als je een beetje technisch bent kunt je een tweede sloop 480 kopen waar wel airco inzit, kun je alles 1 op 1 overzetten.
moet je wel zorgen dat je één hebt met een r134 systeem en niet met het oude r12 anders schiet het nog niet op.
er zijn vanuit volvo vroeger sets in het accessoireprogramma geweest waarmee je relatief makkelijk originele airco in een 480 kon bouwen, er waren alleen wel bepaalde voorwaarden (de 480 moest geloof ik af-fabriek een VEM hebben (ventilatie geregeld door drukknopjes))
volvo had vroeger wel meer dergelijk uitgebreide accessoirepakketten, zo is er een turboset geweest voor de 244GL-D6 (wordt het dus een turbodiesel) een turboset vooor de eerste 360´s en een aircoset voor de 360.
De VEM is later ook wel in te bouwen, incl het complete blower-systeem met airco radiator erin.
Verder heb je de pomp nodig, andere stuurpomp, slanger, condensor, etc.
Reken 2ehands ook wel op 500 euro, daarnaast nog ongeveer 2 weken werk. Complete dashboard eruit.....
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Ik meen dat het register eind vorig jaar iets van een aanbieding heeft gehad om airco's in te kunnen laten bouwen. Maar ik weet niet of die door is gegaan. Wat de prijs ervan was weet ik niet meer. (Ik heb al airco in mijn 480.)
Jawel, maar dan moet je alle rubbers en zo vervangen om het tegen het nieuwe airco spul te kunnen. Ik heb mijn "oude" systeem zonder problemen laten ombouwen en het mileu "vriendelijke" R134 erin laten lopen. Werkt prima!
Ik heb het achteraf inbouwen van airco ook ooit overwogen in mijn 2-liter, die had het ventilatiesysteem met twee schuiven. Omdat ik van origineel houdt en niet een 'extra' knopje voor de airco wilde laten plaatsen zou het een ingewikkeld en arbeidsintensief klusje worden. Uiteindelijk heb ik mijn 2-liter ES weggedaan en mijn huidige 1995 Turbo Collection uit Duitsland geimporteerd met volleer, elec. kanteldak, stoelverwarming etc etc. Ik heb op deze 'wissel' evenveel extra kosten moeten maken als het achteraf inbouwen van een airco.
1995 Volvo 855 T-5R - cream yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection #12 - dark green metallic
Volvo 480 Club Europe - www.volvo-480-europe.org
Ik heb inmiddels bij de dealer navraag gedaan.
Ik kon het beste bij het monteren nieuwe o-ringen gebruiken. Deze kosten toch bijna niets.
Daarbij moet ik andere vul-nippels monteren.
Zij konden het airco systeem dan op lekkage testen, en afvullen.
Ze vullen het dan af met een koudemiddel + olie, omdat anders de compressor kapot draait.
Ik heb er tot voor kort ook aan gedacht om airco in te laten bouwen, maar dat zou tegen de €1500,- gaan kosten. Ik heb er voor gekozen een 480GT aan te schaffen en daarna mijn 480S particulier te verkopen. Dit heeft mij 1/3 van de prijs van airco inbouwen gekost (€500,- dus). Daarnaast ben ik er ook op vooruit gegaan qua lederen bekleding, abs, traction control, stoelverwarming, cruise control en metallic lak en uiteraard airco. Een goede investering dacht ik zo. Misschien een idee om te doen?
Daarnaast hoor ik van mensen dat zij met achteraf inbouwen van airco vaak problemen krijgen.
Succes in ieder geval!
Groet, Robbie
Robbie 1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R 1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold> 1994, 235 Red 480 S <Sold>