Automaat probleem

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Ik heb een Volvo S70 TDI uit 1998.

De auto heeft ongeveer 5ton gelopen inmiddels is de moter vervangen en dat gaat nu prima. Echter nu doet zich het volgende probleem voor als ik in de D stand op wil trekken dan lijkt het wel of de auto zwaar optrekt tot 1500 toeren en dan is er ineens weer vermogen en gaat het verder goed.

Er brand in het dashbord geen pijltje als zijnde storing. Nu lees ik wel eens dat je regelmatig je versnellingsbak olie moet vervangen maar hoevaak doe je dat dan? En is dit van invloed op het functioneren van de bak.

Ik ga er wel vanuit dat het gasklephuis etc. etc. niet gereinigs hoeft te worden daar de mopter nieuw is ingebouwd.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

lijkt op een koppelomvormer met te véél slip.
heb je al eens foutcodes laten uitlezen?.
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Ik heb dat laten doen maar daar kwam 1 malig een code uit?
Deze is gereset waarna er geen bij het inbouwen van de nieuwe moter geen fout code meer te zien was.
Is dit een probleem waarbij het pijltje niet gaan branden of pas na verloop van tijd?
Wat zijn de kosten om het op te lossen??
Volvo T5 geartronic 2001 comfortline, sportline etc. nebula 18";
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

moeilijk te zeggen zo hoor.
is dit probleem pas vanaf de motorwissel of was het voordien ook al?.
en is de 'nieuwe' motor een volledig splinternieuwe of 2e hands?. (zelfde of een ander bouwjaar?)
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

De moter is een 2e hands met 160000km op de klok.
Het is een eerlijke moter dat heb ik laten controleren en er zit ook dito garantie op. Het is een moter uit hetzelfde bouwjaar als de auto.

Moet wel zeggen dat hij het icidenteel niet doet en vanaf starten gewoon optrekt. Ook wil het wel eens gebeuren als de auto tegen de 80km aan gaat en je wil dan gas geven.

Als er geen foutcode is zijn er wel andere mogelijkheden om te controleren of het de kopplomvormer is?
Volvo T5 geartronic 2001 comfortline, sportline etc. nebula 18";
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

zoals ik al zei, het is heel moeilijk oordelen vanaf een afstand.
zit er voldoende olie in?.
ruikt de olie verbrand?.
hoor je vreemde geluiden als het probleem zich voordoet?.
een slippende omvormer herken je als eerste, net zoals bij een handbak als je gasgeeft met ingetrapt koppelingspedaal. (veel gas maar weinig beweging)

maar als het probleem zich pas voordoet na de motorombouw, zou ik eerst alle aansluitingen/sensors nog eens controleren.
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Qua geluiden hoor ik niets als het probleem zich voordoet.
Echter iki heb nu een afspraak gemaakt om eventuele foutcodes nogmaals te laten nakijken.

Ook zullen ze dan het pijl van de olie gelijk controleren. Of is dit iets wat ik zelf makkelijk kan doen.
Gebruikersavatar
ronald ce
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 12.11.2005 - 20:33
Locatie: veere

ik denk dat de 1 richtingskoppeling van de stator stuk is.

deze koppeling zorgt er voor dat de stator gekoppeldis en de oliestroom richting de turbine schelp bijstuurd.en het koppel verdubbeld.

en als de turbine en de pomp bijna hetzelfde toerental draaien moet deze stator free wheelen.

het lijkt er op dat de stator vrij blijft draaien.
Gebruikersavatar
Taranis
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
Locatie: Goes

Is je luchtmassameter al eens gecontroleerd? Wij hebben hetzelfde probleem gehad met een V70 classic 2.5D automaat, en ook wij verdachten de automaat ervan. Vervolgens bleek het simpelweg de luchtmassameter te zijn.
Om op gang te komen moest er gewoon geplankt worden zodat er meteen wat toeren gemaakt werden, want inderdaad tot 1500 toeren gebeurde er gewoon niets.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Pomptijdstip goed?
Daar moet je mee beginnen!
Zit er geen intercooler slang klem of gedeeltelijk afgesloten tijdens inbouwen?
Intercooler dicht,komt vaak voor bij die km stand!
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Ik denk dat twee optie's wat mij betreft tot waarschijnlijkheid behoren.
De Dieselpomp is goed afgesteld dus daar verwacht ik niet dat het probleem vandaan komt.

Zowel het probleem van de luchtmassa meter is een serieuze kandidaat voolr het probleem als ook de strator. Wil toch iets toevoegen nu het inhouden gebeurd nu ook als de auto overschakelt bij de 80km dan lijkt het wel of het vermogen weg valt dat duurt dan loopt de snelheid langszaam op en bij 95 - 100km gaat het weer goed.

Met deze info sluiten we volgens mij steeds meer storingen uit.
Ik wil pas aan de slag als ik weet waar ik waarschijnlijk moet zoeken.
Gebruikersavatar
Taranis
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
Locatie: Goes

blaastoeter schreef:Wil toch iets toevoegen nu het inhouden gebeurd nu ook als de auto overschakelt bij de 80km dan lijkt het wel of het vermogen weg valt dat duurt dan loopt de snelheid langszaam op en bij 95 - 100km gaat het weer goed.
Klopt, en boven de 170 is ie niet meer vooruit te branden? Topsnelheid liep bij ons terug tot circa 185-190 km/u, terwijl ie anders met gemak 210 aantipte.
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Dus jouw advies luchtmassa meter laten controleren?
Kun je die uit laten lezen of is het een kwestie van ruilen en kijken of het verschil merkbaar is.
Volvo T5 geartronic 2001 comfortline, sportline etc. nebula 18";
Gebruikersavatar
Taranis
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
Locatie: Goes

blaastoeter schreef:Dus jouw advies luchtmassa meter laten controleren?
Kun je die uit laten lezen of is het een kwestie van ruilen en kijken of het verschil merkbaar is.
In ons geval werd er geen storing gemeld door de computer. Toen gewoon even een nieuwe erin gestoken en geprobeerd, en dat was een wereld van verschil. Gewoon vooraf met je dealer af proberen te spreken dat je 'm terug mag geven als het niet opgelost is met andere luchtmassameter. Ze zijn namelijk best prijzig, ik dacht rond de 300 euro.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

zal een zeer meewerkende dealer moeten zijn dan,dat zullen ze niet zo snel doen.
De luchtmassa meter hoef je niet perse bij de dealer te kopen,er zijn genoeg alternatieven voor veel minder geld.
Maar hoe weet je dat het pomp tydstip goed is?
Uitgelezen en gecontroleerd?
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bedankt voor alle hulp.
Ik ga toch voor de Luchtmassa meter.

Kun je mij aangeven waar ik die alternatieven kan aanschaffen?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

lukraak onderdelen vervangen schiet niet echt op denk ik!
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

mijn automaat is volgens mij ook een beetje van slag af.. hij trekt een beetje variabel op en als je rond de 80 met half gas door wilt naar bijv 120 dan duurt het een eeuwigheid... vooral rond de 2500 - 3000 toeren... ook maakt hij een gillend geluid bij de 60 en bij het optrekken... zijn dat de banden in de bak? de bak is 2 jaar geleden nog vervangen...
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”