij wissel nokenas
maar gaat het goed met deze nokkenas wissel motor verschillen volgens mij nog al
The Boz
wpee
5th Gear member

Als je nokkenas wil t vervangen altijd kleppen controleren, je hebt hem zover open dus controleer het dan ook. Of je moet stellen blijkt daarna wel.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
sjoerdb
5th Gear member

voor zover ik kan zien lijkt de B18E nokkenas op een scherpere nokkenas voor de b18FP motor, ik zie er geen problemen in. het is allebei dezelfde motorinhoud, de b18E geeft paar pk meer dan de B18FP. de cilinderkop is ook hetzelfde. de punt van de nok is anders, de rest van de nok is naar mijn idee hetzelfde, inderdaad zal ik bij demonteren en wisselen tijd besteden aan meten van klepspeling.

vertel maar waar je problemen verwacht en wat voor problemen. tot nu toe hoor ik alleen zachtjes dat je "denkt" dat het andere motoren zijn. nu nog even uitleggen aub.thx
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
wpee
5th Gear member

Nee geen probleem DENK ik.
Mijn reaktie was alleen: Speling METEN, je het het toch open dus controleer het even.
Of het op demotor gaat passen weet ik zo niet, zou je ook in garage kunnen vragen
Wim
Wim

FlyVolvo
1st Gear member
Contacteer:

Houdt er in iedergeval even rekening mee dat je voor dat je de auto daadwerkelijk start de nokkenas minimaal 2x rond hebt gedraaid doormiddel van het draaien aan de krukas-polie. Hierdoor vookom je dat je eventueel je kleppen in je zuigers drukt.
Aangezien de kop van het blok er wel het zelfde uit ziet en misschien ook wel is, kan het zijn dat er andere zuigers zijn gemonteerd in het onderblok tussen de verschillende motoren.

Dit zou betekenen dat er bij de nokkenas met de scherpere verpunting zuigers in het onderblok zitten met een holle bovenkant, waardoor bij de kleplift de klep verder open kan op het moment dat de zuiger naar boven komt/boven is.
ALs je nu probeert die nokkenas in een motor te leggen met een onderblok met daarin vlakke zuigers dan krijg je het probleem dat de kleppen de zuigers zullen raken en dan is het volgende wat in gebouwd moet worden een nieuw motorblokje.

Door het draaien van de krukas-poelie kun je handmatig kijken of dit het geval is na de nokkenas wissel. Als je de nokkenas op de hand min. 2x kan draaien dan zou het geen probleem moeten zijn en zal hij motorblok geen problemen geven. Als hij op een gegeven moment vast loopt raakt de zuiger de klep en kan je alles uit bouwen omdat dt nooit zal werken.

Over het algemeen zit er wel iets ruimte in de blokken alleen weet je nooit wat (de vorige eigenaar) ermee gedaan heeft. Als de kop een keer gevlakt is geweest i.v.m. een lekke koppakking dan wordt deze ruimte tussen kop en blok kleiner en zul je dus ook minder ruimte hebben tussen de zuiger en je klep. Door de scherpere hoek zou het dan wel eens kunnen zijn dat hij de zuiger net zal raken en dan heb je een probleem.
Het is overigens verstandig dit testen ALTIJD te doen omdat de geschiedenis van het blok vaak onbekend is en in de boeken de "nieuw"-waardes worden gebruikt. EN toen het nieuw was had het misschien wel gepast, maar na een keertje kopvlakken of zelfs kop en blok vlakken niet meer.

Succes met puzzleén.

Volvo is net Lego maar controleer wel even wat je doet.
Mijn Sport: Rallysport, www.Volvo740rallyteam.nl.
FlyVolvo
1st Gear member
Contacteer:

Oja, en ALTIJD kleppen stellen.

Als alles past, probeer dan eens te google-én naar je nieuwe nokkenas en het ontstekingstijdstip. Als je de nieuwe erin hebt kan het wel eens zijn dat het injectiesysteem op een iets eerder of later moment moet gaan inspuiten, waardoor je dus het verschil in je gevonden pk's/koppel kan behalen. Als het gelijk is ben je snel klaar, als het verschilt zal hij niet optimaal benut worden en zal je misschien gelijk, iets meer of misschien nog minder doen dan je oude. En dat zou zonde zijn.
Mijn Sport: Rallysport, www.Volvo740rallyteam.nl.
sjoerdb
5th Gear member

wim, het is niet mijn bedoeling om je aan te vallen. speling meten doe ik inderdaad ook wel als ik hem open heb liggen, ik begin eerst met alleen demonteren van klepdeksel zodat ik eerst de maat kan meten van de nokkenas. dan weet ik al meteen of ik er mee door ga, ja of nee. als de maat hetzelfde is van beide nokkenassen kunnen we er bijna vanuit gaan dat de speling wel goed komt. uiteraard zal ik evengoed de speling meten.

wat heb ik aan onderdelen nodig:
oliekeeringen 2x
klepdekselpakking 1x
inlaatspruitstukpakkin 1x

vergeet ik dan nog iets?

ik hoop op geen problemen met de kleppen en de cilinders, de nok is maar minimaal hoger en ik verwacht dat er genoeg ruimte in zit.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
wpee
5th Gear member

yep, da's ok hoor.
Geen aanval gezien :)

Ik denk dat je voldoende onderdelen hebt zo. (uit mijn hoofd dan)

Vergeet niet de as in te smeren met olie bij het monteren, anders loopt hij droog de eerste halve minuut.
ook keerringen even invetten voor de montage.

Wim
Wim

Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”