Mijn XC70 uit 2000 heeft een probleem met de koude start. De wagen start prima, en loopt prachtig stationair. Als ik dan gas geef dan hapert de motor, en mocht ik beginnen met rijden dan bokt de motor en/of slaat af. Als ik dan door langzaam wat gas te geven (licht pompen) de motor boven de 2000 toeren heb, en dat even zo blijf houden dan is het probleem over en kan ik echt gaan rijden. Dit probleem is echten niet altijd, alleen als ik de wagen in de ochtend start. Het is me nog niet duidelijk of er verschil is met het weer, warm of koud, droog of vochtig.
De bougies zijn al 2x vervangen, en het gasinlaatklephuis of zoiets is eerst schoongemaakt, later helemaal vervangen. Probleem is er echter nog steeds.
Wie heeft er tip's ?
Koude start geeft problemen
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik neem aan dat je doelt op het gasklephuis, ook wel ETM genoemd. Reinigen, software-update en vervangen is inderdaad standaard procedure en is vrijwel altijd de oplossing voor soortgelijke problemen die verder in Vadis niet als storing worden aangegeven. M.a.w. volgens de computer is er niets aan de hand, maar de motor loopt ronduit beroerd.
Maar is er na de vervanging geen enkele verbetering opgetreden, of is het probleem terug gekomen?
Maar is er na de vervanging geen enkele verbetering opgetreden, of is het probleem terug gekomen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 22:38
Ik dacht dat het na de 1e schoonmaak verbeterd was, maar toch niet. Na de vervanging dacht ik dat ook, maar weer niet. Het komt n.l. niet altijd voor.
Nog wat extra info, ik heb er een LPI installatie in zitten met een extra flesje wat ik moet bijvullen voor de kleppen smering (Flash-lube). En die afstelling is een beetje prullerig, misschien dat dat spul problemen geeft in het gasklephuis?
Maar het is alleen bij de eerste start in de ochtend, verder loopt ie als een zonnetje.
Nog wat extra info, ik heb er een LPI installatie in zitten met een extra flesje wat ik moet bijvullen voor de kleppen smering (Flash-lube). En die afstelling is een beetje prullerig, misschien dat dat spul problemen geeft in het gasklephuis?
Maar het is alleen bij de eerste start in de ochtend, verder loopt ie als een zonnetje.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Lijkt mij meer op een probleem met het gas. Starten gebeurt op benzine. Als je gas geeft, schakelt hij over op LPG. En juist dan begint jouw probleem. Maar ik heb absoluut geen (Volvo-)ervaring met gas. ( Zonder dat ik in dit topic over het waarom hierop wil ingaan
) Maar vraag eens aan AlexV70. Die heeft een Bi-fuel en ook gedoe met z'n ETM gehad. Misschien leest ie nu wel mee, anders even een PM sturen.
Succes.

Succes.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
ik denk de kleppen te strak,dat merk je het eerst bij een koude start!
compressie meten is de eerste vereiste denk ik zelf,als hij koud is en warm,dan zie je het verschil goed!
compressie meten is de eerste vereiste denk ik zelf,als hij koud is en warm,dan zie je het verschil goed!
Je vermeldt niet wat de km-stand is!
Op benzine dezelfde reactie?
Wat is het onderhoud kort geleden geweest? (bijvoorbeeld distributieriem vervangen)
Opzich ga ik mee met Ramon@Ramon; compressie meten, maar ook even een lek test (alles toch al los).
Mijn ervaring is dat het verschil bij compressie meten soms nihil is en toch bijvoorbeeld een lekke klep (uiterste geval) aanwezig is.
Wat ook vrij snel kan is klepspeling controleren. Kijk even bij handleidingen.
Om een electronisch probleem uit te sluiten wel even de computer uitlezen (hoewel dit ook niet altijd zekerheid geeft).
Heel soms een defecte bobine.
Op benzine dezelfde reactie?
Wat is het onderhoud kort geleden geweest? (bijvoorbeeld distributieriem vervangen)
Opzich ga ik mee met Ramon@Ramon; compressie meten, maar ook even een lek test (alles toch al los).
Mijn ervaring is dat het verschil bij compressie meten soms nihil is en toch bijvoorbeeld een lekke klep (uiterste geval) aanwezig is.
Wat ook vrij snel kan is klepspeling controleren. Kijk even bij handleidingen.
Om een electronisch probleem uit te sluiten wel even de computer uitlezen (hoewel dit ook niet altijd zekerheid geeft).
Heel soms een defecte bobine.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als je weet hoe het moet ,dan wel!
maar als je het niet weet,ben je duur uit bij de dealer om even klepspeling te laten controleren,200 euro incl ongeveer!:)
maar als je het niet weet,ben je duur uit bij de dealer om even klepspeling te laten controleren,200 euro incl ongeveer!:)