Goed, de eerste "dingetjes" dienen zich aan:
de portiergreep van de rechtsachterdeur zit los/is kapot
Is dit een lastige klus om zelf te doen en passen alleen grepen van de 940/960?
Dit was al toen ik 'm kocht, maar toen ik zaterdag iets te enthousiast de handrem aantrok, schoot de kabel los (denk ik). Ook hier de vraag: lastige klus of moet ik 'm daarvoor wegbrengen?
Deurgreep 960 zit los & handremkabel is losgeschoten
- Frenz
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
nee is absoluut geen lastige klus
Als we meer kennis vergaren, worden de dingen niet begrijpelijker,
maar mysterieuzer.
maar mysterieuzer.
- Frenz
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Owkee, ik neem voor het gemak aan dat de beide "nee's" slaan op het vervangen van de deurgreep had misschien een klein beetje toelichting verwacht of is de handremkabel repareren ook makkelijk?
-
- 1st Gear member
Hoi Frenz het is allebeide niet zo ingewikkled als het lijkt je moet he l;inker achetr wiel wel effies monteren als de kabel toch niet meer te repareren lijkt
Krikje er onder en klaar ben je.
Krikje er onder en klaar ben je.
Als we meer kennis vergaren, worden de dingen niet begrijpelijker,
maar mysterieuzer.
maar mysterieuzer.
- Frenz
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Deurgreep is vervangen, was idd niet zo heel erg moeilijk. Alleen nu is er een bijkomend probleem (wat een losse deurgreep waarschijnlijk als gevolg heeft gehad): de bewuste deur gaat niet meer open via de centrale deurvergrendeling, alleen nog maar van binnenuit. Heb een beetje zitten prutsen met die stangetjes, maar ik denk dat het slotmechanisme zelf niet goed is.
Iemand bekend met dit probleem?
Overigens rijd ik er nu een maand in en ik moet zeggen, heerlijk ontspannen, moet me alleen continu beheersen om niet iedereen zoek te rijden
Iemand bekend met dit probleem?
Overigens rijd ik er nu een maand in en ik moet zeggen, heerlijk ontspannen, moet me alleen continu beheersen om niet iedereen zoek te rijden

- FlyVolvo
- 1st Gear member
- Contacteer:
Ik denk dat je ergens een stangetje in de deur hebt loshangen.
Hiervoor zul je het derupaneel los moeten halen.
(Bij de 7-serie en ik weet niet of dat bij de 960 het zelfde is.)
Onder in het deurpaneel de witte klemmetjes eruit halen, knopje van de deur( om hem aan de binnenzijde op slot (en van slot) te doen. Evt. zwengel van het raam eraf halen. (Achter het klepje op de zwengel zit een schroef.) En het rode kapje eraf van het deurlampje. Als het goed is is dan het deurpaneel vrij. Stangetjes weer verbinden en klaar is kees( of wie dan ook).
De Unit voor je CPV zit aan de deurstijlzijde onder het knopje om de deur op slot te doen.
Voor wat betreft de handrem.
Is deze in de auto uit de hendel geschoten of onder de auto uit de klem?
In de auto is te checken door de asbak van de achterpassagiers te verwijderen. Hieronder loopt de handremkabel en hier zit ook de afstelling.
Door aan de handrem te trekken en de kabel onder de asbak vast te pakken kan je misschien de kabel voelen aanspannen. Je kan ook proberen om de kabel uit de handrem naar je toe te trekken. Dus uit de handrem(hendel). Als hij daar is losgeschoten dan zit er speling op de buitenkabel.
Om dit probleem op te lossen zal je een deel van de middenconsole los moeten halen om de kabel weer in de hendel te monteren. ALs het goed is zit er een lipje overheen om het kabeleind tegen te houden zodat hij er niet zo 1,2,3 uit kan schieten. Zit dit er niet probeer dan de kabel op 1 of andere manier vast te klemmen zodat deze er niet meer uit kan. Anders zul je dit veel vaker moeten doen.
Als de kabel is losgeschoten bij de achterwielen. (lijkt mij een kleinere kans)
(controleren door onder de auto de spanning te controleren van de kabels die naar het wiel lopen om na te gaan om welke kant het gaat.
probeer dan eerst of je vanaf achter de spatplaat bij de klem kan om het weer in elkaar te zetten. Let op!!! er is ergens een metalen tonnetje gebleven.
Dit moet je wel weer hebben bij het monteren.
Wil dit niet dan:
Achterwiel demonteren.
Remklauw demonteren.
Remschijf demonteren.
Als je dit gedaan hebt zul je aan de achterzijde van de handrem de invoer zien zitten van de kabel.
Aan het einde van de kabel zit een oogje en zal doormiddel van een busje wat door het houdertje en het kabeleind heen zit worden vastgezet.
Het houdertje zit tussen de 2 remschoenen in en wordt hier vandaan door de spatplaat heen gevoerd.
Waarschijnlijk zul je de spanning van de remschoenen af moeten halen als je de kabel niet goed in de houder krijgt.
MAAK DAN ALS DIT MOGELIJK IS EEN FOTO OF TEKENING VAN HOE DE VEREN ZITTEN EN WAAR HET H-KLEMMENTJE ZIT.
Bij het verkeerd monteren past alles ook alleen zal hij veel slechter remmen.
Wij hebben deze ervaring met het maken van Handrem-bochten tijdens rallies. Bij verkeerde montage lukt 1 of 2 keer wel bij relatief lage snelheid maar daarna is het afgelopen. Bij goede motage kan dit "eindeloos" en kun je zelfs bij snelheden van rond 80 km/u de achterwielen laten blokkeren.
Bij het terug monteren sowieso de remschoenen, schijf en remblokken goed ontvetten met remmenreiniger. dit voorkomt dat je blokken zullen verbranden of niet werken.
Succes.
Hiervoor zul je het derupaneel los moeten halen.
(Bij de 7-serie en ik weet niet of dat bij de 960 het zelfde is.)
Onder in het deurpaneel de witte klemmetjes eruit halen, knopje van de deur( om hem aan de binnenzijde op slot (en van slot) te doen. Evt. zwengel van het raam eraf halen. (Achter het klepje op de zwengel zit een schroef.) En het rode kapje eraf van het deurlampje. Als het goed is is dan het deurpaneel vrij. Stangetjes weer verbinden en klaar is kees( of wie dan ook).
De Unit voor je CPV zit aan de deurstijlzijde onder het knopje om de deur op slot te doen.
Voor wat betreft de handrem.
Is deze in de auto uit de hendel geschoten of onder de auto uit de klem?
In de auto is te checken door de asbak van de achterpassagiers te verwijderen. Hieronder loopt de handremkabel en hier zit ook de afstelling.
Door aan de handrem te trekken en de kabel onder de asbak vast te pakken kan je misschien de kabel voelen aanspannen. Je kan ook proberen om de kabel uit de handrem naar je toe te trekken. Dus uit de handrem(hendel). Als hij daar is losgeschoten dan zit er speling op de buitenkabel.
Om dit probleem op te lossen zal je een deel van de middenconsole los moeten halen om de kabel weer in de hendel te monteren. ALs het goed is zit er een lipje overheen om het kabeleind tegen te houden zodat hij er niet zo 1,2,3 uit kan schieten. Zit dit er niet probeer dan de kabel op 1 of andere manier vast te klemmen zodat deze er niet meer uit kan. Anders zul je dit veel vaker moeten doen.
Als de kabel is losgeschoten bij de achterwielen. (lijkt mij een kleinere kans)
(controleren door onder de auto de spanning te controleren van de kabels die naar het wiel lopen om na te gaan om welke kant het gaat.
probeer dan eerst of je vanaf achter de spatplaat bij de klem kan om het weer in elkaar te zetten. Let op!!! er is ergens een metalen tonnetje gebleven.
Dit moet je wel weer hebben bij het monteren.
Wil dit niet dan:
Achterwiel demonteren.
Remklauw demonteren.
Remschijf demonteren.
Als je dit gedaan hebt zul je aan de achterzijde van de handrem de invoer zien zitten van de kabel.
Aan het einde van de kabel zit een oogje en zal doormiddel van een busje wat door het houdertje en het kabeleind heen zit worden vastgezet.
Het houdertje zit tussen de 2 remschoenen in en wordt hier vandaan door de spatplaat heen gevoerd.
Waarschijnlijk zul je de spanning van de remschoenen af moeten halen als je de kabel niet goed in de houder krijgt.
MAAK DAN ALS DIT MOGELIJK IS EEN FOTO OF TEKENING VAN HOE DE VEREN ZITTEN EN WAAR HET H-KLEMMENTJE ZIT.
Bij het verkeerd monteren past alles ook alleen zal hij veel slechter remmen.
Wij hebben deze ervaring met het maken van Handrem-bochten tijdens rallies. Bij verkeerde montage lukt 1 of 2 keer wel bij relatief lage snelheid maar daarna is het afgelopen. Bij goede motage kan dit "eindeloos" en kun je zelfs bij snelheden van rond 80 km/u de achterwielen laten blokkeren.
Bij het terug monteren sowieso de remschoenen, schijf en remblokken goed ontvetten met remmenreiniger. dit voorkomt dat je blokken zullen verbranden of niet werken.
Succes.
Mijn Sport: Rallysport, www.Volvo740rallyteam.nl.
- Frenz
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Allereerst bedankt voor de uitvoerige beschrijving, echt super
Vwb betreft het probleempje van de centr. vergr.: :oops: uhh, duidelijk geval van niet de goede vraag stellen
Poging 2: Als je de auto met de sleutel of afstandsbediening opent, dan gaan er drie deuren (en een achterklep) open en de bewuste deur niet, het mechanisch gedeelte (met de stangetjes dus) werkt wel, maar net niet voldoende, het "knopje" in de deur gaat een beetje omhoog, maar niet genoeg om te ontgrendelen. Wat verder opvalt is dat bij montage van de greep, dat de handle in de greep (die het slot ontgrendelt van buitenaf, als je begrijpt wat ik bedoel) in een iets mindere hoek staat tov de greep dan bij de andere deuren. Ik vermoed dat dat er toch wel mee te maken heeft en dat het probleem zit in het sluitmechanisme
Zal morgen als ik begin met de handrem weer wat foto's maken ter verduidelijking
Nogmaals bedankt iig voor de moeite die genomen is om te helpen
Vwb betreft het probleempje van de centr. vergr.: :oops: uhh, duidelijk geval van niet de goede vraag stellen
Poging 2: Als je de auto met de sleutel of afstandsbediening opent, dan gaan er drie deuren (en een achterklep) open en de bewuste deur niet, het mechanisch gedeelte (met de stangetjes dus) werkt wel, maar net niet voldoende, het "knopje" in de deur gaat een beetje omhoog, maar niet genoeg om te ontgrendelen. Wat verder opvalt is dat bij montage van de greep, dat de handle in de greep (die het slot ontgrendelt van buitenaf, als je begrijpt wat ik bedoel) in een iets mindere hoek staat tov de greep dan bij de andere deuren. Ik vermoed dat dat er toch wel mee te maken heeft en dat het probleem zit in het sluitmechanisme
Zal morgen als ik begin met de handrem weer wat foto's maken ter verduidelijking
Nogmaals bedankt iig voor de moeite die genomen is om te helpen
- Frenz
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hmmm, de kabel zit nog vast bij de handrem op 't middenconsole
zit niet echt te wachten om te gaan lopen klooien aan de remmen, maar goed, ff de bojem bekijken kan geen kwaad

zit niet echt te wachten om te gaan lopen klooien aan de remmen, maar goed, ff de bojem bekijken kan geen kwaad
- Frenz
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Goed, de kabel is dus gebroken bij de achteras tussen de splitsing en het rechterachterwiel, bij de Volvo dealer al een vervangende kabel gekocht à € 17 ex, maar ik ben een beetje huiverig om 'm zelf te vervangen, als ik hierboven lees over verkeerd monteren en de zaak ontvetten. Is dit wel verantwoord om dit zelf te doen, ik ben niet onhandig, maar goed functionerende remmen vind ik toch wel handig. Bij een automaat is de handrem alleen maar nodig om de APK door te komen, echt nodig heb ik 'm niet. Zijn er meer hier die zelf de remmen los hebben gehad (en dan niet figuurlijk
) ?
- FlyVolvo
- 1st Gear member
- Contacteer:
De oorzaak heb je dus gevonden. Weer een hele geruststelling, je weet nu wat er loos is.
Voor wat betreft het ontvetten kun je dat gewoon doen met en bus remmenreiniger, dat is al genoeg.
Met een beetje techinsch inzicht moet het je lukken.
Het klopt dat het een gescheiden systeem is.
(Hand)remschoenen om te (par)keren en de remblokken om te vertragen.
Wat ik volgens mij nog wel vergeten was te vermelden was dat je de cilinder in de remklauw VOORZICHTIG terug moet persen (met bijv. een waterpomptang)om de remblokken er makkelijk in te krijgen. n het is aan te raden om eerst voor de demontage van de remklauw de blokken te verwijderen. Dit kun je doen door de pinnen die door de blokken lopen terug te tikken naar binnen. Hierbij komt dan het veertje vrij welke je ziet zitten tegen de remblokken aan. Dit maakt het terug plaatsen weer makkelijker.
Voor wat betreft het ontvetten kun je dat gewoon doen met en bus remmenreiniger, dat is al genoeg.
Met een beetje techinsch inzicht moet het je lukken.
Het klopt dat het een gescheiden systeem is.
(Hand)remschoenen om te (par)keren en de remblokken om te vertragen.
Wat ik volgens mij nog wel vergeten was te vermelden was dat je de cilinder in de remklauw VOORZICHTIG terug moet persen (met bijv. een waterpomptang)om de remblokken er makkelijk in te krijgen. n het is aan te raden om eerst voor de demontage van de remklauw de blokken te verwijderen. Dit kun je doen door de pinnen die door de blokken lopen terug te tikken naar binnen. Hierbij komt dan het veertje vrij welke je ziet zitten tegen de remblokken aan. Dit maakt het terug plaatsen weer makkelijker.
- Frenz
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Oké, ik laat het weten wat ik ga doen, heb iig geen haast, de APK is nog 10 maanden weg en ik ben nog niet van plan met een rally mee te doen, dus de noodzaak 'm ff dwars te zetten is er nog niet echt (bovendien is het een automaat, dus dat wil niet echt kwa blokkeren)
Een brug zou wel handig zijn, want een achterwielaangedreven auto op een krik zetten en dan aan het wiel gaan lopen hengsten is niet echt verstandig of is dat met een paar blokken goed te doen?
Een brug zou wel handig zijn, want een achterwielaangedreven auto op een krik zetten en dan aan het wiel gaan lopen hengsten is niet echt verstandig of is dat met een paar blokken goed te doen?
- FlyVolvo
- 1st Gear member
- Contacteer:
Wat je kan doen ter vervanging van de brug.
Een setje as-steunen halen voor een paar tientjes.
De auto staat dan stabiel op de krikpunten en zo kan je rustig aan het wiel werken.
Voor wat betreft de handremkan ik me voorstellen dat niet de bedoeling is in het dagelijks gebruik. Op dat soort momenten moet je je gewoon netjes gedragen en wordt er dus weinig gekeerd. er moet afentoe wel even getest worden waaronder andereook dit geval van mogelijk verkeerd monteren aan het licht kwam.
En het is de eerste keren best eng om er aan te gaan beginnen, het zijn toch je remmen. Maar goed kijken voorkomt al een hoop.
En hoe vaker je het doet des te makkelijker wordt het.
Succes.
Een setje as-steunen halen voor een paar tientjes.
De auto staat dan stabiel op de krikpunten en zo kan je rustig aan het wiel werken.
Voor wat betreft de handremkan ik me voorstellen dat niet de bedoeling is in het dagelijks gebruik. Op dat soort momenten moet je je gewoon netjes gedragen en wordt er dus weinig gekeerd. er moet afentoe wel even getest worden waaronder andereook dit geval van mogelijk verkeerd monteren aan het licht kwam.
En het is de eerste keren best eng om er aan te gaan beginnen, het zijn toch je remmen. Maar goed kijken voorkomt al een hoop.
En hoe vaker je het doet des te makkelijker wordt het.
Succes.
- Frenz
- 2nd Gear member
- Contacteer:
hmmm, da's nie echt de bedoeling, mijn plan was meer er probleemloos mee rond te rijdenFlyVolvo schreef:.....En hoe vaker je het doet des te makkelijker wordt het.....
een andere optie is toch ook zo'n doe het zelf garage, waar de auto op een brug kan en ik niet met mijn eigen "professionele" gereedschap aan de slag moet.
Het lijkt me wel een uitdaging om het zelf te doen