Volvo 440 2.0 L Nieuwe distributieriem wil er niet om.

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
LeoM
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.05.2007 - 13:32

Hallo Experts,

Dringend hulp nodig.

Mijn Volvo 440 heeft een gebroken distributieriem en ik ben hem aan het vervangen.
De kap waar hij achterzit was redelijk makkelijk te verwijderen, maar ik krijg de riem niet om de onderste poelie, de kap welke tegen de motor aanzit, zit in de weg.

Hoe krijg ik de nieuwe riem tussen de poelie van de multiriem door?
Moet ik daarvoor nog verder slopen?

Door die multiriempoelie kan ik ook het merkteken niet zien op het onderste tandwiel.

Moet die multiriempoelie er eerst af????

Dat hoop ik toch niet.

Zit erg in nood, help!!!!


Leo :-x
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

poulie van je multiriem moet er ook af
verwe760
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 05.05.2007 - 13:38

LeoM,

Maar ja de kans dat na het knappen van de riem het blok nog goed is (kop en kleppen) is wel heel minimaal.
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
LeoM
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.05.2007 - 13:32

Hallo Arjen,

Ben zojuist al aan het proberen geweest die poulie eraf te krijgen.
Heeft die bout misschien linkse draad?

Ik heb het geprobeerd met een "slag wrench" (twee kanten uit) maar geen beweging in te krijgen.

Is daar misschien een truukje voor?

Of de kleppen nog heel zijn zien we wel weer als de riem erom zit.
Misschien heb ik geluk.

Leo, (nog steeds in nood)
Vosje
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
Locatie: Someren

LeoM schreef:Hallo Experts,

Dringend hulp nodig.

Mijn Volvo 440 heeft een gebroken distributieriem en ik ben hem aan het vervangen.
De kap waar hij achterzit was redelijk makkelijk te verwijderen, maar ik krijg de riem niet om de onderste poelie, de kap welke tegen de motor aanzit, zit in de weg.

Hoe krijg ik de nieuwe riem tussen de poelie van de multiriem door?
Moet ik daarvoor nog verder slopen?

Door die multiriempoelie kan ik ook het merkteken niet zien op het onderste tandwiel.

Moet die multiriempoelie er eerst af????

Dat hoop ik toch niet.

Zit erg in nood, help!!!!


Leo :-x
Hallo Leo,

Naast de peilstokhouder zit een plug. die moet je even verwijderen en in het gat een blokkerpen van 8 mm aanbrengen. Deze moet als het goed is in een uitsparing in de krukaswang vallen. De krukas wordt hiermee geblokkeerd waardoor de moer op de poulie makkelijker los te krijgen is. Vergeet deze pen niet te verwijderen als je klaar bent!

Let bij montage van de nieuwe riem ook op de looprichting van de riem!

Succes.

Vosje
LeoM
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.05.2007 - 13:32

Hallo Vosje,

Bedankt voor de tip.
De plug ziet er wat roestig uit, dus maar even ingespoten.
Gaat ie misschien morgen makkelijker los.

Weet je misschien ook antwoord op mijn vraag of die bout linkse of rechtse draad heeft?


Groeten,

Leo.
LeoM
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 30.05.2007 - 13:32

Hallo alle helpers,

Het vervangen van de distributieriem is gelukt.

Maar wat eigenlijk te verwachten viel, de motor loopt niet goed en op één of twee cylinders.

Dat wordt dus een heel gesloop om de kleppen te gaan bekijken.

Intussen een "vraagbaak" besteld, maar tips zijn altijd op z'n plaats van iemand die dit al eerder bij de hand heeft gehad.

Groeten,

Leo.
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

spruitstukken verdwijder is een wat lastig klusje
maar is best te doen.

als ik jou was zou ik op de sloop een andere kop halen
en een koppaking setje bij de onderdelen boer.

ken je voor zo'n 200 eurie ofzo weer lekker rijden.

mischien een domme vraag;
maar heb ej bij bevestiging van de d-riem wel de nokkenas en de krukas op tijd gezet?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”