Het betreft een s70 TDI van 1998. Het euvel is enigszins vergelijkbaar met een eerdere topic over een s80. In de winterperiode heb ik geen mankementen geconstateerd (ontwasemen en ontvochtigen werkt goed). In november 2006 is systeem opnieuw gevuld en gecontroleerd op lekkages. Hieruit kwam niets naar voren.
Nu met de warme dagen ontstaan de problemen. Als ik midden op de dag in een snik hete auto stapt werkt het airco-systeem goed. Er wordt flink koude lucht ingelaten tot (naar wat ik zo inschat) de gewenste temperatuur is bereikt. Daarna (na 5-10 min.) wordt ongekoelde warme buitenlucht ingeblazen. Vervolgens zet ik de airco maar weer uit. Als het na 10 min. weer snik heet is (en ik rijd nog steeds) doe ik de airco weer aan en begint flink te koelen, etc etc.
Volvo garage zegt dat er niets mankeert aan binnentemp. sensor, buitentemp.sensor of zonlichtsensor. Op de koppeling van de condensor (?) zit te veel speling. Geheel vervangen en vullen is Euro 800,-. Dealer kan/wil geen kleine onderdelen vervangen of reviseren. Een "aircospecialist" zegt dat mogelijk een ringetje aangebracht kan worden om de speling te reduceren. Kan goed gaan maar ook niet (waar dat van afhangt weet ik niet). Kosten 200,-.
Wie herkent dit? Met wat logisch nadenken zou ik toch zeggen dat het aan een v/d sensors ligt; als je het verhaal van de aircospecialist leest, is dat dan wel DE specialist?
S70 airco werkt wel / niet?
- Renkel
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
- Locatie: Dr88.
- Contacteer:
Doet mij denken aan een vervuilde binnentemperatuur sensor, er is al meer over geschreven, luchtstroming langs deze sensor geeft ook stofopbouw op deze sensor. In feite is het een temperatuurs afhankelijke weerstand.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22.05.2007 - 13:00
ik heb alle sensoren maar 'ns schoongemaakt. (dit kan op zich geen kwaad). Toen ik het dashboardkastje had verwijderd voor de buitentemp. sensor zag ik tot mijn verbazing dat het hendeltje tussen luchtklep en motortje naast het (vierkante) asje lag. Hopenlijk verklaart dit alles. Ik kijk uit naar warme dagen om te kijken of het heeft geholpen.
- snk
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 13:34
De oorzaak is de te grote speling/afstand van de poelie van de ACpomp.
De AC pomp kan 1 a 2 keerworden afgesteld zonder dat de poelie moet worden vervangen. kost ongeveer 1 tot 1,5 uur werk.
Dit wordt ook gewoon gedaan door de VOLVO dealer (en ik kan het weten)
De AC pomp kan 1 a 2 keerworden afgesteld zonder dat de poelie moet worden vervangen. kost ongeveer 1 tot 1,5 uur werk.
Dit wordt ook gewoon gedaan door de VOLVO dealer (en ik kan het weten)
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22.05.2007 - 13:00
is deze afstelling mogelijk zonder het systeem te moeten laten leeglopen en weer af te vullen? Waarom merkt mijn Volvo dealer dan niet op dat e.ea. afgesteld kan worden. Tuurlijk, het liefst zijn ze een halve dag ana het sleutelen en plaatsen een nieuwe condensor; maar er bestaat toch ook zoiets als: de klant........
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Meestal is het de spoel in de magneetkoppeling die bij warmte onderbreekt en dus de koppeling niet meer intrekt.
Het afstellen van de luchtspleet is vaak overbodig,de ruimte er tussen moet liggen tussen 0,25mm en 0,40mm.
Het laten afstellen bij de dealer is een dure grap en als het tegenzit,hij kan goed vast zitten,moet alsnog de pomp eraf met alle ellende van dien.
Het afstellen van de luchtspleet is vaak overbodig,de ruimte er tussen moet liggen tussen 0,25mm en 0,40mm.
Het laten afstellen bij de dealer is een dure grap en als het tegenzit,hij kan goed vast zitten,moet alsnog de pomp eraf met alle ellende van dien.
- snk
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 13:34
De afstand als de poelie afgesteld moet worden is vaak min 1mm , dus als je hem daarna weer afsteld op 0.2mm kan hij weer gewoon jaren mee!!!
Hoezo dure grap 1.5h werk kan nooit overdreven duur zijn!!!!!!! ( en zeker geen 800,- euro).
De pomp moet wel gedemonteerd worden maar de leidingen/slangen kunnen op de pomp blijven zitten ( hoeft dus niet opnieuw gevuld te worden )
Succes
Hoezo dure grap 1.5h werk kan nooit overdreven duur zijn!!!!!!! ( en zeker geen 800,- euro).
De pomp moet wel gedemonteerd worden maar de leidingen/slangen kunnen op de pomp blijven zitten ( hoeft dus niet opnieuw gevuld te worden )
Succes
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
ik weet niet waar je deze wijze praat vandaan tovert?
de pomp hoeft er niet af ,die 1mm waar je het over hebt,dan weet je zeker dat hij niet werkt!
En als de koppeling vast zit,dan ben je iets langer bezig dan anderhalf uur.
Ik weet niet wat jou Volvo ervaring is,maar naar mijns inziens niet echt lang,gezien je antwoorden,is opzich niet erg,maar kom dan wel met de goeie info.
de pomp hoeft er niet af ,die 1mm waar je het over hebt,dan weet je zeker dat hij niet werkt!
En als de koppeling vast zit,dan ben je iets langer bezig dan anderhalf uur.
Ik weet niet wat jou Volvo ervaring is,maar naar mijns inziens niet echt lang,gezien je antwoorden,is opzich niet erg,maar kom dan wel met de goeie info.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat weet ik natuurlijk ook wel.maar vaak werkt het niet,waar het mij even om ging is dat de pomp er niet af hoeft en de afstel afstand die deze meneer opgeeft niet klopt.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
O okee.Ramon&Ramon schreef:waar het mij even om ging is dat de pomp er niet af hoeft en de afstel afstand die deze meneer opgeeft niet klopt.
maar de afstand die jij opgeeft klopt volgens Vadis ook niet.
daar staat nl:
Speling controleren
-Controleer de speling tussen de koppelingsplaat en poelie met behulp van een voelmaat:
-De speling moet tussen 0,3-0,5 mm liggen.
-0,3 mm speling overal.
-De speling mag nergens 0,6 mm bedragen.
-Vervang de afstelringen als de speling niet tussen de opgegeven maten ligt. Er zijn afstelringen van:
-0,2 mm
-0,3 mm
-1,0 mm
:?:
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de meet tolerantie is tussen de 0,25mm en 0,45 mm.
de afstel waarde moet inderdaad zijn0,30mm bij het opnieuw afstellen.
deze waardes moeten een goeie werking garanderen als er verder met de airco niets mis is.
de afstel waarde moet inderdaad zijn0,30mm bij het opnieuw afstellen.
deze waardes moeten een goeie werking garanderen als er verder met de airco niets mis is.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik heb hier een aantal complete koppelingen liggen.als je die met een ohm meter doormeet zijn de waardes goed.
Na verwarming van deze koppelingen komt er een heel andere waarde uit,sommigen ervan worden zelfs helemaal onderbroken bij een temperatuur van ongeveer 50 graden.
De oorzaak daarvan zit in de spoel die het magnetisme in de koppeling opwekt.
Wat ik wil zeggen is,dat het afstellen niet altijd het goeie resultaat geeft,of de werking maar van korte duur is.
Jij geeft aan dat er tientallen zijn waarbij het goed is gegaan,maar in de praktijk zijn er natuurlijk veel meer waarbij het afstellen niet is gelukt.
De meeste dealers,dat kun je checken,die doen het afstellen niet meer,maar vervangen de complete pomp of koppeling,die kun je los bestellen.
Na verwarming van deze koppelingen komt er een heel andere waarde uit,sommigen ervan worden zelfs helemaal onderbroken bij een temperatuur van ongeveer 50 graden.
De oorzaak daarvan zit in de spoel die het magnetisme in de koppeling opwekt.
Wat ik wil zeggen is,dat het afstellen niet altijd het goeie resultaat geeft,of de werking maar van korte duur is.
Jij geeft aan dat er tientallen zijn waarbij het goed is gegaan,maar in de praktijk zijn er natuurlijk veel meer waarbij het afstellen niet is gelukt.
De meeste dealers,dat kun je checken,die doen het afstellen niet meer,maar vervangen de complete pomp of koppeling,die kun je los bestellen.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
okee dat is duidelijk.
laten afstellen á 65-90 euro en een jaar of 3-4 verder kunnen, óf meteen een nieuwe pomp á 4-500 euro (?) incl werkloon.
maar ook dit is weer een afweging die eenieder voor zichzelf moet uitmaken.Ramon&Ramon schreef:De meeste dealers,dat kun je checken,die doen het afstellen niet meer,maar vervangen de complete pomp of koppeling,die kun je los bestellen.
laten afstellen á 65-90 euro en een jaar of 3-4 verder kunnen, óf meteen een nieuwe pomp á 4-500 euro (?) incl werkloon.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ok,maar een ding begrijp ik nog niet,waar laat je dat afstellen voor 65 of 90 euro?
Bij de dealer kan dat nooit voor die prijs.
Of je moet het zelf doen uiteraard.
Bij de dealer kan dat nooit voor die prijs.
Of je moet het zelf doen uiteraard.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
dat is goedkoop dan,want het kan soms flink tegen zitten als zo,n ding vast zit!