Motorolie.
Iedereen heeft er een mening over. Als je andere forums bekijkt, is er heel veel over te doen. In een andere topic roerde ik het ook al even aan, en ik probeer me goed in te lezen in de materie. Ik begrijp er al aardig wat van.
De getallen staan op z'n simpel nederlands voor de dikte. Waarbij het eerste getal staat voor de koude dikte (Winter) en het tweede getal voor de dikte als de olie op bedrijfstemperatuur is.
5W30 is bijvoorbeeld eerder op de goede dikte, maar kan bij te hoge temperaturen (veel duitse snelweg en in de bergen) te dun worden en daardoor z'n werk niet meer goed doen
15W40 daarentegen is prima voor de duitse snelweg en in de bergen, maar kan in scandinavië in de winter voor problemen zorgen.
toch zeggen die getallen niet alles, want een semi-prof-olie-man vertelde me dat een 5W60 meer een circuit olie is (temperaturen ver boven de 100 graden), omdat het voor normaal gebruik te stroperig is, dus ondanks de 5W.
standaard in NL daarom 10W40 of 15W40.
Dan de vraag Mineraal? Half-synthetisch? Synthetisch? Merk of geen merk?
Hierover vind ik absoluut geen bevredigend antwoord, maar iedereen vindt iets. De API codering zegt iets over kwaliteit, maar Lidl olie (2,- p.l.) en de duurste Merk olie (ontzettendveel,- p.l.) kunnen dezelfde API code hebben. Terwijl geen enkel professioneel bedrijf Lidl olie gebruikt en er 100-en plaatjes van verknalde motoren te vinden zijn als je zoekt op: "goedkope motorolie". Verder zou volledig synthetische olie het brandstof verbruik 3-5% terug kunnen dringen.
Dus vandaar mijn vraag:
Wie gebruikt welke motorolie? welk merk? welk type?
en uiteraard:
Wat zijn je bevindingen?
MOTOROLIE POLL
- Kanaleneiland_zuid
- 2nd Gear member
- JRS2K3
- 2nd Gear member
ik zelf haal altijd 10W40 voor mijn waggie, en dan de syntheet. Dit omdat de motor ook nog weinig km's gelopen heeft. Bij mijn vorige motor met plus 2 ton op de teller gebruikte ik altijd 15W40. Ik haal de olie altijd bij Brezan of novatec. Oja ik heb een 1.8 op LPG.
Tja en bevindingen, Loopt altijd goed, wel s'ochtends netjes rustig warm rijden. (Bij elke auto eigenlijk zo ongeacht welke olie). Ik kan niet zeggen dat de ene olie beter is als de ander!
Tja en bevindingen, Loopt altijd goed, wel s'ochtends netjes rustig warm rijden. (Bij elke auto eigenlijk zo ongeacht welke olie). Ik kan niet zeggen dat de ene olie beter is als de ander!
- arjen-440
- 3rd Gear member
ik heb vernomen van iemand die in de olie werkt
dat er van een groot vat een paar liter olie in een shell flesje gaat
en weer een paar liter in een halfords flesje.
Nou zou ik de action/lidl/aldi olie niet vertrouwen,
maar ik zou er zeker geen super dure olie in gaan gooien
dat er van een groot vat een paar liter olie in een shell flesje gaat
en weer een paar liter in een halfords flesje.
Nou zou ik de action/lidl/aldi olie niet vertrouwen,
maar ik zou er zeker geen super dure olie in gaan gooien
- Auk
- 6th Gear member
@ arjen-440:
Dus je wilt zeggen dat Shell olie exact dezelfde olie is als Halfords huismerk? :-s
Shell Super helix: 14 euri's
Halfords: 19 euri's ( voor exact dezelfde olie... 10W-40 )
Als het dezelfde olie zou zijn ging ik nu nog ff naar t Shell tankstation mopedsmile:
Ik ga gewoon bij de Renault dealer langs, haal ik altijd een aantal liter olie... denk dat de Renault dealer wel weet wat goed is voor hun motoren
Dus je wilt zeggen dat Shell olie exact dezelfde olie is als Halfords huismerk? :-s
Shell Super helix: 14 euri's
Halfords: 19 euri's ( voor exact dezelfde olie... 10W-40 )
Als het dezelfde olie zou zijn ging ik nu nog ff naar t Shell tankstation mopedsmile:
Ik ga gewoon bij de Renault dealer langs, haal ik altijd een aantal liter olie... denk dat de Renault dealer wel weet wat goed is voor hun motoren

Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 4th Gear member
Ik hoorde dat je niet moet overstappen van synthetische naar niet synthetische olie, omdat je dan olieverbruik krijgt. Geen idee in hoeverre dat klopt, maar in mijn 440 ging altijd half synthetische huismerk olie van Heuts.
Nooit problemen mee gehad, en amper verbruik. Weet niet of super dure olie de moeite is bij zo'n oude auto. Olie waarvoor de motoren ontwikkeld zijn, was lang niet zo goed als de moderne olie...
Nooit problemen mee gehad, en amper verbruik. Weet niet of super dure olie de moeite is bij zo'n oude auto. Olie waarvoor de motoren ontwikkeld zijn, was lang niet zo goed als de moderne olie...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
-
- 5th Gear member
10W40 oliehandel
10 liter vaatje
20 euro's totaal
hoppa
Enne VALVOLINE mineraal
Al 236000 km
Dat is gewoon goed.
Wim
10 liter vaatje
20 euro's totaal