volvo 240 start niet

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
anzu
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.06.2007 - 19:57

Mijn volvo 240 wil dus niet meer starten. Enige weken geleden begon jij rare start geluiden te meken (net voor de keuring) en na een paar dagen was het definitief over. Bij volvoclub is er een andere startmotor ingezet en de volvo reed weer. Tot vorige week, we reden weg en na 1 km kon ik geen gas meer geven en de motor hield er gewoon mee op. Langs de kant gezet en wegenwacht gebeld. Het probleem lag niet aan de startmotor want hij maakte een goed stargeluid alleen springt ie niet aan. De man van de wegenwacht heeft gekeken en testen gedaan en kwam toen tot de conclusie dat de ontstekingsmodule stuk was. Wij volgende dag besteld (a €80,00) en geplaatst maar geen succes, echt balen dus. Vriend van ons heeft er naar gekeken en denkt dat de verdeelkap kapot is, maar dan vooral dus het mechanisme erin, geloof de rotor, alhoewel hij klok zei. Heeft iemand hier verstand van of ervaring mee. Zouden deze symptomen; geen gas meer kunnen geven, power ebde weg, tot totaal niet meer willen starten, kunnen horen bij kapotte verdeelkap/rotor/klok......
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

om het maar heel simpel te stellen.
De rotor/verdeelkap zorgt dat er korstondig ombeurten spanning komt te staan op je bougies zodat deze kunnen vonken. Zonder vonk geen verbranding. Zonder verbranding loopt je motor niet.

Vraag: Heb je/is er getest of de bougies vonken?

Nog even wat extra info voor het gemak als er verder gezocht moet worden.
Wat voor motor uit welk jaar en welke brandstof?
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
anzu
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.06.2007 - 19:57

Heb net even geinformeerd en de bougies zijn nagekeken en waren goed, maar vonkte niet??? Het is een 240 GLT 4 cil. en is uit 1985. Rijdt op benzine.
Kan je goede bougies hebben die toch niet willen vonken??? waardoor de oorzaak dus ergens anders ligt??
Gebruikersavatar
geestschrijver
5th Gear member
Berichten: 1638
Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bij mij was het de ontstekingsunit en de bobine en de BDP-sensor. Dus je kan nog alle kanten uit...
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
anzu
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.06.2007 - 19:57

hmmm, dat klinkt veel belovend, heeft de BDP-sensor iets met de verdeelkap te maken?? of zit ik er nu helemaal naast.
anzu
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.06.2007 - 19:57

heb net overlegt met mijn andere volvo kennismaar die is niet bekend met een bdp-sensor, volgens hem is het ; het ontstekingshuis, daar zou een bepaald soort mechanisme/klok inzitten en volgens hem is deze stuk, kan het zijn dat hij de bdp sensor bedoeld???
Gebruikersavatar
geestschrijver
5th Gear member
Berichten: 1638
Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

BDP betekent 'bovenste dode punt', verder weet ik het ook niet...
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
The Driver
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
Locatie: Breda

Zou ook zomaar een kapotte zekering van de brandstof pomp zijn en die sluit ook de ontsteking af, waardoor je op het verkeerde been (de ontsteking)
gezet wordt.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

zekeringen nakijken dus... (is toch het makkelijkste)
zou wel zeker je hele onsteking doorlichten.
bougies en kabels goed?
rotor/verdelerkap nalopen en bobine nazien.
BDP sensor heb ik geen kennis van, en kan ik ook niks over zeggen.
Komt er wel brandstof in de cillinders?
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Peter Timmer
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Ik zet in op de zekering van de brandstofpomp of de BDP sensor
Volvo 240 GL 1987 automaat
Volvo 245 L 1977
Volvo 265 DL 1977 in (veel ) onderdelen
Volvo 142 1972 nog geen 100.000 km
Gebruikersavatar
geestschrijver
5th Gear member
Berichten: 1638
Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Hoeveel?
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Gebruikersavatar
Peter Timmer
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
Locatie: Hardinxveld Giessendam

als ik win, te weinig en als ik verlies, te veel
Volvo 240 GL 1987 automaat
Volvo 245 L 1977
Volvo 265 DL 1977 in (veel ) onderdelen
Volvo 142 1972 nog geen 100.000 km
hetspookje
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.06.2007 - 10:38

Is mij ook meerdere keren overkomen. Bij een oude 240 gaan de contacten van de zekeringen corroderen. Gewoon even de zekering van de brandstofpomp eruit halen en even met fijn schuurpapier de contacten schoonmaken.
V70CX AUT AWD '07
240 Polar U9 '92
240
240
240
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

volgens mij zit de bdp-sensor er pas in bij de latere injectie type met een b200 of een b230 motor met bosch jettronic injectie! De bdp-sensor zit dan in elk geval boven op het vliegwiel, dus op de rand waar de versn.bak vast zit aan het blok! Heb je die ontstekingsmodule nieuw gekocht of gebruikt? is die wel goed?
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
steem72
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 02.06.2007 - 00:07

Zelfde grapje heb ik ook gehad, bij mij was het het relais van de brandstof pomp. Deze zit onder je dashboard-kastje en is vrij eenvoudig te vervangen. Je kunt hem uiteraard eerst testen door te voelen of hij 'klik' zegt als je hem op contact zet. De brandstofpomp moet je dan ook kunnen horen. Succes.
Gebruikersavatar
volvoadventures
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.08.2007 - 10:48
Locatie: New Zealand
Contacteer:

Ik heb alle zekeringen vervangen door zekeringen met rvs kontakten, roesten niet. Ook altijd een reserve Fuelpump relay in mijn dashboard kastje: http://www.volvoadventures.com/howtodof ... relay.html

Vandaag had ik een ander probleem, mijn 240GLT wilde weer niet starten, was al eerder gebeurd en begint meestal met de central locking die het vertikt, maar meestal lukt het wel na een paar keer de sleutel om te draaien. Het probleem was de kabel van de accu (neg) naar de chassis connection, een slechte connection, even schoon gemaakt en het werkte weer. Vaak zijn start problemen kleinigheden, maar erg moeilijk te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”