Bij veel nieuwe duitse autos blinkt de richtigaanwijzer meerdere malen bij kort aantippen van de handel. Dit geeft extra duidelijkheid voor de overige weggebruikers bij een geplande wisseling van rijstrook.
Vond het wel zo prettig dit ook op mij eigen auto te hebben.
Wellicht zijn er op het forum ook mensen die dit waarderen können
Heb daartoe een knipperlicht moduul gekocht dat bij kort aantippen van de richtingaanwijzerhandel er voor zorgt dat de richting aanwijzer 3x (of meer indien gewenst) knippert. (http://www.zusatzinstrumente.de/ Komfortblinker) (In duitsland heb je 14dagen recht van teruggave bij internet bestellingen)
In de "leermodus" "bekijkt" dit knippermoduul eerst de knipper frequentie van de betreffende auto, en neemt deze dan over.
Hierdoor is er geen enkele onregelmatigheid in de knipperfrequentie waarneembaar (bij div andere fabrikaten is een pause na de eerste maal blinken waarneembaar)
Het knippermoduul heeft een toelating van het duitse Kraftfahrbundesamt.
De inbouw is een fluitje van een cent:
-Geen geknip in kabels, maar gebruik van draadklemmen
-Massa en geschakelde plus aftappen van bv de radio
-De drie draden van de richtingaanwijzer aftappen
-Aantal malen knipperen instellen
-Boel vastmaken, weer dichtschroeven en klaar!
Hieronder een aantal fotos die de inbouw illustreren.
(In Duitsland is het verplicht minimaal twee maal te knipperen bij het wisselen van rijstrook. Op de bochtige snelweg met vele hellingen naar mijn werk in de Eifel merk je hoe onhandig ver de richtingaanwijzer handel van het stuur af zit (V40). Regelmatig moet je een snelle spoorwisseling zien te maken die zowel voor anderen als voor je zelf veilig is. Geconcentreerde aandacht en handen aan je stuur zijn dan werkelijk nodig)
Richtingaanwijzen, meermaals knipperen bij spoorwisseling
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
onze volkswagen bedrijfsauto's hebben dat ook. Vind het wel fijn ja. Nu houd ik hem paar seconden naar beneden gedrukt. In Nederland is het ook verplicht, mijn broer heeft er ooit een bekeuring voor gehad.
Maarem wat is de prijs van dit geheel?
Maarem wat is de prijs van dit geheel?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
voor 50 euro blijf ik wel gewoon die hendel ff naar beneden duwen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ben in ieder geval blij om te horen dat er naast mijzelf, nog een automobilist is die de moeite neemt om bij verandering van rijstrook, het in- en uitvoegen, etc., het knipperlicht aan te doen.mightyspawn schreef:voor 50 euro blijf ik wel gewoon die hendel ff naar beneden duwen.