Ik kan van iemand een paar nieuwe vredestein quatrac 2 banden overnemen.
de maat van die banden is 195 65 r 15, terwijl mijn huidige bandenmaat 195 60 r 15 is.
Ik ben niet echt thuis in de bandenwereld, maar heeft iemand enig idee of die er onder gaan passen?
banden
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
195 Nominale bandbreedte in mm
65 Hoogte/breedte verhouding in % (hoogte is 65% van de nominale bandbreedte)
R Band van radiale constructie
16 Velgdiametercode in Inches
65 Hoogte/breedte verhouding in % (hoogte is 65% van de nominale bandbreedte)
R Band van radiale constructie
16 Velgdiametercode in Inches
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
bij een zelfde breedte (195 mm) en velgmaat (15 inch) maakt de hoogte/breedte verhouding wel degelijk iets uit, hoe lager dit getal, hoe lager de band/wiel combinatie wordt; een 195/55 is dus lager, kleinere afgelegde weg per omwenteling, dan bv een 195/65. Heeft, in theorie en vaak ook in praktijk, invloed op afwijking snelheidsmeter/kmteller, aanlopen tegen carrosserie, snelheid, acceleratie, remmen, eindoverbrenging, verbruik, comfort etc. Soms nauwelijks, soms duidelijk merkbaar. Van een 60 serie naar een 65 serie is niet de hele wereld en benadert het verschil tussen een nieuwe en een versleten band van verschillende merken.
In principe is het het beste om de originele maat aan te houden, die is proefondervindelijk bepaald door fabrikant en bandenleverancier waarbij het ideale compromis wordt gezocht dat onder alle omstandigheden het beste werkt. Extreme brede en lage banden zijn vnl goed voor je ego.
In principe is het het beste om de originele maat aan te houden, die is proefondervindelijk bepaald door fabrikant en bandenleverancier waarbij het ideale compromis wordt gezocht dat onder alle omstandigheden het beste werkt. Extreme brede en lage banden zijn vnl goed voor je ego.
-
- 4th Gear member
Dat begrijp je helemaal verkeerd.raphael schreef:dus als ik het goed begrijp, maakt het dus niet uit of ik er een 55, 60 of 65 omheen doe? zolang de breedte maar 195 is en de velgdiametercode 15.... (in mijn geval dan)
Welke maat geniet hier dan de voorkeur?
Dat 55 of 60 of 65 bepaald de hoogte van de band. De hoogte is uitgedrukt in het percentage van de breedte. Als je normaal 195/60 hebt en je wilt nu 195/65 monteren, dan zijn deze banden zoiezo een stukje hoger dan de banden die je nu hebt.
Nu vermoed ik dat het wel gaat passen, maar theoretisch zouden ze kunnen gaan aanlopen.
Ik zou het eens aan Ramon en Ben vragen, die weten vast wel te vertellen of het past. Het geeft je dus zoiezo een licht teller afwijking ten opzicht van de andere banden. Maar er schijnen ECU's te zijn waarin je de exacte bandenmaat kunt weergeven en dan loopt je teller gewoon goed. (Weet ik niet zeker, op de mijne kun je alleen grote banden of kleine banden kiezen.... :?: )