Laatst zag ik dat de zijruiten van mijn V70 (2001) van dubbel glas voorzien waren. Als de de ramen omlaag draait zie je duidelijk twee lagen glas met daartussen een laagje zacht spul (siliconen of zo).
Het valt heel veel mensen op dat de V70 zo lekker stil is binnen, dat heeft hier dus zeker mee te maken.
Hebben jullie dit ook? Of is het een optie?
Dubbel glas zijruiten?
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Als je nu in de configurator kijkt staat gelaagd glas voor de zijruiten, samen met waterafstotend glas, bij de Visibility line. Ik weet niet of dat in 2001 ook al bestond, maar standaard zal het dus niet zijn.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
het was vanaf de introductie van de nieuwe V70 in 2000 leverbaar, het is meer inbraakwerend dan geluidswerend
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 25.05.2005 - 10:05
het scheelt wel iets in geluidsdemping.. op mijn s60 heb ik het ook (deel van de season-line) en ik ben er zeer tevreden mee, een muisstille rit als ik mijn radio uit zou zetten 
Je kunt het trouwens ook zien aan een icoontje wat linksonder op je ruit staat gegraveerd, dan weet je zeker dat je dubbel glas hebt.

Je kunt het trouwens ook zien aan een icoontje wat linksonder op je ruit staat gegraveerd, dan weet je zeker dat je dubbel glas hebt.
- RrRrR
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 14.04.2005 - 22:23
Mijn S80 is ook uitgerust met dubbelglas en je merkt het verschil echt.
Een vriend van mij rijdt ook een S80 T6, maar dan zonder dubbel glas. Het is sowieso geen lawaai en er heerst altijd een rust en stilte in het interieur van een S80. Maar met dubbelglas, zoals Turbo zegt, is het werkelijk muis en muis stil.
En soms zet ik echt mijn radio uit, om gewoon even lekker te genieten van de rust!
Een vriend van mij rijdt ook een S80 T6, maar dan zonder dubbel glas. Het is sowieso geen lawaai en er heerst altijd een rust en stilte in het interieur van een S80. Maar met dubbelglas, zoals Turbo zegt, is het werkelijk muis en muis stil.
En soms zet ik echt mijn radio uit, om gewoon even lekker te genieten van de rust!

Your Dream - Your Mind - Your Goal
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik heb het ook, geen verschil in geluid naar mijn idee.....
Kan ook niet bedenken waarom het zou moeten, de ruit is even dik als normaal en heeft geen extra geluidsisolater in de vorm van stilstaande lucht, zoals b.v. Mercedes of BMW dat wel hebben, alleen een dun laagje plastic folie.
Kan ook niet bedenken waarom het zou moeten, de ruit is even dik als normaal en heeft geen extra geluidsisolater in de vorm van stilstaande lucht, zoals b.v. Mercedes of BMW dat wel hebben, alleen een dun laagje plastic folie.
- dj
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01.03.2005 - 14:59
- Locatie: beek en donk
T5Fred schreef:Laatst zag ik dat de zijruiten van mijn V70 (2001) van dubbel glas voorzien waren. Als de de ramen omlaag draait zie je duidelijk twee lagen glas met daartussen een laagje zacht spul (siliconen of zo).
Het valt heel veel mensen op dat de V70 zo lekker stil is binnen, dat heeft hier dus zeker mee te maken.
Hebben jullie dit ook? Of is het een optie?
het is geen dubbel glas maar gelaagd glas, als de ruit dezelfde dikte hebben gelaagd of niet maakt het geluidverschil niets uit, alleen als dit giethars is, maar dat is het niet, en tegen inbraak heeft dit ook niet van doen of je moet een ruit hebben van een mm 10 een laag of 6 follie en weer een ruit van 10 mm maar die dunne ruitjes hebben niets, de vooruit bestaad ook uit gelaagd en valt bij breuk niet uit elkaar als vroeger het geharde glas. dus minder letsel bij een aanrijding van rodvliegens glas.
met vriendelijke groet,
dj
dj
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Men heeft bij mijn Volvo ooit geprobeerd een ruit in te slaan, door het gelaagde glas liep er toen alleen een scheur door.....inbraakwerend lijkt me daardoor best een correcte aanduiding.
Als het veiliger zou zijn zou Volvo het toch wel standaard invoeren op alle modellen?
Mocht je overigens ooit echt onder water gaan sla je zo'n gelaagde ruit er met een life-hammer niet zo maar uit, daar heb je een heel lange adem voor nodig en dat is net iets dat je onder water niet hebt..... dus in dat geval is het zeker niet veilig.
Als het veiliger zou zijn zou Volvo het toch wel standaard invoeren op alle modellen?
Mocht je overigens ooit echt onder water gaan sla je zo'n gelaagde ruit er met een life-hammer niet zo maar uit, daar heb je een heel lange adem voor nodig en dat is net iets dat je onder water niet hebt..... dus in dat geval is het zeker niet veilig.
- T5Fred
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
- Locatie: Hillegom
Dit laat ik niet aan mijn vrouw lezen, dan rijdt ze nooit meer in die V70... Laten we maar hopen dat we niet in het water terechtkomen!bart simpson schreef:Mocht je overigens ooit echt onder water gaan sla je zo'n gelaagde ruit er met een life-hammer niet zo maar uit, daar heb je een heel lange adem voor nodig en dat is net iets dat je onder water niet hebt..... dus in dat geval is het zeker niet veilig.
- fluz
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
- Locatie: Utrecht
Dat hoop ik ook voor je. Ik heb een keer een steen tegen de zijruit gehad, die dus volledig naar binnen kwam. Je zit dan best wel met een hoop glas op schoot en alle ellende naderhand. Raam dicht geplakt met een plastic zak en daar dan weer kijkgaatjes ingemaakt. Errug veel interesse van een passerende politieauto :shock: . kijkgaten direct maar weer vergroot, moest toen gelukkig nog maar een klein stukje. Uiteindelijk alles weer goed gekomen, alleen blijf je jaren later nog glas in je interieur tegenkomen.T5Fred schreef:Ok, ben ik weer mooi op de hoogte, ik hoop dat ik dat "veilige glas" nooit nodig heb, bedankt voor de info.
Dus, toch wel mooie optie van Volvo.

- dj
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01.03.2005 - 14:59
- Locatie: beek en donk
bart simpson schreef:Men heeft bij mijn Volvo ooit geprobeerd een ruit in te slaan, door het gelaagde glas liep er toen alleen een scheur door.....inbraakwerend lijkt me daardoor best een correcte aanduiding.
Als het veiliger zou zijn zou Volvo het toch wel standaard invoeren op alle modellen?
Mocht je overigens ooit echt onder water gaan sla je zo'n gelaagde ruit er met een life-hammer niet zo maar uit, daar heb je een heel lange adem voor nodig en dat is net iets dat je onder water niet hebt..... dus in dat geval is het zeker niet veilig.
bij het te water geraken, je moet er vlug uitkunnen als dat niet lukt wacht je tot de auto vol water staat (er is bijna altijd een luchtbel tegen het dak) dan kun je de deur openmaken dan is de druk binnen en buiten gelijk.
met vriendelijke groet,
dj
dj
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik heb zelf niet direct de behoefte om zo lang te wachten....sla hem er liever gewoon direct uitdj schreef:bart simpson schreef:Men heeft bij mijn Volvo ooit geprobeerd een ruit in te slaan, door het gelaagde glas liep er toen alleen een scheur door.....inbraakwerend lijkt me daardoor best een correcte aanduiding.
Als het veiliger zou zijn zou Volvo het toch wel standaard invoeren op alle modellen?
Mocht je overigens ooit echt onder water gaan sla je zo'n gelaagde ruit er met een life-hammer niet zo maar uit, daar heb je een heel lange adem voor nodig en dat is net iets dat je onder water niet hebt..... dus in dat geval is het zeker niet veilig.
bij het te water geraken, je moet er vlug uitkunnen als dat niet lukt wacht je tot de auto vol water staat (er is bijna altijd een luchtbel tegen het dak) dan kun je de deur openmaken dan is de druk binnen en buiten gelijk.
- dj
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01.03.2005 - 14:59
- Locatie: beek en donk
bart simpson schreef:Ik heb zelf niet direct de behoefte om zo lang te wachten....sla hem er liever gewoon direct uitdj schreef:bart simpson schreef:Men heeft bij mijn Volvo ooit geprobeerd een ruit in te slaan, door het gelaagde glas liep er toen alleen een scheur door.....inbraakwerend lijkt me daardoor best een correcte aanduiding.
Als het veiliger zou zijn zou Volvo het toch wel standaard invoeren op alle modellen?
Mocht je overigens ooit echt onder water gaan sla je zo'n gelaagde ruit er met een life-hammer niet zo maar uit, daar heb je een heel lange adem voor nodig en dat is net iets dat je onder water niet hebt..... dus in dat geval is het zeker niet veilig.
bij het te water geraken, je moet er vlug uitkunnen als dat niet lukt wacht je tot de auto vol water staat (er is bijna altijd een luchtbel tegen het dak) dan kun je de deur openmaken dan is de druk binnen en buiten gelijk.
gelaagde ruit kun je niet stukslaan (is de bedeoling van een gelaagde ruit)
je kunt wel proberen om de voorruit met je voeten eruit te drukken.
met vriendelijke groet,
dj
dj
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik meen toch echt dat ik zoiets al schreef......dj schreef:bart simpson schreef:Ik heb zelf niet direct de behoefte om zo lang te wachten....sla hem er liever gewoon direct uitdj schreef:
bij het te water geraken, je moet er vlug uitkunnen als dat niet lukt wacht je tot de auto vol water staat (er is bijna altijd een luchtbel tegen het dak) dan kun je de deur openmaken dan is de druk binnen en buiten gelijk.
gelaagde ruit kun je niet stukslaan (is de bedeoling van een gelaagde ruit)
je kunt wel proberen om de voorruit met je voeten eruit te drukken.
- dj
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01.03.2005 - 14:59
- Locatie: beek en donk
gelaagde ruit kun je niet stukslaan (is de bedeoling van een gelaagde ruit)
je kunt wel proberen om de voorruit met je voeten eruit te drukken.[/quote]
Ik meen toch echt dat ik zoiets al schreef......[/quote]
ie schrijft dat je hem er meteen uitslaat, gelaagde ruit kun er niet uitslaan hooguit de voorruit met voeten proberen er uit te drukken
je kunt wel proberen om de voorruit met je voeten eruit te drukken.[/quote]
Ik meen toch echt dat ik zoiets al schreef......[/quote]
ie schrijft dat je hem er meteen uitslaat, gelaagde ruit kun er niet uitslaan hooguit de voorruit met voeten proberen er uit te drukken
met vriendelijke groet,
dj
dj
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik meen toch echt dat ik zoiets al schreef......[/quote]dj schreef:gelaagde ruit kun je niet stukslaan (is de bedeoling van een gelaagde ruit)
je kunt wel proberen om de voorruit met je voeten eruit te drukken.
ie schrijft dat je hem er meteen uitslaat, gelaagde ruit kun er niet uitslaan hooguit de voorruit met voeten proberen er uit te drukken[/quote]
Ik meen meerdere malen geschetst te hebben wat de mogelijke gevaren waren van die gelaagde ruiten, ik zie er derhalve dan ook helemaal NIETS in........ snap je?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Wel of niet gelaagde zijruiten is dus een lastige keuze tussen persoonlijke veiligheid (bv. bij te water raken) en veiligheid van bezittingen (inbraakwerend). Net als Bart ben ik geneigd het eerste belangrijker te vinden.
Maar: als een auto te water raakt: hoe lang kan je dan nog de electrische zijruiten bedienen? Is daar wat duidelijkheid over of hangt het erg af van hoe de auto het water raakt?
Maar: als een auto te water raakt: hoe lang kan je dan nog de electrische zijruiten bedienen? Is daar wat duidelijkheid over of hangt het erg af van hoe de auto het water raakt?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 25.05.2005 - 10:05
hier ben ik het niet mee eens.. gelaagde ruiten zorgen er ook voor dat bij een aanrijding het glas niet versplintert en overal in je auto terecht komt en misschien ook wel wat lelijke snijwonden aan je toe doet. en stel dat je over de kop slaat kunnen er ook geen 'los vliegende' voorwerpen naar binnen komen waar je last van krijgt. De kans dat je ooit met je auto te water raakt is kleiner als dat je een anders soort ongeval krijgt lijkt mij. Verder is het natuurlijk ook veiliger voor 'carjacking' want ze slaan je ruit er niet zo makkelijk meer uit.
Maar over het te water gaan: ik denk dat in het begin je ruiten nog wel naar beneden gaan, maar als ze dat niet doen en je zit onderwater en slaat met een lifehammer je ruit in, wil ik nog wel is zien of je levend uit de auto komt. Wat er komt dan zo'n smak water naar binnen door het drukverschil dat je daar niet plezierig van wordt
Maar over het te water gaan: ik denk dat in het begin je ruiten nog wel naar beneden gaan, maar als ze dat niet doen en je zit onderwater en slaat met een lifehammer je ruit in, wil ik nog wel is zien of je levend uit de auto komt. Wat er komt dan zo'n smak water naar binnen door het drukverschil dat je daar niet plezierig van wordt
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Carjackers laten zich in de praktijk niet weerhouden door gelaagd glas. Slechts met kogelvrij glas maak je een kans. Ze hebben namelijk pistolen.
Er worden in het ziekenhuis nauwelijks mensen binnengebracht met ernstige snijwonden door versplinterd glas. Daarom versplintert het ook. Snijwonden komen daarentegen vaker voor door loskomende metaal- of kunststofdelen.
Alleen als je auto dieper dan 50m zinkt, bestaat het risico dat de plotselinge waterdruk levensbedreigend is. Weinig wateren in NL (geen...) zijn zo diep. Als je gelaagd glas hebt en dat onder water moet losdrukken, ben je uiteindelijk dieper gezonken dan met gehard glas met een lifehammer. Eruitdrukken duurt nl. langer door de moeizame houding die je moet aannemen.
Er worden in het ziekenhuis nauwelijks mensen binnengebracht met ernstige snijwonden door versplinterd glas. Daarom versplintert het ook. Snijwonden komen daarentegen vaker voor door loskomende metaal- of kunststofdelen.
Alleen als je auto dieper dan 50m zinkt, bestaat het risico dat de plotselinge waterdruk levensbedreigend is. Weinig wateren in NL (geen...) zijn zo diep. Als je gelaagd glas hebt en dat onder water moet losdrukken, ben je uiteindelijk dieper gezonken dan met gehard glas met een lifehammer. Eruitdrukken duurt nl. langer door de moeizame houding die je moet aannemen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.