Beste Volvo liefhebbers,
Sinds een paar maanden heb ik een V70 T5 met geartronic uit 2001. Eigenlijk al vanaf het begin gaat het wegrijden vanuit stilstand niet echt soepel. Als ik m'n voet van de rem haal:
a: Duurt het even voordat hij als het ware in z'n 1 gaat.
b: Dit gaat af en toe gepaard met een flinke schok.
Dit lijkt me niet goed voor de bak en/of motor (tevens is het verkeerslichtsprinttechnisch geen plus). Toen ik de Volvo garage er naar vroeg zeiden ze dat het wel eens kon gebeuren als de boel nog koud is, echter, bij mij gebeurt het ook als alles goed is opgewarmd.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Uit een eerder topic had ik begrepen dat a:, "normaal" is. Kan wellicht worden opgelost met een update van de bak. Kunnen anderen dit bevestigen ?
Alvast dank voor de reacties.
Schok bij wegrijden, weet iemand hoe dit komt ?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 22.08.2006 - 21:34
Marc,
Wanneer je enige tijd met de voet op de rem stilstaat schakeld de geartronic bak automatisch naar een "neutraal" stand. Zodra je de voet van de rem haalt wordt de "Drive" stand weer ingeschakeld.
Wanneer je meteen een peut gas geeft en je bak is nog bezig met schakelen geeft dat een schok. Dat merk ik ook wel eens.
Merk jij ook dat je geen schok hebt wanneer je iets meer tijd tussen gasgeven en rem-los neemt?
Groet Frank
Wanneer je enige tijd met de voet op de rem stilstaat schakeld de geartronic bak automatisch naar een "neutraal" stand. Zodra je de voet van de rem haalt wordt de "Drive" stand weer ingeschakeld.
Wanneer je meteen een peut gas geeft en je bak is nog bezig met schakelen geeft dat een schok. Dat merk ik ook wel eens.
Merk jij ook dat je geen schok hebt wanneer je iets meer tijd tussen gasgeven en rem-los neemt?
Groet Frank
- MarcV
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:43
- Locatie: Amersfoort
Frank,
Dan heb ik het ook. Als ik mijn voet van de rem haal en ik geef geen gas, dan duurt het inderdaad even (1-1,5 sec) voordat hij in z'n drive schiet. Als hij er dan in gaat , gaat dit ook af en toe gepaard met een flinke schok.
Als ik "haast" heb, en ik geef meteen gas, dan is de kans op een schok wel groter.
Dan heb ik het ook. Als ik mijn voet van de rem haal en ik geef geen gas, dan duurt het inderdaad even (1-1,5 sec) voordat hij in z'n drive schiet. Als hij er dan in gaat , gaat dit ook af en toe gepaard met een flinke schok.
Als ik "haast" heb, en ik geef meteen gas, dan is de kans op een schok wel groter.
Groet Marc, V70 T5 2001, Geartronic, Ash Gold Metallic, Leer, 3e bank
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21.08.2006 - 17:24
Beste Marc,
Ik had hetzelfde met mijn 2.4T.
Deze neutraalstand van de versnellingsbak bij ingetrapte rem is een tijdje standaard geweest op de V70 om slijtage aan de bak te verminderen.
Volvo heeft deze feature er later weer uitgehaald omdat bleek dat het
de slijtage niet verminderde en het inschakelen zoals jij beschrijft door
menigeen als vervelend werd ervaren (verhaal Volvo-dealer).
Het is mogelijk om deze neutraalschakeling er uit te laten halen,
d.m.v. een software-update bij de dealer.
Kost zo'n 25 Euro, maar dan ben je wel van het schokken af!
Rijdt een stuk prettiger.
Groeten, Ronald
Ik had hetzelfde met mijn 2.4T.
Deze neutraalstand van de versnellingsbak bij ingetrapte rem is een tijdje standaard geweest op de V70 om slijtage aan de bak te verminderen.
Volvo heeft deze feature er later weer uitgehaald omdat bleek dat het
de slijtage niet verminderde en het inschakelen zoals jij beschrijft door
menigeen als vervelend werd ervaren (verhaal Volvo-dealer).
Het is mogelijk om deze neutraalschakeling er uit te laten halen,
d.m.v. een software-update bij de dealer.
Kost zo'n 25 Euro, maar dan ben je wel van het schokken af!
Rijdt een stuk prettiger.
Groeten, Ronald
- MarcV
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:43
- Locatie: Amersfoort
Ik denk inderdaad dat ik dat maar laat doen. Goed om te horen dat het waarschijnlijk niet betekend dat de bak stuk is.
Heeft het laten uitvoeren van deze software update om de neutraal schakeling eraf te halen ook nog nadelen ?
Heeft het laten uitvoeren van deze software update om de neutraal schakeling eraf te halen ook nog nadelen ?
Groet Marc, V70 T5 2001, Geartronic, Ash Gold Metallic, Leer, 3e bank
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dan horen we morgen hier het resultaat?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- MarcV
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:43
- Locatie: Amersfoort
De update is uitgevoerd. Het helpt gedeeltelijk. De schok bij het wegrijden met voet op de rem is verdwenen. De schok is er nog wel bij het schakelen van N naar D. Is dit slijtage ?
Van de garage kreeg ik een nieuwe V70D5 mee, ook met geartronic. Dat schakelde toch duidelijk soepeler.
Lijkt er toch wat op dat de bak wat aan slijtage onderhevig is. Weet iemand iets van levensduur van de geartronics ?
Van de garage kreeg ik een nieuwe V70D5 mee, ook met geartronic. Dat schakelde toch duidelijk soepeler.
Lijkt er toch wat op dat de bak wat aan slijtage onderhevig is. Weet iemand iets van levensduur van de geartronics ?
Groet Marc, V70 T5 2001, Geartronic, Ash Gold Metallic, Leer, 3e bank
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nieuwe transmissievloeistof en flushen wil ook vaak helpen. Ze hebben natuurlijk ook niet het eeuwige leven, en vaak met zware aanhangers rijden doet ze ook niet echt goed. Maar hoeveel km's heeft je auto nu op de teller staan dan?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Na een update van software zal een automaat eerst weer "ingeleerd" moeten worden, aan de hand van jouw rijstijl. Dit kan enkele kilometers duren, waardoor die in het begin nog wat schokkerig aanvoelt.MarcV schreef:De update is uitgevoerd. Het helpt gedeeltelijk. De schok bij het wegrijden met voet op de rem is verdwenen. De schok is er nog wel bij het schakelen van N naar D. Is dit slijtage ?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
118.000 zou niet te best zijn als ie dan al versleten is! Ik ga met Frumpie mee, eerst maar even afwachten. Flushen is het doorspoelen van de bak met nieuwe olie. Gebruik even de zoekfunctie op 't forum voor oneindig veel info.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bardos
- 3rd Gear member
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:15
- Locatie: Drenthe
Ook onze V70 gaf de afgelopen maanden steeds vaker de "schokkende" problemen. Veertien dagen geleden heeft onze garage hem, nog onder garantie, bij een Volvodealer laten updaten. Hij loopt nu echt als een zonnetje.
De garantie is nu voorbij en de eerste beurt (170.000) komt erover 3 weken aan. 'k Ben benieuwd ..................................
De garantie is nu voorbij en de eerste beurt (170.000) komt erover 3 weken aan. 'k Ben benieuwd ..................................
Max
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 20:45
- Locatie: wijchen
hoi marc
ik heb een v70 t5 aut bjr 2000
ik heb hetzelfde probleem gehad
mijn bak heeft software update gehad en neutraalstand is uitgeschakeld
probleem was grotendeels weg
heb de bak toch nog laten flushen bij de dealer €270,-
resultaat is echt geweldig schakelt echt naadloos en schokvrij
wat mij betref is het flushen een aanrader
ben nu bijna 20000 km verder tot nu toe perfect
teller staat nu pas op 142000
ik heb een v70 t5 aut bjr 2000
ik heb hetzelfde probleem gehad
mijn bak heeft software update gehad en neutraalstand is uitgeschakeld
probleem was grotendeels weg
heb de bak toch nog laten flushen bij de dealer €270,-
resultaat is echt geweldig schakelt echt naadloos en schokvrij
wat mij betref is het flushen een aanrader
ben nu bijna 20000 km verder tot nu toe perfect
teller staat nu pas op 142000
V70 T5 aut full options R velgen rica tuned
- MarcV
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 14:43
- Locatie: Amersfoort
Even een update: Bleek uiteindelijk geen software issue te zijn, helaas ....
De bak hield er mee op en is compleet vervangen ...
Schakelt nu VEEL beter!
Groet,
Marc
De bak hield er mee op en is compleet vervangen ...
Schakelt nu VEEL beter!
Groet,
Marc
Groet Marc, V70 T5 2001, Geartronic, Ash Gold Metallic, Leer, 3e bank
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Dat is een late update, Marc!
Is de bak gelijk vervangen na de softwareupdate, meer dan 7 jaar geleden? 


- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Of TS heeft er na de update toch nog 7 jaar mee kunnen rijden...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Hahaha, ja daar ben ik ook benieuwd naar!
En als dat na 7 jaar is, dan ben ik ook benieuwd hoeveel km er nog mee afgelegd is?
Gr. Edwin.
En als dat na 7 jaar is, dan ben ik ook benieuwd hoeveel km er nog mee afgelegd is?
Gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!