Ik rijd een S60 D5 automaat en als ik voor een stoplicht stil sta, dan staat mijn auto te schudden.
Ik heb mijn rem ingetrapt (helemaal onderin om het zo maar te zeggen) en toch lijkt het of hij weer graag weg wil
Wat kan dit zijn?
Zit het in de automaatbak, of is het een software probleem??
Het is mij opgevallen dat als de airco op volle kracht blaast (dus na net gestart te hebben) dat dan het schokken op zijn ergst is.
Ja, dat zal het wel zijn Tommy, vandaag weer opgelet (en het is echt airco weer vandaag ) en hij deed het weer bij flink blazen van de airco.
De garage wist ook niet precies wat het was, dacht ook aan airco, maar het kon ook zijn dat er update gedraaid moest worden voor de automaat. Maar ze hadden het erg druk, dus ze konden dat niet zo snel vaststellen.
En Frumpy, ik zal moeten kijken hoeveel toeren hij maakt, niet veel, dat weet ik wel. Hoezo wil je dat weten?
Met een warme motor en een automaat is zo'n 550 a 600 toeren normaal. Bij bijv. een defect of vervuild gasklephuis kan het zomaar zijn dat de motor stationair veel hoger draait en op het moment dat hij in de versnelling staat dus in feite ook vooruit wil, als het ware gasgeeft met de rem er op. Het effect van een schokkende/trillende motor kan dan ook optreden.
Okay, ik zal het morgen eens in de gaten houden, maar hij komt zowiezo niet boven de 1000 toeren uit, dat weet ik zeker, want dat zou ik gelijk merken.
Ik laat het je weten.
Menno85 schreef:Okay, ik zal het morgen eens in de gaten houden, maar hij komt zowiezo niet boven de 1000 toeren uit, dat weet ik zeker, want dat zou ik gelijk merken.
Ik laat het je weten.
Bij een koude start is 1.000 of iets meer geen probleem, dat moet wel vrij snel terugvallen.
Een warme motor met 1.000 toeren stationair is in ieder geval niet goed.
Ik zou idd in ieder geval 1 keer per jaar je gasklepbuis schoonmaken.
Je haald die dikke slang van je luchtfilter en gasklepunit met 2 slangenklemmen, dan 4 boutjes op de gasklep unit. Haal niet te veel los..gewoon de unit kantelen en een doek eronder plaatsen.
Let me even op dat je de pakking niet stukmaakt. Deze zit tussen je sprijtstuk en gasklep unit.
Spuit lekker veel remmenreiniger op de zwarte prut..en poets het restant weg met een tandenborstel.
ik heb afgelopen weekend even opgelet, en zowel in N als in D met een warme moter draait hij met 750 tpm.
Lijkt mij vrij normaal, de motor draait ook mooi rustig.
Als je auto al iets ouder is, zou ik geen software update meer laten uitvoeren. Alle benodigde updates zouden dan toch al moeten zijn geladen. En software is iets dat niet slijt, dus als de auto het wel goed gedaan heeft moet het aan iets anders liggen.
Misschien dat de airco idd. even moet worden bijgevuld oid.
Let trouwens even op bij het schoonmaken van het gasklephuis. Nadat je die hebt schoongemaakt wordt het stationair toerental weer automatisch ingeregeld. Het kan dus zijn dat de motor na het schoonmaken wat meer stationaire toeren maakt dan daarvoor. Maar dat gaat vanzelf goed komen (althans bij mijn benzine gestookte S60).
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
tommytommy schreef:Ik zou idd in ieder geval 1 keer per jaar je gasklepbuis schoonmaken.
Gr Tommy
plim schreef: Let trouwens even op bij het schoonmaken van het gasklephuis. Nadat je die hebt schoongemaakt wordt het stationair toerental weer automatisch ingeregeld. Het kan dus zijn dat de motor na het schoonmaken wat meer stationaire toeren maakt dan daarvoor. Maar dat gaat vanzelf goed komen (althans bij mijn benzine gestookte S60).
Ik snap dat hij (de originele vraagsteller) een diesel heeft. Ik reageer alleen op de schoonmaak tip van Tommytommy. Wanneer je dit doet met een benzine versie kun je bovenstaande in ieder geval tijdelijk verwachten.(een diesel heeft geen gasklep, dus kun je ook geen gasklephuis schoonmaken)
lees net mijn bericht terug. Ik snap je reactie AlexV70. :oops:
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
De diesels hebben een motorsteun (achter) die werkt op vacuum of zoiets.
Ik heb hier wel eens gelezen als die defect is de motor er in ligt te schudden/rammelen of iets wat er op lijkt.
Neemt niet weg dat je het idee hebt dat "hij graag weg wil", dus lijkt mij meer iets met de aut. bak.
Is dit trouwens iets wat zo maar is gekomen?
Nou, ik weet niet of mijn motor ligt te schudden hoor:P
Maar het is wel opeens gekomen ja. De garage had mijn remblokken en schijven vervangen en daarna is het volgens mij gekomen.... Daarna hebben ze ze weer vervangen en is het een tijdje goed gegaan, maar kwam het schokken gewoon weer terug!
Voor een maand of 3 geleden is de automaatbak ook gespoeld (zo noem je dat toch??:D) dus ja, daar kan het ook niet aan liggen....toch :?:
Nee, ik maak het niet makkelijker, maar het is ook niet makkelijk blijkbaar...
D'r was een of ander tandwiel kapot in de motor. Om daar bij te komen moest de hele bak er onder uit. Toen hebben ze hem gelijk maar gespoeld (je bent toch bezig).
Daarna zijn de blokken en schijven vervangen.
En de garage dacht eerst ook dat het aan de remmen lag, maar weet het nu ook niet meer zo....
Pfff, laten we nou gewoon hopen dat het de airco is.....
[b][quote="Menno85"]Nee, ik maak het niet makkelijker, maar het is ook niet makkelijk blijkbaar...
D'r was een of ander tandwiel kapot in de motor. Om daar bij te komen moest de hele bak er onder uit. Toen hebben ze hem gelijk maar gespoeld (je bent toch bezig).
Daarna zijn de blokken en schijven vervangen.
En de garage dacht eerst ook dat het aan de remmen lag, maar weet het nu ook niet meer zo....
Pfff, laten we nou gewoon hopen dat het de airco is.....[/quote]
Ik heb ook een D5 Automaat, had/heb hetzelfde probleem.Volgens de dealer moest er maar een nieuwe bak onder. Na vele automaten gereden te hebben heb ik een goedkoop en goed adres gevonden, A&R in Eck en Wiel. Gewoon een nieuw "breintje"eronder en klaar! Koste een kleine 500 euro. Bak weer als nieuw.