verlagen/afstellen i.c.m. niveauregeling

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
fransb85
3rd Gear member

als ik een v70 met comfortlineonderstel en nivomat wil verlagen zal ik waarschijnlijk naast nieuwe veren en schokdempers ook nieuwe nivomat units nodig hebben omdat je de nivomat niet kunt veranderen. maar stel dat je dus de zooi op iets lagere veren zet (wel of niet origineel volvo) is het dan ook zinvol om andere dingen anders te laten afstellen (bv. camber, toespoor en wat je zoal kunt verzinnen). ik vraag dit omdat ik mijn auto helemaal geweldig vind, alleen dat hoge comfortline onderstel is echt geen gezicht, vooral niet met die hoge achterkant a.g.v. de niveauregeling. maar tegelijkertijd gooi ik die auto zo vaak vol met zware dingen of paardentrailer dat het wel nodig is. we hadden ooit een 940 estate turbo met sportonderstel (zelfs sperdif, moet je nagaan) én nivomat. dus het moet wel kunnen denk ik.
heeft iemand ervaring met het achteraf verlagen van auto's met nivomat? wat moet het bij benadering kosten en hoeveel kan/wil ik zelf doen?
Ludo
6th Gear member

fransb85
3rd Gear member

kijk eens aan, das wel heel handig! maar gaat je geometrie niet naar de donder als je alleen achter omlaag gooit? het lijkt me dat de veerwegen ook korter worden, de veren dus onder grotere spanning komen te staan en de auto dus achter stugger wordt. dus dan zou d logische stap zijn (mijns inziens) om vor ook iets kortere veren te monteren, met dus weer het probleem of je dan ook meteen camber/caster wel of niet moet veranderen, en de dempers voor. ik ben in principe best geïnteresseerd in deze dingen (als ik ze nog kan krijgen) maar ik wil niet een onmogelijke rare stuiterbak als gevolg van verknoeide geometrie.
Ludo
6th Gear member

fransb85 schreef:maar gaat je geometrie niet naar de donder als je alleen achter omlaag gooit? het lijkt me dat de veerwegen ook korter worden, de veren dus onder grotere spanning komen te staan en de auto dus achter stugger wordt.
vóór kan je verlagingsveren plaatsen.
achter veranderd er in feite niks hiermee, behalve dat het chassis naar onder gaat ten opzichte van de veer/schokdemper.
snk
1st Gear member

Koop gewoon compleet verlagingset incl. nivomat dempers bij de dealer.
Dan heb je het in een keer GOED voorelkaar.
fransb85
3rd Gear member

ja en zelfs dan vraag ik me af of je niet de overige geometrie en uitlijning moet aanpassen. bovendien: dat kost me ong. 1700 e, en zo nodig hoeft t nou ook weer niet:P
snk
1st Gear member

Na verlagen moet je zowiezo je auto opnieuw laten uitlijnen.
fransb85
3rd Gear member

uiteraard, maar de andere afstellingen zijn minstens zo belangrijk, als je er botweg andere veren onder gooit en je auto omlaag zet kun je zomaar een suiterbak overhouden. het zijn subtiele wijzigingen die het verschil make tussen een lekkere auto en een irritante stuiterbak. zit er trouwens over te denken om het helemaal te laten zitten zo belangrijk is het niet, hooguit mooier.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”