Uit Auto Motor & Sport
Uit Göteborgs PostenVolvo till salu - trots allt?
Pär Brandt - 2007-05-28
I helgen snurrade ryktena igång igen, med ännu högre fart, och den här gången kommer uppgifterna från Financial Times. Olika anonyma uppgiftslämnare med "god insyn" hävdar att BMW fortfarande är intresserade av att köpa Volvo Personvagnar. Ford kan tvingas att sälja om läget förvärras på den amerikanska marknaden.
Det är Financial Times som i helgen återigen blåste liv i ryktena om BMW:s intresse av Volvo. Två källor med insyn säger att BMW under våren analyserat Volvo och nu är redo att gå vidare med en budgivning.
En annan anonym källa har bekräftat för Financial Times att BMW verkligen tittat på möjligheten att köpa Volvo, men säger samtidigt att affären sannolikt inte blir av. Enligt Financial Times har flera företag haft insyn i Volvo, däribland investmentbolag.
De flesta bedömare anser att investmentbolag knappast är intresserade av att ge sig in i den riskfyllda bilindustrin, men osvuret är bäst och exemplet med Cerberus köp av Chrysler Group visar att möjligheten finns.
Fords styrelseordförande Bill Ford har i flera intervjuer berättat att när läget var som värst för Ford Motor Company, för något år sedan, kände han sig ibland så handlingsförlamad att han knappt kom ur sängen på morgonen.
Boeing-chefen Alan Mulally tackade först nej men efter en tids övertalning tog han i september förra året över vd-jobbet från Bill Ford (som för övrigt är sonsonson till legendariska Henry Ford). Mulally rivstartade och tillkännagav direkt att "ingenting är heligt" när det gäller att få Ford Motor Company på rätt köl igen.
Uttrycket "ingenting är heligt" kan skrivas om till "utförsäljning av inventarierna" och ganska snart stod det klart att Ford sökte en ny ägare till Aston Martin. I mars blev det klart att Prodrive tar över Aston Martin men i efterhand har det kommit fram att Ford även varit villiga/tvingade att sälja sin svenska guldkalv Volvo.
Uppgifter i bland annat engelska Autocar gjorde för några veckor sedan gällande att BMW var intresserade av Volvo och via en investmentbank fick man tillgång till den insyn som behövs inför ett eventuellt uppköp. En del bedömare inom bilindustrin har kommenterat uppgifterna med att ett sådant förfarande inte är ovanligt när tillfälle ges, även om det inte finns något genuint intresse av uppköp. Att få möjlighet till en detaljerad inblick hos en konkurrent är ett tillfälle som helt enkelt inte får missas.
Eftersom BMW är genomgående bakhjulsdrivna med längsmonterade motorer, och Volvo är genomgående framhjulsdrivna med tvärställda motorer, så finns det inte så många uppenbara samordningsfördelar. Men orsaken till BMW:s intresse, enligt Autocar, har varit att skapa gemensamma plattformar för mindre och medelstora bilar som till exempel Mini.
Den främsta orsaken till att Ford är villiga att sälja Volvo finns förmodligen på den nordamerikanska marknaden (förutom att Ford behöver pengarna). Volvo kommer i kläm och den interna kannibalismen mellan Lincoln, Jaguar och Volvo är svår att lösa upp. Mazda har en enklare position och kan även fortsättningsvis vara en driftsäker, prisvärd och "japansk" bil som inte konkurrerar med de andra Ford-märkena.
Nu är det inte säkert att Ford säljer Volvo, eftersom man har och kommer att ha stor nytta av Volvos ingenjörer och de goda inkomster som märket hittills genererat. Första kvartalet blev oväntat lyckat för Ford Motor Company med en förlust på "bara" 282 miljoner dollar. Under fjolåret var förlusten under samma period 1,4 miljarder dollar och under helåret 2006 förlorade Ford 12,7 miljarder dollar - cirka 90 miljarder kronor!
Skulle det bli en försäljning så lär det ta minst en bilgeneration - cirka sju år - innan Ford-koncernen helt lämnat det tekniska samarbete som man etablerat med Volvo. Teknikutbytet är omfattande och det tar lång tid att avveckla.
En nu op zoek naar een vertalingVolvo Personvagnar till salu
BILINDUSTRI: Fords desperata situation tvingar bolaget att försöka sälja Volvo Personvagnar. Hugade spekulanter bjuds in för att studera det svenska bolagets räkenskaper. Men vem har råd och intresse att köpa? frågar sig GP:s Stephan Lövgren i en analys.
KOMMENTERA
Vem vill du se som ny ägare av Volvo PV?
Det har i närmare en månads tid cirkulerat uppgifter om att tyska BMW skulle vara intresserade av att köpa Volvo Personvagnar. Financial Times uppger nu - med hänvisning till två av varandra oberoende, men anonyma källor med insyn - att BMW studerar Volvos balansräkning för att utvärdera ett köp. Den uppgiften har även GP fått bekräftad av en källa inom Fordkoncernen.
Det är en mycket intressant uppgift i sig - men det verkligt intressanta är att det nu står alldeles klart att Ford försöker sälja Volvo PV.
Tillgång till räkenskaperna
Båda källorna i Financial Times berättar det. Enligt det ena har flera olika företag fått tillgång till Volvos räkenskaper för att kunna utvärdera vad som är till salu. Den andra källan berättar att "en försäljningsprocess pågår".
Varken Ford Motor Company eller BMW kommenterar officiellt Financial Times uppgifter. Till Bloomberg News säger Ford-talesmannen Tom Hoyt "artikeln är en spekulation och vi kommenterar inte spekulationer". Volvo PV:s informationsdirektör, Olle Axelsson, säger till GP att detta är en ägarfråga, inget man kan kommentera från Volvos sida.
Ford förlorade 86 miljarder kronor förra året. Enligt Automotive News beräknar företaget att rationaliserings- och omstruktureringskostnader kommer att medföra kostnader på ytterligare 120 miljarder kronor de närmaste tre åren.
Det är lätt att bli blind för dessa ofantliga summor och svårt att ta dem till sig. Men tågtunneln genom Hallandsåsen, detta dyra evighetsprojekt, beräknas totalt ha kostat 7,5 miljarder när det står färdigt om några år. Det ger en liten proportion.
För att klara sin svåra situation har Ford skaffat lån och krediter för 160 miljarder kronor. För att få dessa lån har bolaget pantsatt allt av värde, inklusive sitt eget namn och logotype.
Och inklusive Volvo PV.
Lokaltidningen Detroit News berättade för några månader sedan att hela familjen Ford, alltså alla storägarna, haft en familjeträff där konsulter, specialiserade på stora försäljningar, var speciellt inbjudna. Enligt Detroit News var huvudfrågan om Fordfamiljen kunde sälja ut hela bolaget. Inget hände då, men det ger ytterligare en bild av hur desperat situationen är för USA:s näst största bilfabrikant.
Det är mot den bakgrunden man skall se uppgifterna om att Volvo PV är till salu. Ford är ett stycke amerikansk industrihistoria. Att låta det företaget gå omkull får inte hända så länge det finns en enda sten att vända på för att hitta möjlig räddning.
Värdefull tillgång
Volvo är en av Fords mest värdefulla tillgångar, så det är närmast klassiskt formulär 1A att det är Volvo som nu seglat upp på försäljningslistan.
I en undersökning gjord av New York-baserade konsultföretaget Reputation Institute, publicerad förra veckan, placerade sig Volvo på 57:e plats över världens mest respekterade företag. Det gör Volvo till världens fjärde mest respekterade globala bilmärke - och i sammanhanget är det ointressant om det är AB Volvo eller Volvo PV som avses. Varken Ford eller GM kom in på topp 200. Så Volvo är ett värdefullt varumärke.
Men vem köper?
BMW kan vi förmodligen räkna bort direkt. Det är omöjligt att se synergier eller kompletteringar i modellutbudet; snarare överlapp inom de flesta segment.
Återförening med Lastvagnar?
När Chrysler såldes för några dagar sedan var både kanadensiska Magna och, påstås det, General Motors, bland intressenterna. Men det var också en rysk finansman, innan det slutligen blev ett riskkapitalbolag som köpte. Att kapitalmarknaden ser bilindustrin som investeringsobjekt är oväntat. Den knivskarpa konkurrensen, som bara blir hårdare när koreanerna och kineserna kommit igång ordentligt, borde avskräcka.
Kanske är trots allt Renault/Nissan hetaste tipset. Carlos Ghosn var i torsdags i Detroit och talade sig varm för ytterligare strukturaffärer inom bilindustrin.
Ghosn har fått några smällar senaste året som naggat på bilden av bilindustrins guru. Men hans stöd till AB Volvo inom lastbilssfären har gett strålande utdelning - så kanske ser han en poäng med att återförena de båda Volvobolagen inom samma koncern.
STEPHAN LÖVGREN
