Ik rijd inderdaad altijd in een zeer hoge versnelling; 50 in 4de en vanaf 70 in vijfde. Ik heb altijd gedacht dat traag vetrekken en snel opschakelen leidt tot zuinig verbruik.
Als ik naar mijn werk rijd duurt dat maar 20 minuten waarvan 15 minuten aanschuiven, dus vlot en snel accelereren is er niet bij.
Voor het ogenblik heb ik een diesel bak waarmee ik 400 km gereden hebn gem.snelheid 32km/uur en 8,2 gemiddeld.
v50 1.6D verbruik van 8,6 liter per 100 km
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
een gemiddelde van 32 is inderdaad niet erg hoog. zit zelf zo rond de 65, maar daar zitten relatief weinig file km bij gelukkig. Over het wel of niet in een te hoge versnelling rijden: als je de BC in de gaten houdt en je schakelt bijv eens een keertje extra van 5 naar 4 of andersom, dan leer je vrij snel het omslagpunt kennen. Het lijkt bij hogere toeren in een lagere versnelling de eerste 5-10 sec vaak even erger (je trekt nog even bij naar een bepaalde snelheid) maar daarna zakt het soms zomaar zodanig dat je ondanks 2300-2400 toeren toch minder verbruikt dan in een hogere versnelling. Ik moet wel zeggen dat dit bij mij ook pas na het losrijden zo werd (20-30k) (of lag het toch aan die vele updates?). maar allereerst: plan eens een lange trip op de autobahn en kijk eens wat er in zit , heb je ook direkt een indicatie of er verder qua vermogen/afstelling nog wat mankeert. suc6
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 20.05.2007 - 16:06
Zoals Sanco inderdaad zegt kun het verbruik goed volgen op je display.
Hij loopt het mooist en verbruikt het minst rond de 2000 toeren. 50 rijden zou dan ook beter zijn in z'n 3. Bij bijvoorbeeld 80 km/p/u zou je denken dat je dan in z'n 5 moet rijden. Echter in z'n 4 is ie zuiniger. (tot ongeveer 85...dan naar 5). Dus de regel hoe hoger de versnelling hoe zuiniger gaat niet altijd op.
Mvg
Hij loopt het mooist en verbruikt het minst rond de 2000 toeren. 50 rijden zou dan ook beter zijn in z'n 3. Bij bijvoorbeeld 80 km/p/u zou je denken dat je dan in z'n 5 moet rijden. Echter in z'n 4 is ie zuiniger. (tot ongeveer 85...dan naar 5). Dus de regel hoe hoger de versnelling hoe zuiniger gaat niet altijd op.
Mvg
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 26.03.2006 - 15:17
Hou er ook rekening mee dat de recentere S40/V50 diesel versies nu ook een roetfilter hebben en daardoor het verbruik wel iets hoger ligt.
Ook de bandenmaat beinvloed het verbruik!
Best afwachten tot de wagen minstens 10.000 Km heeft om conclusies te nemen!
en... de rijstijl blijft de belangrijkste factor!
Ook de bandenmaat beinvloed het verbruik!
Best afwachten tot de wagen minstens 10.000 Km heeft om conclusies te nemen!
en... de rijstijl blijft de belangrijkste factor!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 20.09.2006 - 17:58
Ik heb bijna 50.000 km gereden met mijn Volvo V50 en kom uit een gemiddeld verbruik van 5,3 liter per 100 km. Zie foto hoe als het echt zuinig gaat. Er is dan al 62 kilometer met huidige tank gereden. Ik kom regelmatig boven de 1000 km per tank uit, inclusief stadskilometers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.