Afsluiten EGR

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
flyingd
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.05.2007 - 17:23
Locatie: zwolle

hallo.

Ik heb de EGR afgesloten van mijn V70N 2.5d uit 2001. dat heb in gedaan door een plaatje te plaatsen achter de EGR. Dus tussen EGR en inlaatspruitstuk. Deze is dus nog wel werkend, er kan alleen niets meer door.

Ook heb ik een Doidemod aangebracht aan de LMM. Deze was defect kon dus wel opgeofferd worden voor dit experiment. Omdat de LMM een temperatuur sensor heeft heb ik deze laten zitten en de LMM tot de sensor afgezaagd. Het raster(rooster) heb ik verwijderd omdat deze toch niet meer nodig was om de LMM te beschermen tegen grote druppels vocht.

De proefrit.

Bij het starten ondervond ik geen problemen, maar het is natuurlijk nog afwachten wat er de komende weken nog gaat gebeuren. De start ging zeer goed, en terug val in toeren was er niet, dat was voor heen wel het geval. Bij het rustig inrijden viel gelijk op de diodemod zijn werk goed doet. Geen schommelingen meer in trekkracht, maar een mooi egale opbouw van kracht. Bij mijn idee is er nu meer trekkracht aanwezig bij lage toeren (2000 en lager)
Er kwam echter wel een motormanagement melding, maar het had geen effect op de motor zelf. Deze heeft sinds lange tijd niet zo mooi gelopen.
Bij warme motor heb ik hem goed uitgeprobeerd. Er is een zeer duidelijk verschil merkbaar. De auto is stukken sneller en trekt de het hele toeren gebied zeer goed. Na het inschakelen van de powerbox was ik zelf zeer verrast over de onverwachte toename van trekkracht. Deze was nog nooit zo hoog geweest. Het had dan wel net geregend, maar spinnende wielen bij 70 Km/h in de drie!! Had ik nog niet eerder meegemaakt.

De roet uitstoot is beduidend minder als voorheen. Toen legde ik nog een giga rookgordijn, waarbij de achterblijvers eerst moesten wachten tot de rook was opgetrokken voor ze weer verder konden rijden.

Conclusie.
Tot nu dus alleen maar positief. Op de melding in de BC na dan.
Ik zal in de komende weken laten weten hoe het verder is gegaan. En of het een effect heeft gehad op mijn verbruik Met en zonder powerbox.

Vraag is de melding van de BC ook uit te schakelen?
V70N 2.5d 2001
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een klein gaatje (paar milimeter) in het afsluitplaatje van de egr de melding zou voorkomen. De egr is dan natuurlijk niet meer helemaal afgesloten, en het is de vraag hoe lang het duurt voordat vuil het gaatje alsnog afsluit, maar je zou het kunnen proberen.
Andere opties om de melding te voorkomen zijn er bij mijn weten niet.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gast

De vraag moet nmm zijn;
Wat veroorzaakt de storingsmelding in de BC en hoe is deze electronisch te omzeilen.
EGR is toch al dicht!
Normaliter zal de sensor een waarde afgeven tussen 2 uitersten, misschien dat in het electronisch schema van VADIS staat, welke waarden (heb ik niet).
Deze waarde(n) dan simuleren. Of is dit te simpel gedacht?
Gebruikersavatar
flyingd
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.05.2007 - 17:23
Locatie: zwolle

dat zou kunnen. vraag blijft dan waar deze sensor zich bevind.
ik kan hem niet vinden. of zit er een sensor op het vacuum regel systeem?
deze bepaalt tenslotte waneer de klep open en dicht gaat.
V70N 2.5d 2001
Gast

Goeie vraag, dat zal je dan toch uit het electronisch schema van VADIS moeten halen.
Of......... misschien is er hier een Volvo-specialist die het je zo kan vertellen.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Het is al vaker langs gekomen. Ik heb tot nog toe niemand horen vertellen hoe je de melding zou kunnen omzeilen. Het lijkt dat het motormanagement aan de hand de waarde van andere sensoren, bv de lmm, ontdekt dat de egr niet naar behoren functioneert. De theorie van de lmm: Als de egr opengaat zou de lmm een lagere waarde moeten aangeven, immers, een gedeelte van de inlaatlucht komt opeens via de egr ipv via de lmm. Als die daling in luchthoeveelheid niet plaatstvindt vlak nadat de egr klep geopend wordt weet het motormanagement dus dat de klep niet goed functioneert.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
flyingd
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.05.2007 - 17:23
Locatie: zwolle

ik heb net de VADIS DVD gedownload. en ga morgen ff kijken wat er te vinden is.
wat betreft de LMM, die is door een Diodemod omzeild, de waardes die hij door geeft zijn gelijk aan die van een goede LMM. er kunnen dus geen waardes worden door gegeven die een storing veroorzaken.
V70N 2.5d 2001
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

flyingd schreef:wat betreft de LMM, die is door een Diodemod omzeild, de waardes die hij door geeft zijn gelijk aan die van een goede LMM. er kunnen dus geen waardes worden door gegeven die een storing veroorzaken.
?
Een goede LMM geeft door hoeveel lucht er binnenstroomt. Die van jou geeft nu waarschijnlijk een vaste waarde af, onafhankelijk van de hoeveelheid lucht. Dat is niet hetzelfde.


De storing wordt niet zozeer door meetwaarden van de LMM veroorzaakt. Het punt is dat het motormanagement waarschijnlijk merkt dat de egr niet meer functioneert door het controleren van de waarde van een of meer andere sensoren na het openzetten van de egr-klep. En dat is niet iets dat je zomaar even kunt omzeilen door het doorknippen van een draadje ofzo.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Overigens: Met het "inschakelen van de powerbox", bedoel je daarmee die diode modificatie? Of heb je nog een extra powerbox?

Als je het voor elkaar krijgt de storingsmelding van de egr te omzeilen dan hoor ik graag hoe.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
flyingd
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.05.2007 - 17:23
Locatie: zwolle

de diodemod is alleen een vervanging van de LMM. de powerbox staat daar los van.

zie deze site voor metingen.

http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/tdi_ ... ameter.htm
V70N 2.5d 2001
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De hoeveelheid lucht die de LMM meet is bekend bij een bepaalde gasstand en motortoerental. De LMM zal na verloop van tijd afwijkingen gaan vertonen. Daarom moeten de waarden van de LMM binnen een bepaalde mapping vallen. De lucht die van de EGR komt is daarin meegenomen. Als de EGR wordt afgesloten "mist" er een hoeveelheid lucht, en de computer denkt dat er iets mis is.
Ik heb het vermoeden dat als ipv de uitlaatlucht een klein luchtfilter aan de inlaat wordt gekoppeld dit lampje niet meer opkomt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
flyingd
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.05.2007 - 17:23
Locatie: zwolle

ERG loskoppelen en er een filter voor zetten?.
dat gaat problemen geven. het lucht inlaat systeem staat onder een overdruk van de turbo. als de ERG klep wordt geopend zal er normaal gesroken uitlaatgassen worden toegevoegt, ook in over druk.
als de uitlaat toevoer van de ERG vervangen wordt voor een luchtfilter. zal bij de eerste de beste keer dat de Klep opent, er geen extra lucht worden toegevoegt, maar alleen maar lucht worden afgeblazen wegens de overdruk.
dit zal niet alleen negatieve effecten hebben op de loop van de motor maar het hele mamagement zal van slag zijn.

ik denk niet dat het zo is opgelost.
V70N 2.5d 2001
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Werkt nu ook zo. De druk in de uitlaat is niet veel hoger dan atmosferisch. Daarom sluit de EGR klep ook bij vollast. Anders zou de turbodruk deels via de EGR in de uitlaat verdwijnen.
Dus ik verwacht niet dat dit problemen oplevert.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”