Hey, wat gebeurd er nu eigenlijk fysiek bij een lekke koppakking en hoe vertaald zich dit in rijgedrag of is dit fenomeen einde oefening....
Gewoon een spinsel op de zondagmorgen...
koppakking
- Johan Braziltraveller
- 4th Gear member
VOLVO 440 1.8i '96
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Bij een lekke koppakking kunnen er een aantal dingen gebeuren.
Er kan koelvloeistof in je oliekanalen terecht komen, dat geeft een soort mayonaise-achtige substantie in je carter. Het zal de smerende eigenschappen niet bevorderen. Er kan ook olie in je koelvloeistof terecht komen wat geen verbetering is voor de koeling van je motor.
Het kan ook nog gebeuren dat er olie of water in je cilinder loopt en meeverbrandt. Dat geeft vooral veel rook (wit met water, blauw met olie).
Volgens mij (maar corrigeer maar als ik er naast zit) levert het vooral veel financiële schade op omdat er veel losgehaald moet worden door de dealer. Motorisch valt het relatief mee als je er maar snel genoeg bij bent.
Er kan koelvloeistof in je oliekanalen terecht komen, dat geeft een soort mayonaise-achtige substantie in je carter. Het zal de smerende eigenschappen niet bevorderen. Er kan ook olie in je koelvloeistof terecht komen wat geen verbetering is voor de koeling van je motor.
Het kan ook nog gebeuren dat er olie of water in je cilinder loopt en meeverbrandt. Dat geeft vooral veel rook (wit met water, blauw met olie).
Volgens mij (maar corrigeer maar als ik er naast zit) levert het vooral veel financiële schade op omdat er veel losgehaald moet worden door de dealer. Motorisch valt het relatief mee als je er maar snel genoeg bij bent.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 4th Gear member
Als het water de cylinder in loopt bestaat de kans ook dat de kop er afgeblazen wordt. de ruimte die over blijft na de compressie slag is heel weinig dan kan een thee lepel water al voldoende zijn om de boel kapot te maken. want water kun je niet comprimeren
-
- 4th Gear member
Krukaslagerschalen schijnen niet zo goed tegen koelvloeistof te kunnen heb ik van horen zeggen.s80 1999 schreef:Als het water de cylinder in loopt bestaat de kans ook dat de kop er afgeblazen wordt. de ruimte die over blijft na de compressie slag is heel weinig dan kan een thee lepel water al voldoende zijn om de boel kapot te maken. want water kun je niet comprimeren
mvg
- Johan Braziltraveller
- 4th Gear member
Dus: lekke koppakking zal direct gevolg hebben op de prestatie van je motor en een sleepwagen is dan te prefereren boven de wegenwacht...
Weer wat bijgeleerd.
Weer wat bijgeleerd.
VOLVO 440 1.8i '96
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Daar had ik nog niet aan gedacht inderdaad..s80 1999 schreef:Als het water de cylinder in loopt bestaat de kans ook dat de kop er afgeblazen wordt. de ruimte die over blijft na de compressie slag is heel weinig dan kan een thee lepel water al voldoende zijn om de boel kapot te maken. want water kun je niet comprimeren
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)