kont omhoog..

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

Heren, dames ?

Ik wil graag de kont van mijn 440 omhoog hebben en lees verschillende verhalen.
enerzijds roept men om hulpveren en ten tweede nieuwe schokbrekers ?
Vind het achter maar een beetje slapjes afgeveerd en wil graag jullie meningen over wat voor opties er mogelijk zijn.
hetgeen waar ik aan denk zal wel te makkelijk verzonnen zijn maar deel het toch met jullie.
langere schokdempers eronder doen zou mijns inziens al een stuk helpen maar weet de consiquenties daar niet echt van, ik bedoel ook geen groot verschil maar een cm of 3 a 4 lsnger ? mijns inziens moet dat lukken maar ben altijd bereid om naar jullei oordeel te luisteren en zo een keuze te kunnen maken voor wat nieuws onder de 440 .
alvast een fijn pinksterweekend allen...

Ron.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

schokdempers hebben weinig tot niets te maken met hoe hoog de achterkant staat. Zit dus volledig in de veren.

Hulpveren kunnen helpen, eventueel zijn er ook nog 3 verschillende stugheden geleverd (minder zwaar, zwaar, extra zwaar) te herkennen aan een gekleurd stickertje..

Over het algemeen zijn zeker de achterveren van de 440 gewoon moe en moeten vervangen worden, scheelt een boel.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

En wat kost zoiets dan ongeveer plusminus over het geheel genomen ????


Iemand nog liggen voor nette prijs ??

8-)) Ron
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

sloop 50 euro hooguit

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

wpee schreef:sloop 50 euro hooguit

Wim
En dan heb je na een half jaar hetzelfde probleem..
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20862
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik ben het niet eens met Yannick dat de veren over het algemeen moe zijn.
Natuurlijk de jongste veren zijn ook al weer 10 jaar oud maar daar ligt het in de grond absoluut niet aan.

De vering van een 400 serie is standaard (te) week. Zeker als je een trekhaak hebt.
De oplossing is of stuggere veren of het bijplaatsen van hulpveren zoals TS zelf al aangeeft.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Kanaleneiland_zuid
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
Locatie: Utrecht

Mijn 440 veren zijn 16 jaar oud... de kont staat nog netjes omhoog, maar met twee volwassenen achterin sleept de uitlaat voor mijn gevoel zowat over de grond.

Ben ook wel benieuwd naar wat het kost om dit op te lossen.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20862
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ga gewoon even naar een garage.
Je moet voor een setje hulpveren ongeveer 200 Euro ex BTW rekenen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

V480-S60 schreef:Ik ben het niet eens met Yannick dat de veren over het algemeen moe zijn.
Natuurlijk de jongste veren zijn ook al weer 10 jaar oud maar daar ligt het in de grond absoluut niet aan.

De vering van een 400 serie is standaard (te) week. Zeker als je een trekhaak hebt.
De oplossing is of stuggere veren of het bijplaatsen van hulpveren zoals TS zelf al aangeeft.
spreek hier toch echt uit ervaring.

Mijn 1990 440 sleepte ook over de grond als er een pak meel in de achterbak lag. Zonder lading stond ie ook op de juiste hoogte. Ik heb er toen andere veren uit een '95 model onder gehangen, en toen was het met volle lading geen probleem om de hoogste drempels te nemen.

Misschien in de loop van jaren nieuw soort veren onder gekomen?
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Kanaleneiland_zuid
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
Locatie: Utrecht

Bij mij valt het eigenlijk nog best mee.

Mijn 440 van '91 is wel wat zwakjes bij de kont, maar heb laatst met drie volwassen (slanke :D) dames achterin gereden en dat ging eigenlijk nog best wel prima.

Ik heb nog geen zakken cement in de kofferbak vervoert.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20862
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

YannickvanRooyen schreef:
V480-S60 schreef:Ik ben het niet eens met Yannick dat de veren over het algemeen moe zijn.
Natuurlijk de jongste veren zijn ook al weer 10 jaar oud maar daar ligt het in de grond absoluut niet aan.

De vering van een 400 serie is standaard (te) week. Zeker als je een trekhaak hebt.
De oplossing is of stuggere veren of het bijplaatsen van hulpveren zoals TS zelf al aangeeft.
spreek hier toch echt uit ervaring.

Mijn 1990 440 sleepte ook over de grond als er een pak meel in de achterbak lag. Zonder lading stond ie ook op de juiste hoogte. Ik heb er toen andere veren uit een '95 model onder gehangen, en toen was het met volle lading geen probleem om de hoogste drempels te nemen.

Misschien in de loop van jaren nieuw soort veren onder gekomen?
Yannick ik spreek ook uit ervaring met auto's die toen respectievelijk 3 en 3,5 jaar oud waren (dus nog redelijk jong) met respectievelijk 56.000 km en 90.000 km op de teller. Benzine uit 1990 (1e type) en Diesel uit 1994. (2e type)

Bij beide auto's waren de veren nog in goede conditie (heb ik laten testen). Bij beide auto's had ik als de achterbank of kofferbak beladen was een probleem. De vering is gewoon standaard (te) week. Dit wist VOLVO ook omdat ze al aangaven dat je met een trekhaak ook beter hulpveren kan plaatsen. Zelfs met een V40 phase I werd het nog aangeraden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Kanaleneiland_zuid
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
Locatie: Utrecht

V480-S60 schreef: Yannick ik spreek ook uit ervaring met auto's die toen respectievelijk 3 en 3,5 jaar oud waren (dus nog redelijk jong) met respectievelijk 56.000 km en 90.000 km op de teller. Benzine uit 1990 (1e type) en Diesel uit 1994. (2e type)

Bij beide auto's waren de veren nog in goede conditie (heb ik laten testen). Bij beide auto's had ik als de achterbank of kofferbak beladen was een probleem. De vering is gewoon standaard (te) week. Dit wist VOLVO ook omdat ze al aangaven dat je met een trekhaak ook beter hulpveren kan plaatsen. Zelfs met een V40 phase I werd het nog aangeraden.
Bij mijn weten heb ik ook een phase 1, Benzine, maar ik lijk het probleem niet te hebben...
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20862
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja, je hebt een phase I.
Heb je een trekhaak, dan kan je al hulpveren hebben als je niet echt doorzakt bij zware belading.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Kai
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ik mag morgen met fietsendrager + 2 fietsen en volgeladen kofferbak op weg naar de camping. Ik hou mijn hart vast. Zonder lading moet ik al oppassen dat ik niet met de uitlaat over de drempels heen schaaf dus dat word flink schuin over de dremples morgen :roll:
De weke achtervering is volgens mij het grootste nadeel van de 400 serie
Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Gebruikersavatar
Kanaleneiland_zuid
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
Locatie: Utrecht

dat wordt spannend dan Boon...

V480-S60 schreef: Heb je een trekhaak, dan kan je al hulpveren hebben als je niet echt doorzakt bij zware belading.
Ik heb geen trekhaak. Misschien is de vering wel vervangen in die 16 jaar...
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

ik had een MY89, 200.000+ km, trekhaak, achtervering was om te huilen ;-) nieuwe normale veren van een nieuwer model loste het probleem op :) Is allemaal situatieafhankelijk dus.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Kanaleneiland_zuid
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
Locatie: Utrecht

ehm... wat is een MY89?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20862
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

MY89 is Model jaar 89 (dus bouwjaar grofweg tussen juni 88 en mei 89)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

Ik heb destijds bij mijn 1989er 440GLT hulpveren laten monteren waarna de kont ongeveer een centimeter of 3 hoger stond. Naderhand nooit meer last gehad van aanlopen in de schermen.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

hmm interresant om dus te laten doen ergens ? 2e hands zoeken bij volvo sloperijen .ga morgen eens rondbellen.

Bedankt voor al jullie reacties Ron
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”