Verschil Volvo 740 TD, 960 TD, 780 TD met VW LT TD

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
milesahead
Starter

Hallo,

Ik ben op zoek naar de verschillen tussen de 6cyl TD uit een VW LT en de TD motoren van Volvo. De LT heeft 68 kW, de Volvo's resp. 79,8 ,91 en 94 kW. De LT heeft geen Intercooler maar alleen dat geeft niet zoveel vermogenswinst. Compressieverhouding ook gelijk. Weet iemand wat de verschillen zijn die het vermogen maken ?
Fat Rat
5th Gear member

verschillen in het formaat turbo en de turbodruk misschien??
Is het vermogen aan de wielen of vermogen aan de krukas?
Als het vermogen aan de wielen is zou je ook nog kunnen denken aan andere overbrengingsverhoudingen...
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
milesahead
Starter

Voor wat ik heb kunnen vinden is de overdruk in de LT maximaal 0,76 bar. Dat is niet zoveel verschillend van de Volvo's denk ik. Ik dacht meer aan de brandstofpomp of grotere kleppen, maar een andere turbo zou kunnen. Ik kan het van volvo's niet vinden. Ik denk dat de overbrenging van de LT al heel wat kleiner is.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

In de 740 was hij er ook zonder turbo met 82pk's, met turbo met 109pk's en met turbo ic met 122pk's.
Die eerste was volgens mij gelijk aan die van de LT
Volvo for life
Michael Oud
5th Gear member

Fat Rat schreef:verschillen in het formaat turbo en de turbodruk misschien??
Is het vermogen aan de wielen of vermogen aan de krukas?
Als het vermogen aan de wielen is zou je ook nog kunnen denken aan andere overbrengingsverhoudingen...
Overbrenging maakt niet uit heur, kwa pk's. Dat zou betekenen dat je in 2 minder pk hebt dan in 4..
Volvo 940 SE
Fat Rat
5th Gear member

aan de wielen toch wel, lijkt mij...
En dan niet perse versnellings afhankelijk maar wel als er een totaal andere eindreductie plaats vind.
Of zit ik nu echt totale stiereflatsen te verkondigen.

Het vermogen aan de krukas zal bij ieder identiek blok gelijk zijn.

Kan trouwens best zijn dat de Volvo LT's een andere nokkenas ook hadden, dat heeft ook invloed...

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

sjoerdb
5th Gear member

ieder identiek blok met idetieke brandstofsysteem en identieke onderdelen en identieke aansturing. dan zal het vermogen hetzelfde zijn, denk ik. daarbuiten is er een hoop te wisselen en veranderen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Michael Oud
5th Gear member

Fat Rat schreef:aan de wielen toch wel, lijkt mij...
En dan niet perse versnellings afhankelijk maar wel als er een totaal andere eindreductie plaats vind.
Of zit ik nu echt totale stiereflatsen te verkondigen.

Het vermogen aan de krukas zal bij ieder identiek blok gelijk zijn.

Kan trouwens best zijn dat de Volvo LT's een andere nokkenas ook hadden, dat heeft ook invloed...
Heb je nou door wat je zegt? Dat betekend dat het aantal pk's dat een merk opgeeft niks zegt over t werkelijke vermogen? Dan zou een fiat panda dus 180 pk hebben omdat ie een kleinere overbrenging heeft... terwijl de fiat uno met een grotere overbrenging maar exact dezelfde motor maar 100 pk heeft... PK's (of beter gezegt kW (pk/1.36)) zijn juist ingevoerd om de boel te standaardiseren. Het verschil tussen vermogen aan de krukas en op de wielen, zoals vaak gezegt wordt bij tjoeners enzo, zit hem in de wrijving van de aandrijflijn. De bak (eindreductie, whatever) zorgt er alleen voor dat de pk's tijdens het optrekken efficienter op het wegdek worden losgelaten.

of anders: Als je op een racefiets met een hoge versnelling, dus zwaar trappen, en je zet vól kracht dan gebeurt er vanuit stilstand weinig. Zit je echter op een crossfietsje met een klein tandblad voor, een véél kleinere versnelling dan een racefiets dus, en je zet net zoveel kracht dan ben je véél sneller weg. Je zet dus exact dezelfde kracht om in beweging, alleen bij het crossfietsje gaat het veel efficienter omdat de overbrenging kleiner is.
Volvo 940 SE
Fat Rat
5th Gear member

ok ik zal ophouden met onlogisch redeneren en stieren uitwerpesellen produceren.
Maar goed ergens klonk het mij heel logisch, maarja de vreemdste dingen vind ik soms logisch....

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

milesahead
Starter

Die overbrenging lijkt me dus niet het ding. |Uit het verhaal van bart s. blijkt dat de eerste series volvo's ongeveer dezelfde setup hadden, al lijkt me de eerste waarde van de versie zonder turbo. De tweede echter heeft al zo'n 7 pk meer dan mijn LT. Dat zou ik durven wijden aan een intercooler op de volvo die de LT niet heeft. Wat is er dan nog veranderd in de latere volvo's wat die behoorlijke vermogensvergroting teweeg heeft gebracht ? Heeft iemand gegevens van de brandstofpompen op de verschillende types ? (Ik heb een paar mercedessen gehad waar dit zomaar 7 pk (bijna 10 %) scheelde op exact hetzelfde blok. Hetzelfde geldt voor de turbo's, heeft iemand typenummers ?
Michael Oud
5th Gear member

Fat Rat schreef:ok ik zal ophouden met onlogisch redeneren en stieren uitwerpesellen produceren.
Maar goed ergens klonk het mij heel logisch, maarja de vreemdste dingen vind ik soms logisch....
Trouwens, ik heb nooit geweten dat ik zoiets als pk's en overbrengingen toch redelijk duidelijk kon uitleggen :roll:
Volvo 940 SE
milesahead
Starter

Bravo !
Michael Oud
5th Gear member

Danku!
Volvo 940 SE
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”