S 80 2,9 6-cyl. Is ie echt zo goed?!?!

Tijs Jansen
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.06.2007 - 21:55

Ik ben al een tijd van plan om mijn kleine 440 te gaan inruilen voor weer een echte sloep. Deze is echter perfect,begrijp me niet verkeerd. Kosten technisch helemaal super, G3 gasje erin (Vialle onderbouw) dus voor een scheet en drie knikkers de wereld rond. Maar hiervoor een 740 GLT 16 V Est. aut. gereden, dus dat is wel een stapje terug wat comfort en luxe betreft. Dit ga ik graag weer goedmaken, en de 6 cyl. S 80 lijkt mij een heel goede kandidaat, tenzij ik hier overtuigd wordt dat een andere S 80 telg toch echt beter is.
Ik rijdt niet overdreven veel +/- 25.000 per jaar, en niet echt een diesel fan. Maar het moet sowieso een automaat worden, en fatsoenlijk van de plek willen.
Is er veel verschil in geluid, binnen in de auto, tussen de 5 en de 6 cylinders?
Graag hoor ik van jullie als ervaringsdeskundigen!!

M.vr.gr.

T. Jansen
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

De draaicirkel van een 2.9 is een kleine meter groter, maar een 2.9 is er al wat langer dan de 2.4 5 cilinder dus zou daardoor iets goedkoper moeten zijn.
Waar een 2.9 een 4 bak automaat heeft is de 2.4 van een 5 bak automaat voorzien, het geluid van de 2.9 is wat "dikker"...
Volvo for life
phturbo
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.02.2006 - 16:12
Locatie: Nuenen

De s80 2.9 is een heerlijke reisauto ik heb er nu bijna 58 k mee gereden. :bday:
Volvo S80-2.9'99 V40 T4 2002en een 480Turbo'88
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

Neeeeeeeeeeeeeeeee...doe nou geen gas........vooral niet bij een mooie2.6 6 cil......gas is om op te koken!
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4857
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

glitz schreef:Neeeeeeeeeeeeeeeee...doe nou geen gas........vooral niet bij een mooie2.6 6 cil......gas is om op te koken!
Ik denk dat je abuis bent, zijn huidige 440 rijdt op gas. Het is voor zover ik begrijp niet de bedoeling om de S80 ook op gas te laten rijden. Zou ook niet echt rendabel zijn bij het aantal kilometers dat hij van plan is te maken.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

oh ja.. haha! Ik werd al helemaal niet goed van de gedachte om het evt nieuwe blok met gas te verpesten. Nou in ieder geval veel succes met de evt nieuwe aankoop ( kzou persoonlijk voor de 6 cylinder gaan ;-) )
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

Ik zou met 25DKM p/jr lekker gaan voor een D5. Ook een waanzinnige motor en als je persé nog meer vermogen wilt, zit er zo een andere chip in die goed is voor plm 185PK.
Maar goed, een 2.9 6-cilinder is natuurlijk een lekkere motor. Alleen kun je wel eens schrikken van de benzineconsumptie...
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Keesjan36 schreef:Ik zou met 25DKM p/jr lekker gaan voor een D5. Ook een waanzinnige motor en als je persé nog meer vermogen wilt, zit er zo een andere chip in die goed is voor plm 185PK.
Maar goed, een 2.9 6-cilinder is natuurlijk een lekkere motor. Alleen kun je wel eens schrikken van de benzineconsumptie...
Bij de S60 D5 uit 2006 die ik te leen had schrok ik me eigenlijk ook rot van de dieselconsumptie. Rijdt wel als een tierelier, maar lust dan ook wel een slokje.
Tijs Jansen
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.06.2007 - 21:55

Helemaal mee eens dat de D5 heerlijk is, maar helaas valt deze buiten het budget. De 2,9 gaat al wat langer mee en is dus voor een wat vriendelijker prijsje te koop. Gas is zeker niet uitgesloten, maar ben wel benieuwd of voor de 2,9 ook geldt dat na 2000 de hydr. klepstoters vervangen zijn door vaste.
Mij is altijd verteld dat een wat zwaardere motor beter bestand is tegen alle ellende die gas teweeg brengt, hij hoeft immers niet altijd op de top van zijn kunnen te presteren, dat moet een licht motortje veel vaker.
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

haha, je schrijft ook: "Rijdt wel als een tierelier".
Toen ik bij de dealer een D5 meenam voor een proefritje, was ie ook niet zo zuinig.
Ondertussen heb ik er zelf een en ben gewend aan het vermogen. Dan heb je niet zo vaak meer de behoefte om hem uit te proberen.
Afgelopen vakantie in zuid-frankrijk. 1300km, gemiddelde snelheid 135 km/h, verbruik 5.5l/100KM.
Dagelijks gebruik, gecombineerd stad, 80-wegen, gemiddeld 5.9l/100KM.

Vind ik helemaal niet verkeerd voor zo'n auto.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Tijs Jansen schreef:Helemaal mee eens dat de D5 heerlijk is, maar helaas valt deze buiten het budget. De 2,9 gaat al wat langer mee en is dus voor een wat vriendelijker prijsje te koop. Gas is zeker niet uitgesloten, maar ben wel benieuwd of voor de 2,9 ook geldt dat na 2000 de hydr. klepstoters vervangen zijn door vaste.
Mij is altijd verteld dat een wat zwaardere motor beter bestand is tegen alle ellende die gas teweeg brengt, hij hoeft immers niet altijd op de top van zijn kunnen te presteren, dat moet een licht motortje veel vaker.
de ellende is grofweg gelijk, je afschrijving zal daarentegen nooit groter zijn dan je totale investering :wink:
davidjoost
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30.12.2006 - 22:45
Locatie: Groningen

Ik zou een S80 T6 met Vialle LPi nemen!! Meer vermogen en koppel op lpg, gaat als de brandweer, net verbruik (1 op 8 op gas) en een stuk stiller dan zo'n D5. Een 2.9 is ook een goede optie denk ik, maar ervaring met die motor heb ik niet. Neem bij voorkeur wel een S80 van de eerste helft van 1999 of ouder, want daarna gaan ze niet echt geweldig meer op lpg door de introductie van vaste klepstoters ipv hydraulische, wat voor het rijden op lpg minder gunstig is (kleppen slijten in, kleppen stellen, uiteindelijk revisie).

Maargoed wij zijn zéér content met onze T6 op lpg!! En de 4-traps Geartronic automaat die erin zit is een prima bak hoor, ik heb ook BMW 6-traps, Mercedes 7-traps en Audi Multitronic gereden (via mijn werk), maar in de praktijk doet het er weinig voor onder. Het schakelt gewoon goed en de motor heeft eigenlijk bij elk toerental een vracht koppel dus hoeft hij niet zo nodig terug te schakelen. Hij maakt overigens maar 2300tpm op snelwegtempo (120km/u).
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Tijs Jansen
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.06.2007 - 21:55

Toch leuk, mijn 440 1,8 G3 loopt ook 1 op 8 gemiddeld. Lange ritten, laatst naar Zuid Franrijk, met 2 volwassenen en 2 kids, kofferbak vol. Gemiddeld 1 op bijna 10. Met een kruissnelheid rond de 140 km/h. Normaal met 50/50 binnen de kom/ snelweg echt niet boven de 1 op 8.
Dus zo'n enorme bi-turbo zuipt eigenlijk helemaal zo veel niet !!
De verleiding wordt steeds groter......
davidjoost
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30.12.2006 - 22:45
Locatie: Groningen

Dus zo'n enorme bi-turbo zuipt eigenlijk helemaal zo veel niet !!
Als je je maar kunt beheersen met je rechtervoet...! Maar binnen de bebouwde kom gebruik je het gaspedaal ook bijna niet. Je hoeft maar een drupje gas te geven en vervolgens rolt die sloep wel door! Hij heeft met 272pk en 380Nm natuurlijk zo'n overschot aan vermogen en koppel dat je bij rustig rijden helemaal niet zo veel gas hoeft te geven en daarom nog best 1 op 8 kunt halen (al verbaasde het mij ook hoor)...
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

hebben we het nu over de (bi)turbo versie van de 2.9, of de "gewone"?
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Er is maar één 2.9.
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

Dus geen biturbo........
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Ik weet alleen dat de 2.9 een LPT motor is, ik geloof met 1 turbo.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Ik heb inmiddels een kleine 100.000 km ervaring met de T6 (op euro 95). Deze motor bevalt me uitstekend. Het voordeel van de turbo is, dat als je wil, hij enorm snel is. Als je rustig doet, dan valt het verbruik mee, het is immers slechts een 2.9 met een vermogen vergelijkbaar met een dikke V8. Qua onderhoud valt het me mee, al moet ik volgende week voor de 120.000 km beurt, gaat dan de distributieriem eruit? De D5 is ook een prima motor, voor een S60/V70. Bij een cruiser als de S80 vind ik het te nadrukkelijke D5 geluid iets minder gewenst.

S80
davidjoost
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30.12.2006 - 22:45
Locatie: Groningen

sorry voor de verwarring, de 2.9 6-cilinder heeft GÉÉN turbo, de T6 motor is een 2.8 6-cilinder met TWEE turbo's (bi-turbo dus)
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Plaats reactie

Terug naar “S80”