Motorlampje, afslaan, compressie en cilinderkop vervangen!

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
_Billy_
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2005 - 20:38

Hallo Volvo-rijders

Ik ben in het bezit van een mooie S60 automaat 140 pk benzine uit 2002 met 125.000 km. Altijd dealer onderhouden.

Enkele maanden terug begon het motorlampje te branden, bij de dealer de fout uitgelezen en de nokkenasstandsensor vervangen. Helaas ging het lampje af en toe weer branden, begon de motor bij het uitrijden af te slaan en na het starten en als hij in zijn 'D' of 'R' stond sloeg hij ook regelmatig af.

Vandaag hebben ze gemeten dat de auto compressie tekort heeft. Het probleem zit hem onder de motor en pas als ze de cilinderkop eraf halen kunnen ze zeggen wat het is. Nu is het eraf halen van die kop zo'n 300 euro en het eropzetten zo'n 600 a 700 euro! Ik ben dus al 1000 euro kwijt om erachter te komen wat het is!!!!

Verder vertelden ze dat in het gunstigste geval ik rond de 1500 euro kwijt zou zijn (dan waren het de kleppen) en in het slechtste geval rond de 3000 euro! (dan moet er een nieuwe kop in)

Mijn vragen:

1) Wat vinden jullie hier nou van?
2) Mag dit gebeuren bij een auto van 3 en een half jaar oud met 125.000 km die dealer onderhouden is?
3) Kan het verergerd zijn omdat ik er nog mee op vakantie ben geweest naar Kroatie (dealer wist ervan en zei ga maar)
4) Kan ik dit goedkoper laten maken?
5) Ennuh, hoe komt dit nou eigenlijk?

Thanx! Ik baal er goed van zoals jullie zullen begrijpen!
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

Je dealer moet door middel van een cilinderlektest kunnen zien of het probleem bij de kleppen zit of bij de zuiger(veren). Gaat het om 1 cilinder of zijn ze allemaal slecht?
Normaal moet zo'n motor natuurlijk veel langer mee kunnen maar je kan pech hebben......
Gast

Mijn eerste vraag is, ben je gaan merken dat je minder vermogen had als voorheen?
Is het iets wat van de ene op de andere dag is opgetreden?
Zoals T5Fred al aangaf men kan in de garage heel goed meten wat het precies is. Als men denkt dat het de kleppen zijn, dan kunnen deze relatief goedkoop gecontrolleerd worden op speling (ook hierdoor kan compressie verlies optreden). Dit zou je in principe zelf nog wel kunnen als je twee rechter handen hebt. Zie onderdeel KLEPPEN STELLEN.
Ik heb het al eens eerder gehoord; verbrandde kleppen. Meestal bij Volvo's waar flink aan getrokken is. En bij een automaat wordt er meestal meer aan getrokken, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Goedkoper maken? enige technische kennis? Zo niet, laat het het dan door een vakman doen.
Ben je bij een Volvo-dealer geweest? Zoja? Ga dan eens naar een Volvo-specialist, meestal ligt de uur prijs daar een stuk lager en men gebruikt toch originele Volvo onderdelen. Ik weet er wel 1 in het Noorden van het land, dus dat is afhankelijk waar je woont.
_Billy_
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2005 - 20:38

Alex en T5Fred, Ik ben niet gaan merken dat ik minder vermogen heb nee. Alles is begonnen met het branden van het motorlampje en daarna het afslaan na het starten en in D of R zetten en het afslaan bij het uitrijden.

Ik ben idd bij een grote Volvo Dealer geweest. Ik woon in Den Haag. Deze dealer heeft nu dus gemeten dat er compressie verlies is en zegt dat ze pas precies kunnen zeggen wat het is als ze de kop eraf halen (verhaal van de 300 euro eraf halen en 700 er weer op zetten)

1) Ik begrijp dus dat jullie zeggen dat de kop er eigenlijk niet af hoeft om de oorzaak te achterhalen?
2) Weet iemand een Volvo-specialist in de regio Den Haag?
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

Van der Kwaak in Rijnsburg, redelijk goede ervaring mee.

PS: Ik kan me niet voorstellen dat van alle cilinders de compressie slecht is! Als er een cilinder slecht is moet de motor voelbaar en hoorbaar slecht stationair lopen. Is dat zo?

Eventueel kan je een keer bij mij langsrijden, dan kan ik nogmaals de compressie voor je meten, ik woon max 3 kwartier bij je vandaan. Ik ben niet echt een volvospecialist maar wel redelijk technisch en compressie meten kan ik wel voor je doen. Duurt een uurtje. Kost nix. Nogmaals: Ik kan me niet voorstellen dat een motor met jouw kilometerstand kapot is....

Stuur me maar een PM als je langs wilt komen.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

@Billy

In Rijswijk zit een Volvo specialist. Echt een toppertje, voormalig Niham. Heeft jaren geleden hun filiaal aan de Minister Aalberselaan overgenomen en is voor zichzelf begonnen. Heeft alles in huis, ook de originele meetapparatuur etc.
Betere kwaliteit en service dan Niham, veel lagere prijzen.

Van de Heuvel
Minister Aalberselaan 41
2285 EN Rijswijk
Telefoonnummer 070-3633955
peterenjac
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 14.05.2005 - 00:19
Locatie: nieuwerkerk aan den ijssel

Dit zijn toch geen normale prijzen meer voor een reparatie,en zeker niet als je auto altijd dealeronderhouden is.
Ze lezen je auto tot op het laatste moertje uit en moeten dan nog steeds gaan gissen waar het probleem zit.Wat nu als het toevallig niet daar blijkt te zitten,moet je dan ook die 1000 euro betalen?
gr peter
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

Afgelopen weekend even snel de compressie van Billy's auto gecontroleerd. Toen ik de bougies eruit haalde zag ik direct het probleem; Alle bougies waren helemaal versleten!! Centrale elektrode was helemaal weg, de drie zijpootjes bijna ook. Dan loopt een auto natuurlijk nooit goed.

Dat ze bij de dealer over slechte compressie spraken en een reparatie van EUR 1000,-/3000,- in het vooruitschiet stelden vindt ik werkelijk waar te gek voor woorden. De monteur die bij deze dealer werkt wist echt niet waar hij het over had..... Ik had geen nieuwe bougies voor Billy maar voor onder de EUR 100,- rijdt zijn auto weer als nieuw!! Daar ben ik zeker van.

Ook de twee maanden geleden vervangen nokkenassensor vonden we nog terug onder de motorkap(!). Ook deze is vervangen terwijl ze niet naar de bougies gekeken hebben.

Toch nog even voor de zekerheid de compressie gemeten: Bij alle cilinders tussen de 9,5 - 10 bar (Prima dus!).

Advies aan Billy: Heel boos worden op je dealer en hem die oude nokkenassensor terug laten plaatsen. Nieuwe sensor samen met oude bougies bij de monteur die een cilinderkopreviesie aan wilde smeren in zijn r..t stoppen. Vervolgens nooit meer naar de dealer toe gaan! Meer kan ik er echt niet van maken.

Billy, laat je ons nog even de reactie van je dealer weten?
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

T5Fred:
Advies aan Billy: Heel boos worden op je dealer en hem die oude nokkenassensor terug laten plaatsen. Nieuwe sensor samen met oude bougies bij de monteur die een cilinderkopreviesie aan wilde smeren in zijn r..t stoppen. Vervolgens nooit meer naar de dealer toe gaan! Meer kan ik er echt niet van maken.
Die nokkenas sensor zal Billy voor lief moeten nemen. Kan je nu denk ik niet meer mee aankomen. Bewijs maar dat het dat toen niet was.

Misschien is enige kritiek aan het adres van degene die het onderhoud verricht aan deze auto ook wel op zijn plaats. Wellicht een keertje het vervangen van de bougies overgeslagen, maar wel berekend. Bij voorgeschreven periodiek onderhoud zou zo iets niet mogen/kunnen gebeuren, lijkt mij.

Voor wat betreft het in de r..t stoppen van die oude bougies ben ik het helemaal met je eens.
Heb zelf ook heel slechte ervaringen met deze dealer, als we het over dezelfde hebben. De naam van die @*&#&^%% dealer die ik bedoel heeft 5 letters, begint met een N en eindigt met een M, en is de grootste in de regio Haaglanden/Westland. Blinkt uit in onbekwaam personeel. Kunnen fantastisch de computer aansluiten om uit te lezen, maar daar blijft het dan ook bij.
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

NIHAM

Voor het geven van die naam schaam ik me echt niet. Ik wist alleen de naam niet meer anders had ik die gelijk meegenomen. Jouw eerste en laaste letter waren voor mij weer genoeg. Dank je!

Achteraf staat het eerder ook al gemeld...
_Billy_
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2005 - 20:38

Vandaag goed voorbereid naar de eerder genoemde dealer gegaan. Ik begon mijn verhaal dat ik graag nog wat duidelijkheid wilde over wat ze nu precies gedaan hadden. Zonder het kenteken te noemen werd het dossier erbij gepakt en voorop zat de compressiemeting (net zo'n papiertje als T5Fred had gebruikt, bij Fred ging het van 0-10 en bij hun van 0-15) Ik zag direct behoorlijke verschillen en vroeg wat het e.e.a. betekende.

De chef vertelde dat de cilinders 1,3 en 5 goed waren (op het overzichtje kwamen deze op 13. Cilinder 2 kwam op 5 en cilinder 4 op 7! Totaal andere waarden dus!

Zonder te zeggen dat ik zelf een meting had laten uitvoeren zei hij dat hun meting bij een koude motor was gedaan omdat dan ook mijn problemen zich voordeden en dat bij een warme motor alles warmer en dus uitgezetter en compacter was...... Hij heeft het eea uitgetekend. Toen dus maar mijn resultaten op tafel gegooid en hij zei gelijk, ja dat is waarschijnlijk met een warme motor gemeten? Ik kan me voorstellen dat hier dus een verschil in zit? Wat denken jullie?

Over de bougies was hij van mening dat die echt bij de 120.000 beurt waren vervangen. Uit die discussie kom je dan toch niet en voor de zekerheid heb ik dus maar een nieuw setje meegenomen en die gaan er straks in. Hij vond het het proberen waard en gaf me een kleine kans maar mogelijk ben ik met deze nieuwe bougies van het afslaan af.

Echter blijft dan dus het feit daar dat er iets niet klopt in de compressie wanneer de motor koud is! Wanneer ik nu met die bougies van het afslaan af ben is dat natuurlijk prettig maar toch klopt er dan iets niet!

Zoals gezegd, eerst maar die nieuwe bougies erin en testen de komende week!

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Tja, dubieus verhaal met die bougies. Na 5.000km kunnen die nog niet zo afgeragd zijn. Tenzij er iets met de ontsteking of het mengsel aan de hand is.
Zijn er nog andere werkzaamheden aan die auto uitgevoerd. Distributieriem?
Bij ondeugdelijke reparatie of onderhoud zou je de garage aansprakelijk kunnen stellen.

Zou voor alle zekerheid eens Van de Heuvel opbellen. Van Den Haag naar Rijswijk is geen wereldreis.
peterenjac
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 14.05.2005 - 00:19
Locatie: nieuwerkerk aan den ijssel

Heb zelf ook slechte ervaringen bij Niham en raad ook iedereen aan om daar dus niet heen te gaan.
Ik had die bougies er niet eens gekocht,al had ik er voor naar Zeeland moeten rijden.
Hopen dat het nu over is met de nieuwe bougies,scheelt een aardige smak centen zo.
gr peter
_Billy_
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2005 - 20:38

Frumpy

Verder zijn er geen bijzondere werkzaamheden uitgevoerd nee. Maarruh, hoe zit dat eigenlijk met die distributieriem bij deze motor. Weer iemand hoe vaak of wanneer die vervangen moet worden?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

iedere 160.000km.
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

En Billy rijdt hij beter met die nieuwe bougies? Of zitten ze er nog niet in?
_Billy_
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2005 - 20:38

Nieuwe bougies zitten erin. Het rijden is hetzelfde (goed dus) en hij is tot op heden nog niet afgeslagen, maar dat wil ik wel even twee weekjes aankijken daar het afslaan natuurlijk ook niet iedere dag gebeurde!
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

Ok, ik duim......tot over een week of twee!
_Billy_
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2005 - 20:38

Volvo-vrienden,

Helaas is vanmorgen bij het uitrijden naar een stoplicht de motor alweer afgeslagen...... verder begon vanavond bij zowel vertrek als terugkomst het motorlampje weer te branden....

Snik snik
_Billy_
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2005 - 20:38

Ook nog maar even de genoemde Volvo Specialist in Rijswijk benaderd. Op zich een aardige man die mij graag lang te woord stond echter wel aangaf eigenlijk geen ervaring met S60's te hebben. Verder was dit zo'n specifiek verhaal dat ze hiermee toch ook naar een dealer zouden gaan.

En dan ook weer als eerste de nokkenassensor vervangen als de computer dat aangeeft en dan weer verder zoeken.....

Wat hij wel aangaf was:

1) slechte compressie bij koude motor en goede bij warme motor had hij nog nooit van gehoord?
2) Zou het niet aan het gasklephuis kunnen liggen?

Wat vinden jullie van puntje 1 en 2?
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”