Olieprobleem
- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
das een goeie, maak een paar duidelijke foto's misschien zorgt dat voor opheldering
Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
- Kanaleneiland_zuid
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
- Locatie: Utrecht
Het oliepeil zakt. Vrij snel als de motor loopt / warm is. Het stopt als de motor koud is.
Foto's gaat wat moeilijk worden. Hij staat nu bij een garage om de hoek, garage goylaan, morgenochtend zetten we hem daar op de brug om te kijken. maar ik zou graag van tevoren een klein beetje willen weten wat het kan zijn.
Foto's gaat wat moeilijk worden. Hij staat nu bij een garage om de hoek, garage goylaan, morgenochtend zetten we hem daar op de brug om te kijken. maar ik zou graag van tevoren een klein beetje willen weten wat het kan zijn.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
nog 850 euro voor een 91er? Heb laatst een 95er nieuw type met alle luxe voor 750 euro overgenomen. dr zat alleen geen airco op.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Kanaleneiland_zuid
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
- Locatie: Utrecht

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Dat is normaal dat de olie zakt als de motor loopt, dan moet je de peil stok erin laten.
Als je motor afstaat moet je zeker een minuut tot 5 minuten wachten voordat je weer betrouwbaar kunt peilen.
Als je dan toch minder olie ziet, dan moet de er wel heel veel olie onder liggen, het carter kan ongeveer 3,5 liter bevatten, 0.5 liter olie is een hele grote vlek onder het blok..........of door de uitlaat eruit.
Wim
Als je motor afstaat moet je zeker een minuut tot 5 minuten wachten voordat je weer betrouwbaar kunt peilen.
Als je dan toch minder olie ziet, dan moet de er wel heel veel olie onder liggen, het carter kan ongeveer 3,5 liter bevatten, 0.5 liter olie is een hele grote vlek onder het blok..........of door de uitlaat eruit.
Wim
- Kanaleneiland_zuid
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
- Locatie: Utrecht
Wim, bedankt voor het advies. Dat heb ik mezlf uiteraard ook gerealiseerd... er lag wel aardig wat, geen 1/2 liter... maar het is moeilijk te zeggen hoeveel.
Je ziet de olie druppelen als de motor loopt. Langzaam, maar zeker. Hoe hard ie druppelt als de motor afgekoeld / aan het afkoelen is weet ik niet. Maar de 2-3 mm verschil op de peilstok heb ik bij mijn weten wel allebei koud gemeten.
Je ziet de olie druppelen als de motor loopt. Langzaam, maar zeker. Hoe hard ie druppelt als de motor afgekoeld / aan het afkoelen is weet ik niet. Maar de 2-3 mm verschil op de peilstok heb ik bij mijn weten wel allebei koud gemeten.
- FlyVolvo
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 16.09.2004 - 22:57
- Locatie: Raalte
- Contacteer:
Misschien is de oorzaak van de lekkage een lekke pakking van de olieretourleiding?
Geen idee of dit type auto zo'n leiding bevat, maar aangezien je het over leidinkjes had. Ik zelf heb bij mijn Volvo 850 T5 een keer zo'n pakking lek gehad en dan gaat het vrij rap met de olie. Nu weet ik dus niet of dat op deze auto van toepassing kan zijn en of dat dus ook op non-turbo's van toepassing is. Als dit het is, is het een kwestie van wat geknutsel aan zijde van het schutbord. Beetje rottig bijkomen, maarja. Wat moet dat moet.
Voor wat betreft de olie, Castrol(Halfords en ander Autoshops) levert een olie (15W40) welke speciaal is ontwikkeld vooor motoren met wat meer kilometers. Eventueel is Kroon(o.a. Brezan) een goed alternatief als er sportiever mee wordt gereden, deze blijft langer zijn smerende werking houden en wijzelf gebruiken deze olie( in een andere dikte) in ons motorblok van onze rallyauto. Deze olie blijft veel langer "geel" ten opzichte van Castrol, wat wij eerder gebruikte. Zwarte olie smeert niet meer.
Het verschil in prijzen en leveranciers van olie heeft o.a. te maken met Synthetisch, half-synthetische of minarale olie. En Tankstations hebben vaak de eerste keus van grondstoffen en hebben daardoor betere olie( Helix of iets dergelijk. Daar komt het prijsverschil ook vandaan. Het moet toch betaald worden. Castrol en Kroon zijn goede midden-mooters en dus goedkoper (je betaald er nog aardig voor) dan bijv. Helix. Eigenmerk-olie "Halfords"(geleverd door Valvoline) of "Hema" hoeven niet veel slechter te zijn maar zullen waarschijnlijk wel in levensduur korter meegaan. Dus sneller zwart.
Verder moet er met de dikte(bijv. 10W40 of 15W40) de speling worden opgevangen tussen de verschillende motor onderdelen. Hoe hoger het eerste getal des te dikker de olie. Nu is het afhankelijk van de gedraaide kilometers van de MOTOR (en dus niet de auto, er kan een nieuw blok in liggen) belangrijk om de juiste mix te vinden van Kilometerstand, Gebruik van de auto en Buitentemperatuur een goede olie te kiezen.
File en warme buitentemperatuur belasten het blok meer door de temperatuur, waardoor de olie dus sneller moet kunnen circuleren door het blok en zal het dus verstandig zijn een iets dunnere olie te gebruiken.
Als de olie er te lang over doet om te circuleren zal deze gaan "koken" en komen er luchtbelletjes (schuim) op de olie. Hoe warmer het wordt des te witter het schuim wordt. Als je zover bent is het niet best.( Let Op!!! wit schuim kun je ook krijgen door koelvloeistof bij de olie, wat kan duiden op een lekke koppakking. Dit hoeft niet direct van buiten op het blok zichtbaar te zijn in het geval dat de spoelpoort van de olie en het koelwater elkaar bereiken. Het kan dan nog even duren voordat het echt op het blok zichtbaar is.)
Op het moment dat olie begint te schuimen zul je dus olie moeten hebben met een dunnere dikte.
Geen idee of dit type auto zo'n leiding bevat, maar aangezien je het over leidinkjes had. Ik zelf heb bij mijn Volvo 850 T5 een keer zo'n pakking lek gehad en dan gaat het vrij rap met de olie. Nu weet ik dus niet of dat op deze auto van toepassing kan zijn en of dat dus ook op non-turbo's van toepassing is. Als dit het is, is het een kwestie van wat geknutsel aan zijde van het schutbord. Beetje rottig bijkomen, maarja. Wat moet dat moet.
Voor wat betreft de olie, Castrol(Halfords en ander Autoshops) levert een olie (15W40) welke speciaal is ontwikkeld vooor motoren met wat meer kilometers. Eventueel is Kroon(o.a. Brezan) een goed alternatief als er sportiever mee wordt gereden, deze blijft langer zijn smerende werking houden en wijzelf gebruiken deze olie( in een andere dikte) in ons motorblok van onze rallyauto. Deze olie blijft veel langer "geel" ten opzichte van Castrol, wat wij eerder gebruikte. Zwarte olie smeert niet meer.
Het verschil in prijzen en leveranciers van olie heeft o.a. te maken met Synthetisch, half-synthetische of minarale olie. En Tankstations hebben vaak de eerste keus van grondstoffen en hebben daardoor betere olie( Helix of iets dergelijk. Daar komt het prijsverschil ook vandaan. Het moet toch betaald worden. Castrol en Kroon zijn goede midden-mooters en dus goedkoper (je betaald er nog aardig voor) dan bijv. Helix. Eigenmerk-olie "Halfords"(geleverd door Valvoline) of "Hema" hoeven niet veel slechter te zijn maar zullen waarschijnlijk wel in levensduur korter meegaan. Dus sneller zwart.
Verder moet er met de dikte(bijv. 10W40 of 15W40) de speling worden opgevangen tussen de verschillende motor onderdelen. Hoe hoger het eerste getal des te dikker de olie. Nu is het afhankelijk van de gedraaide kilometers van de MOTOR (en dus niet de auto, er kan een nieuw blok in liggen) belangrijk om de juiste mix te vinden van Kilometerstand, Gebruik van de auto en Buitentemperatuur een goede olie te kiezen.
File en warme buitentemperatuur belasten het blok meer door de temperatuur, waardoor de olie dus sneller moet kunnen circuleren door het blok en zal het dus verstandig zijn een iets dunnere olie te gebruiken.
Als de olie er te lang over doet om te circuleren zal deze gaan "koken" en komen er luchtbelletjes (schuim) op de olie. Hoe warmer het wordt des te witter het schuim wordt. Als je zover bent is het niet best.( Let Op!!! wit schuim kun je ook krijgen door koelvloeistof bij de olie, wat kan duiden op een lekke koppakking. Dit hoeft niet direct van buiten op het blok zichtbaar te zijn in het geval dat de spoelpoort van de olie en het koelwater elkaar bereiken. Het kan dan nog even duren voordat het echt op het blok zichtbaar is.)
Op het moment dat olie begint te schuimen zul je dus olie moeten hebben met een dunnere dikte.
Mijn Sport: Rallysport, www.Volvo740rallyteam.nl.
- Kanaleneiland_zuid
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
- Locatie: Utrecht
Bedankt Fly,
(& de rest)
De monteur hiled het op de Carterplug... niets ernstigs dus. Op wat 'zweet' plekken na zag hij er verder helemaal goed uit. Even in de gaten houden dus. Leuk om zo onder mijn eigen auto te staan
De olie zit er nog in. Als ik Bij Ramon&Ramon een beurtje laat doen, ververs ik de olie.
(& de rest)
De monteur hiled het op de Carterplug... niets ernstigs dus. Op wat 'zweet' plekken na zag hij er verder helemaal goed uit. Even in de gaten houden dus. Leuk om zo onder mijn eigen auto te staan

- Jeroentje
- 2nd Gear member
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 25.02.2006 - 22:15
- Locatie: nieuwegein
Wrom doe je je beurt nie zelf? Lekker makkelijk en goeikoop
Ford escort MK3 1984. 1.6 8vEFI turbo 200PK
Ford fiesta MK3 1994 xr2i 1.8 16v 130PK.
Volvo 440 turbo '93.
Opknappen en opfokken dat ding. T25 in aantocht
Ford fiesta MK3 1994 xr2i 1.8 16v 130PK.
Volvo 440 turbo '93.
Opknappen en opfokken dat ding. T25 in aantocht
- Kanaleneiland_zuid
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
- Locatie: Utrecht
Jeroentje,
Omdat het mijn eerste wagen is... en ik nog nooit eerder aan een auto heb gesleuteld. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen en hoe hard ik aan bepaalde schroeven mag of moet draaien... misschien kan ik het inderdaad wel zelf als iemand me een keer heeft laten zien.
en misschien vind ik het dan nog steeds teveel gedoe om het zelf te doen?
Who knows....
Omdat het mijn eerste wagen is... en ik nog nooit eerder aan een auto heb gesleuteld. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen en hoe hard ik aan bepaalde schroeven mag of moet draaien... misschien kan ik het inderdaad wel zelf als iemand me een keer heeft laten zien.

Who knows....