Beste volvo-diesel rijders
ik heb toevallig gezien bij mijn D5 motor met echte 65000km dat bij een warme stationaire draaiende motor er rookvorming is wanneer je de oliepijlstok eruit haalt.
ik heb dit 3 maand geleden ook gedaan bij een collega die ook met een D5 reed met 120000km op de teller (2,5 jaar oud), idem dito,zelfs nog meer rookvorming.
Wanneer het toerental wordt opgedreven ,vermindert de rookvorming.
kunnen jullie de oliepijlstok-proef ook eens checken bij warme motor?
Met 25 jaar diesel-rij-ervaring stoort mij dit, het geeft een visuele indruk dat er compressieverlies is, Motor loopt en trekt als een zonnetje,op het eerste gezicht niks aan de hand.
Mijn collega kwam begin deze week met het droevige nieuws dat zijn motor de geest had gegeven(geen compressie meer op een cylinder), wat dus een verklaring zou kunnen zijn,omdat de verbrandingsgassen dan langs de zuigerveren in het oliecarter en bijgevolg langs de oliepijlstok verdwijnen.
luchtdruk voel je niet , enkel rookvorming...
ofwel is het bij volvo slechte carterventilatie bij deze diesel ofwel is het een sletig blokje
graag feedback !
Groeten vanuit belgie !
VikingJohn
2.4 diesel - D5 , vraag aan alle dieselrijders S60-S80-V70
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mijn D5 doet het al 162.000 km zonder problemen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
Ik weet dat volvo en carterventilatie geen goede vriendjes zijn; ik heb het in verleden bij een aantal 850's al gezien en, gelukkig, bij mijn D5 nog niet.
Wat ik zelf altijd deed bij geblazen (turbo) volvo's is meteen de carterventilatie vervangen. Het lijkt trouwens meer voor te komen bij turbo's dan bij non-turbo's (of normal aspirated engines).
Fingers Crossed voor de jouwe vikingjohn (wat niet wil zeggen dat ik impliceer dat je een probleem op handen hebt).
Wat ik zelf altijd deed bij geblazen (turbo) volvo's is meteen de carterventilatie vervangen. Het lijkt trouwens meer voor te komen bij turbo's dan bij non-turbo's (of normal aspirated engines).
Fingers Crossed voor de jouwe vikingjohn (wat niet wil zeggen dat ik impliceer dat je een probleem op handen hebt).
Ik heb zo'n hekel aan bumperklevers...
... laatst zat er wéér eentje voor me
240GL - 740TD - 245DL - 245GL - 760GLE - 745GLE - 440DL - amazon
850GLT - 340GL - 855T5 - 855T5R - V70TDI - 145 - V70D5 - ST100 Pan European
... laatst zat er wéér eentje voor me
240GL - 740TD - 245DL - 245GL - 760GLE - 745GLE - 440DL - amazon
850GLT - 340GL - 855T5 - 855T5R - V70TDI - 145 - V70D5 - ST100 Pan European
- vikingjohn
- Starter
ben, ik mag niet zeggen dat er met mijn s80-D5 problemen zijn, hij start redelijk snel(t'is wel niet vanaf de eerste start-omwenteling zoals andere merken het soms wel kunnen ),trekt goed op, is zeker voor een S80 geen "traag zweeds fort".
een positief checkpunt is dat de olievuldop karig stil ligt als je hem los draait ,en geen rookvorming als je de vuldop eraf haalt tijdens de ralentie, ook een oude truck (zoals de oliepijlstok) om te kijken of je compressieverlies hebt. Het carterventilatie-fenomeen is enkel te bespeuren via de oliepijlstok.
swiss nomad,bedankt voor de tip,ik zal volgende maand als ik wat meer tijd heb, de carterventilatie eraf halen en eens kijken of daar iets te bespeuren valt !
ik hou jullie op de hoogte !
VikingJohn
s80 D5 2004 exclusive full option....
een positief checkpunt is dat de olievuldop karig stil ligt als je hem los draait ,en geen rookvorming als je de vuldop eraf haalt tijdens de ralentie, ook een oude truck (zoals de oliepijlstok) om te kijken of je compressieverlies hebt. Het carterventilatie-fenomeen is enkel te bespeuren via de oliepijlstok.
swiss nomad,bedankt voor de tip,ik zal volgende maand als ik wat meer tijd heb, de carterventilatie eraf halen en eens kijken of daar iets te bespeuren valt !
ik hou jullie op de hoogte !
VikingJohn
s80 D5 2004 exclusive full option....