Volvo 740 Station info gevraagd

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Tom S.
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.06.2007 - 23:14

Hallo allemaal,

Momenteel bezit ik nog geen volvo, maar ik ben van plan er één aan te schaffen en probeer hierover informatie/advies in te winnen.
Dit is mijn eerste post hier en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Zelf zit ik te denken aan een 740, deze komt zeer betrouwbaar, solide en ruim over en is niet duur. Voor mij belangrijke eigenschappen.

Aangezien ik toch wel 20.000km per jaar rijd en 4 kinderen erin moeten passen, lijkt een 7-persoons uitvoering op LPG of Diesel de beste keus.

Klopt het dat de Diesel uitvoering vrij traag is en kan een extra (inklap) achterbankje wel gecombineerd worden met een LPG inbouwtank?

Alle adviezen/tips/opmerkingen zijn welkom.

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24660
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Hallo Tom,

Ik geloof niet dat het bankje kan icm met de gastank. Het reserve wiel moet daarvoor wijken en voor het bankje heb je een thuiskomer nodig.

Op gas doen ze het erg goed, wel regelmatig kleppen stellen. Bij 400000-450000 komt het meestal voor dat de kleppen uitgesteld zijn en dan komt er een nieuwe cilinderkop op.

De diesels zijn van mindere kwaliteit, blokken willen wel een scheuren. Ook de kop overlijdt sneller dan bij de benzine motoren. Let wel, sommige gaan 100 jaar mee maar het is niet voor niets dat je ze nog maar weinig ziet. Een D24 is inderdaad niet snel (understatement) maar met een D24TIC (turbo intercooler) is het goed leven. Zeker met een automaat een fijne combi. Alleen niet op het motorgeluid letten, ze maken best herrie. Maar reken het nog eens goed uit, is een diesel wel interessant bij 20000km?? Hou ook rekening met de roetmeting bij de apk...

Mijn advies: gas. Maar ja, dan zit je met je bankje. Kijk ook eens naar 940's. Die zijn zeker net zo goed, een stukje moderner en met een B230FK (2,3 lpt lage druk turbo) lekker vlot en goed op gas.

Succes! Tipje: www.volvo700vereniging.nl.

Walter
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Mijn idee is, wanneer je het derde bankje niet incidenteel maar juist structureel gaat gebruiken, om opzoek te gaan naar een échte zes of zeven zitter. Kinderen groeien, en het houdt een keer op met de ruimte achterin. Vergeet ook niet dat kinderen vaak gevoelig zijn voor wagenziekte, en op die manier dus de hele kofferbak onder kunnen kotsen.
Volvo 940 SE
Tom S.
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.06.2007 - 23:14

Dank voor de snelle reacties.

Gezien het verbruik van de 740 en de huidge benzine prijzen kan het volgens mijn berekeningen goed uit.
Maar ik neig dan toch meer naar LPG, ook altijd fijn om dan een volle tank af te rekenen.

Een 940 verschilt toch niet zo heel veel van een 740? (voor mij als onwetende), dus dat is ook een prima optie. Een 7 persoons 940 LPG heb ik ook al eens voorbij zien komen op het internet.

Het is de bedoeling dat het bankje incidenteel gebruikt gaat worden (een dagje uit met het hele gezin).
De kleinsten kunnen er nog heel wat jaartjes in zitten en de oudsten zien het helemaal zitten…. een achteruitkijkbankje.

Wanneer deze echter niet ingeklapt kan worden icm een gastank zou dat toch al minder aantrekkelijk worden, omdat het voordeel van de grote laadruimte min of meer wegvalt.

Tom
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Hoe het zit met een gastank weet ik niet.

In iedergeval is een 940 weer een stukje moderner dan een 740 (motorisch, kwa geluidsniveau, comfort, veiligheid). Uiterlijk verschilt, helemaal bij een estate, op de koplampen, grille, bumper en voorschermen na niet of nauwelijks.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Voor aankooptips voor een Volvo uit de 200, 700 of 900 serie. Kijk even op mijn web-log.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Ik denk dat met wat klussen(komt toch altijd kijken bij een derde bankje in een lpg estate er nog wel iets goeds te fabriceren valt waardoor je het bankje makkelijk uit kan nemen, dan heb je geen enkel nadeel.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Mdejong
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 24.05.2007 - 21:53

Ik heb zelf een 940 recentelijk gekocht. Dit is een 6 cyl diesel automaat geworden. Ik heb achterin een 3de bank gemonteerd. Dit is even werk, maar prima zelf te doen.

Het nadeel van zulk een bank en een gastank is dat je het bankje niet meer kan inklappen en je dus nooit meer een vlakke laadvloer kan krijgen. Voor de rest past het er echt gewoon in.

Je kunt (met wat mazzel) de bankjes vinden op internet. Er is ook een autohandel die gespecialiseerd is in deze bankjes en ze nieuw op maat maakt voor elke station. Nadeel is dat dit heupgordels zijn.

Het adres is: http://www.garagegeurtsen.nl/uniklap.html.

Succes in iedergeval.
Volvo 940 2.4 TDIC Polar Estate 1995 3dKm/maand
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”