Hoi allemaal,
sinds een maandje trilt de auto tussen de 80 en 100 kilometer per uur het is niet het stuur maar de gehele auto kan dit te maken hebben met de schokbrekers/dempers? ik heb pas nog al mijn velgen eraf gehad om ze schoon te maken en ik zag geen olie uit de dempers komen ze zagen er nog perfect uit. Het stelt niet veel voor de trilling het is alleeen soms irritant!!
Groet Pascal
auto trrrilt (een beetje)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Is het ontstaan sinds de velgen eraf zijn geweest of was het al eerder?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Kan veel oorzaken hebben.
Bv: een aandrijfas is een beetje verbogen (misschien ergens tegenaan gereden?).
Bv: De wielbalans van een wiel is niet goed meer. Soms verdwijnen de kleine balanceergewichtjes door contact met een stoeprand oid.
De uitlijning op de achterwielen kan ook oorzaak zijn. Soms wordt er alleen naar de voorwielen gekeken met uitlijnen, maar als de achterwielen niet goed in lijn staan, gaat de auto bij bep. snelheden een beetje wringen, net alsof je over een ongelijk wegdek rijdt.
Schokdempers kun je makkelijk controleren door op elke hoek van de auto flink te duwen en snel los te laten. Als de auto een beetje blijft naveren is de demper daar kapot.
Bv: een aandrijfas is een beetje verbogen (misschien ergens tegenaan gereden?).
Bv: De wielbalans van een wiel is niet goed meer. Soms verdwijnen de kleine balanceergewichtjes door contact met een stoeprand oid.
De uitlijning op de achterwielen kan ook oorzaak zijn. Soms wordt er alleen naar de voorwielen gekeken met uitlijnen, maar als de achterwielen niet goed in lijn staan, gaat de auto bij bep. snelheden een beetje wringen, net alsof je over een ongelijk wegdek rijdt.
Schokdempers kun je makkelijk controleren door op elke hoek van de auto flink te duwen en snel los te laten. Als de auto een beetje blijft naveren is de demper daar kapot.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
platte kanten aan de banden als hij even gestaan heeft alvorens je hem gekocht hebt, dat gaat doorgaans vanzelf weg.
Volvo for life
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
dit fenomeen, flatspotting, komt bij de huidige moderne radiaalbanden nauwelijks meer voor, en als het zo zou zijn, dan is dat verschijnsel na een kwartier weg, zou dan ook in de voorwielen moeten zitten;bart simpson schreef:platte kanten aan de banden als hij even gestaan heeft alvorens je hem gekocht hebt, dat gaat doorgaans vanzelf weg.
als de auto trilt eerst naar een goede bandenspecialist en balanceren, eventueel "aan de auto"
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
vergeet ik nog: blokkerende wielen bij een noodstop kunnen ook een plaatselijke slijtage veroorzaken, en dus trillen,; maar ook dat is meestal voorop, tenzij de remafstelling voor/achter niet goed is
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat ben ik oneens met je, nieuwe auto's die even gestaan hebben hebben daar vaak knap last van.ps-amazon schreef:dit fenomeen, flatspotting, komt bij de huidige moderne radiaalbanden nauwelijks meer voor
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
uiteraard Bart, ongetwijfeld;
laat ik het dan anders zeggen: de auto's/banden waarmee ik ervaring heb, hebben hier geen last van, zelfs mijn oude Dodge op z'n diagonaalbanden heeft na een week of 4-6 stilstaan even last van wat wringen van de band, maar rijdt aan het eind van de straat weer als over een spiegeltje....
Laatst nog m'n oude Lancia na een jaar stilstaan gestart (radiale oude michelin x-en eronder), en geen trillinkje
Zo zie je maar, al mijn uitzonderingen bevestigen de regel....
laat ik het dan anders zeggen: de auto's/banden waarmee ik ervaring heb, hebben hier geen last van, zelfs mijn oude Dodge op z'n diagonaalbanden heeft na een week of 4-6 stilstaan even last van wat wringen van de band, maar rijdt aan het eind van de straat weer als over een spiegeltje....
Laatst nog m'n oude Lancia na een jaar stilstaan gestart (radiale oude michelin x-en eronder), en geen trillinkje
Zo zie je maar, al mijn uitzonderingen bevestigen de regel....
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ps amazon, fijn voor je.
Volvo for life
- VolvoZoeker
- 3rd Gear member
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
- Locatie: Amersfoort
@Cammaro - Ik had hetzelfde probleem met mijn S80. Thuis opnieuw gebalanceerd, moest op 1 band zelfs 20 en 30 op en op andere plekken waar ze nu zaten. Alles is nu op een eindresultaat van 0 - 0 uitgebalanceerd, en geen enkele trilling meer te voelen. Rijdt zalig weer 

Gr
Menno
Zoekend naar een C70 2006-2009
Menno
Zoekend naar een C70 2006-2009
Ik had onlangs ook last van trillingen. Eerst alle wielen laten uitbalanceren met geen resultaat. Toen de boel opnieuw uit laten lijnen en het trillen is helemaal over! Misschien heb je een keer een stoeprandje of iets dergelijks geraakt? Uitlijnen is ongeveer een uurtje werk.
Piet
Piet
Zou ik zeker eens laten doen! Ik had die trillingen ook rond de 100 km/h. Een loodje van een velg kan heel wat schelen, ik had vorige zomer een klein steentje van de weg dat met wat asfalt aan de binnenkant van mijn velg zat geplakt. Ging de auto ook behoorlijk van trillen! Ik had niet verwacht dat zo'n klein steentje een dergelijk effect zou hebben.
Piet
Piet
- olympus1
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 13:06
- Locatie: Heist-op-den-Berg
heb ik nu ook last van. even laten nazien en de dealer zei platte vlakken aan de binnenkant van de achterwielen, dit is al geruime tijd aan de gang en eiegenlijk wordt het altijd maar erger... en dit met dunloop banden, een echte schaande.... maar ik heb nu grotere zorgen... mijn rempedaal is aan het blazen... nu ik in portugal ben zeggen ze hier dat mijn, ik weet niet hoe ze het noemen, die trommel met een membraan in dat instaat voor de remmen... deze is nu aan het blazen en na even informeren kost dit 650 euro btw incl... hhhmmmmm
Vovlo S80 bj 2000 AUT 2.5D 140pk
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
Ik schop weer een oud onderwerp naar boven maar ik heb nu ook flink last van een trillende auto. Al andere wielen en banden geprobeerd, vorig jaar is de auto nog uitgelijnd. De wielen opnieuw laten balanceren. Niets helpt. Ik denk nu aan de aandrijfassen. Heeft iemand hier ervaring mee, en is gebruikt beter als nieuw? Wel een stuk goedkoper. Boven de 100 is het nu een drama om te rijden. Als ik met een gangetje over zo'n drempel heen rijd hoor ik rechts voor bij het wiel in de buurt een tik. Bij normaal rijden hoor je niets vreemds, pas rond de 100 begint de ellende.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Banden en velgen zijn gecontroleerd en gebalanceerd, dan nemen we maar aan dat dat wel goed zal zijn.
Vorig jaar uitgelijnd? Is toch raadzaam om nu weer eens een vierwiels-uitlijning te laten doen.
Dan kunnen ze vooraf meteen even speling stuurhuis, fuseekogels, e.d. checken. Met een vrijloop en aandrijving van de voorwielen kunnen ze kijken of er iets aan de aandrijfassen schort.
Vorig jaar uitgelijnd? Is toch raadzaam om nu weer eens een vierwiels-uitlijning te laten doen.
Dan kunnen ze vooraf meteen even speling stuurhuis, fuseekogels, e.d. checken. Met een vrijloop en aandrijving van de voorwielen kunnen ze kijken of er iets aan de aandrijfassen schort.