Heb je echt het idee dat dit scheelt. Ik heb laatst V-power (benzine) getankt maar daarna alleen stad gereden. Ik had het idee dat hij ook beter reed, maar Ik hou niet alles precies bij, maar ik ga dit beslist doen. Zijn er nog mensen die dit al gemeten hebben??Lambert schreef:Ik zou zeggen, probeer ook eens Shell V-power, dat scheelt behoorlijk in verbruik en in power...
Verbazend verbruik.
- gertsan
- 3rd Gear member
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
- ccvanmarion
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 16:39
- Locatie: Rockanje
- Contacteer:
Ja, ik heb het al gemeten met mijn S60 T5 (handgeschakeld) uit 6-2002 met 118000 km.
Omstandigheden: Relatief veel snelwegkilometers. Standaard genomen rij ik ongeveer 25 km/uur te hard op de snelweg.
Met de normale Shell benzine geeft de BC een gemiddeld verbruik van 9,8 l/100 km en met V-power zakt dit naar 9,2 l/100 km onder vergelijkbare omstandigheden. Dit verbruik gemeten na een aantal malen een volle tank V-power getankt te hebben. Mijn conclusie is dus dat de meerprijs van V-power goed wordt gemaakt doordat je er meer km mee kan rijden.
Dat klopt ook wel, want V-power heeft een hogere verbrandingswaarde. Dat betekend dat er meer "energie" in een liter zit. Bij gelijkblijvende omstandigheden heb je per km. dus minder nodig. Andersom heb je bij gelijk gebruik meer vermogen tot je beschikking. Ook heeft V-power een iets hoger octaangehalte.
Ik tank dus altijd V-power omdat het relatief niet duurder is (meer km.) met als voordeel grotere actieradius en V-power schijnt ook nog beter voor je moter te zijn.
Omstandigheden: Relatief veel snelwegkilometers. Standaard genomen rij ik ongeveer 25 km/uur te hard op de snelweg.
Met de normale Shell benzine geeft de BC een gemiddeld verbruik van 9,8 l/100 km en met V-power zakt dit naar 9,2 l/100 km onder vergelijkbare omstandigheden. Dit verbruik gemeten na een aantal malen een volle tank V-power getankt te hebben. Mijn conclusie is dus dat de meerprijs van V-power goed wordt gemaakt doordat je er meer km mee kan rijden.
Dat klopt ook wel, want V-power heeft een hogere verbrandingswaarde. Dat betekend dat er meer "energie" in een liter zit. Bij gelijkblijvende omstandigheden heb je per km. dus minder nodig. Andersom heb je bij gelijk gebruik meer vermogen tot je beschikking. Ook heeft V-power een iets hoger octaangehalte.
Ik tank dus altijd V-power omdat het relatief niet duurder is (meer km.) met als voordeel grotere actieradius en V-power schijnt ook nog beter voor je moter te zijn.
Koos van Marion
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Volgens mij heeft in Nederland V-Power gewoon octaangetal 95?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- ccvanmarion
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 16:39
- Locatie: Rockanje
- Contacteer:
Volgens mij heeft het in Nederland iets tussen de 97 en 98, maar zeker weten doe ik het niet. In Duitsland is het 100, dat halen we hier inderdaad niet.
Koos van Marion
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Even op de Shell site gekeken en kwam alleen dit stukje tegen:
Is Shell V-Power geschikt voor alle voertuigen?
Shell V-Power is geschikt voor alle auto's die Euro 95 gebruiken.
Zelfs gebruikers van Super Plus 98 kunnen in de meeste gevallen
probleemloos Shell V-Power tanken.
Een beperkt aantal oudere auto's heeft echter een minimale octaanbehoefte
van 98.
Indien uw auto een octaanbehoefte heeft van minimaal 98, adviseren wij u
Super Plus 98 te blijven gebruiken. Raadpleeg in geval van twijfel uw instructieboekje of uw garage.
Is Shell V-Power geschikt voor alle voertuigen?
Shell V-Power is geschikt voor alle auto's die Euro 95 gebruiken.
Zelfs gebruikers van Super Plus 98 kunnen in de meeste gevallen
probleemloos Shell V-Power tanken.
Een beperkt aantal oudere auto's heeft echter een minimale octaanbehoefte
van 98.
Indien uw auto een octaanbehoefte heeft van minimaal 98, adviseren wij u
Super Plus 98 te blijven gebruiken. Raadpleeg in geval van twijfel uw instructieboekje of uw garage.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- ccvanmarion
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 16:39
- Locatie: Rockanje
- Contacteer:
Ik heb het volgende gevonden op internet: http://www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=9259
Voor welke auto's is V-Power geschikt?
V-Power heeft een octaangetal van 97. Alle auto's die op Euro 95 rijden, kunnen probleemloos overstappen op V-Power. De leeftijd van de auto speelt geen enkele rol. Je hoeft zelfs de tank niet eerst leeg te rijden. Shell V-Power kan ook probleemloos worden gemengd met andere benzines.
Wel komen de positieve eigenschappen van Shell V-Power het beste tot uitdrukking wanneer deze brandstof altijd wordt getankt. Gebruikers van Super Plus 98 kunnen in de meeste gevallen ook probleemloos overschakelen op V-Power. Alleen berijders van oude auto's waarvoor Superplus als enige brandstof is voorgeschreven dienen eerst hun garage te raadplegen.
Tevens nog een stukje van V-power in belgie op de site van shell in belgie: http://www.shell.com/home/Framework?sit ... 81149.html
Hoge ontstekingskwaliteit
Het octaangetal van Shell V-Power is 98. Het octaangetal is een maatstaf voor de ontstekingskwaliteit van een brandstof en heeft invloed op de kracht van moderne motoren. De hoge ontstekingskwaliteit van Shell V-Power in combinatie met de sterk reinigende werking zorgt voor een betere verbranding. Dit wil zeggen dat er nog meer energie uit de brandstof kan worden gehaald waardoor de motor beter kan presteren
En dan nog een heel uitgebreid stuk via google op het vwpassat forum met een email en brief van Shell waarin veel wordt uitgelegd:http://www.vwpassat.nl/kb.php?mode=arti ... 9618eadf43
Hierin wordt dus genoemd dat het octaangehalte 97 is maar dat de "schaal" loopt van 95 , 98, 100, waardoor 97 geen "officieel" octaangehalte is.
Voor de echte die hard staan er nog wat links naar rapporten van TNO, maar die kreeg ik even niet geopend.
Voor welke auto's is V-Power geschikt?
V-Power heeft een octaangetal van 97. Alle auto's die op Euro 95 rijden, kunnen probleemloos overstappen op V-Power. De leeftijd van de auto speelt geen enkele rol. Je hoeft zelfs de tank niet eerst leeg te rijden. Shell V-Power kan ook probleemloos worden gemengd met andere benzines.
Wel komen de positieve eigenschappen van Shell V-Power het beste tot uitdrukking wanneer deze brandstof altijd wordt getankt. Gebruikers van Super Plus 98 kunnen in de meeste gevallen ook probleemloos overschakelen op V-Power. Alleen berijders van oude auto's waarvoor Superplus als enige brandstof is voorgeschreven dienen eerst hun garage te raadplegen.
Tevens nog een stukje van V-power in belgie op de site van shell in belgie: http://www.shell.com/home/Framework?sit ... 81149.html
Hoge ontstekingskwaliteit
Het octaangetal van Shell V-Power is 98. Het octaangetal is een maatstaf voor de ontstekingskwaliteit van een brandstof en heeft invloed op de kracht van moderne motoren. De hoge ontstekingskwaliteit van Shell V-Power in combinatie met de sterk reinigende werking zorgt voor een betere verbranding. Dit wil zeggen dat er nog meer energie uit de brandstof kan worden gehaald waardoor de motor beter kan presteren
En dan nog een heel uitgebreid stuk via google op het vwpassat forum met een email en brief van Shell waarin veel wordt uitgelegd:http://www.vwpassat.nl/kb.php?mode=arti ... 9618eadf43
Hierin wordt dus genoemd dat het octaangehalte 97 is maar dat de "schaal" loopt van 95 , 98, 100, waardoor 97 geen "officieel" octaangehalte is.
Voor de echte die hard staan er nog wat links naar rapporten van TNO, maar die kreeg ik even niet geopend.
Koos van Marion
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
- ccvanmarion
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 16:39
- Locatie: Rockanje
- Contacteer:
@gertsan
Dan moet ik vanavond even kijken. Ik heb ergens een optielijst van internet gedownload waarin ook de pakketten staan beschreven.
In ieder geval heb ik inderdaad sportstoelen. Ook is hij verlaagd met het sportonderstel en heb ik niveauregeling op de achteras.
Edit: Inmiddels het document opgezocht. Hierin kan je precies vinden wat elke line inhoud. Ik heb hem even op mijn site gezet om te dowloaden:
http://www.xs4all.nl/~sncmap/Volvo_Prijslijst_S60.pdf
Ik zie trouwens dat "sports" niet een echte line is.
Aan tunen heb ik wel gedacht, maar eigenlijk vind ik de 250 pk al voldoende in het huidige verkeer. Het is maar zelden dat je het eens kan gebruiken en de voorwielen hebben er nu al moeite mee.
Dan moet ik vanavond even kijken. Ik heb ergens een optielijst van internet gedownload waarin ook de pakketten staan beschreven.
In ieder geval heb ik inderdaad sportstoelen. Ook is hij verlaagd met het sportonderstel en heb ik niveauregeling op de achteras.
Edit: Inmiddels het document opgezocht. Hierin kan je precies vinden wat elke line inhoud. Ik heb hem even op mijn site gezet om te dowloaden:
http://www.xs4all.nl/~sncmap/Volvo_Prijslijst_S60.pdf
Ik zie trouwens dat "sports" niet een echte line is.
Aan tunen heb ik wel gedacht, maar eigenlijk vind ik de 250 pk al voldoende in het huidige verkeer. Het is maar zelden dat je het eens kan gebruiken en de voorwielen hebben er nu al moeite mee.
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
m'n S60 D5 echt tot aan de rand toe volgegooid (75 liter) en nu vanmiddag na 1162 km (nog 40km te gaan volgens BC) 77 en nog wat liter erin gepompt.
Dus 1:15 met relatief gezien korte stukken...niet slecht. Heb er nu V power ingegooid en a.s. zondag dus naar Soesterberg, kijken of het verschil maakt in verbruik. BC gaf nu 6.0 /100km aan, dus iets te rooskleurig, maar nog netjes zat.
Dus 1:15 met relatief gezien korte stukken...niet slecht. Heb er nu V power ingegooid en a.s. zondag dus naar Soesterberg, kijken of het verschil maakt in verbruik. BC gaf nu 6.0 /100km aan, dus iets te rooskleurig, maar nog netjes zat.
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
Jongens.... ik heb uitvoerig getest met V-power en ben tot de conclusie gekomen dat de auto veel lekkerder rijdt, gladder, mooier, rustiger en meer power... en dat het verbruik duidelijk lager is!
Het enige nadeel is dat Shell het alleen verkoopt en dat ik nu een stukje om moet rijden om te tanken.. en als je ca. 10 jaar bij dezelfde pomp tankt het wel eens lastig is vanwege de gewoonte....haha
Het enige nadeel is dat Shell het alleen verkoopt en dat ik nu een stukje om moet rijden om te tanken.. en als je ca. 10 jaar bij dezelfde pomp tankt het wel eens lastig is vanwege de gewoonte....haha
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- gertsan
- 3rd Gear member
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04
Bedankt, nu kan ik eens kijken. Die van mij is wel van 2003 maar heel veel zal er toch niet veranderd zijn. Ik zie mijn velgen er niet standaard bij staan. Maar misschien is dat wel in 2003 veranderd.ccvanmarion schreef:@gertsan
voldoende in het huidige verkeer. Het is maar zelden dat je het eens kan gebruiken en de voorwielen hebben er nu al moeite mee.
Gert
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Jij hebt dan toch ook nog 850 velgen onder je auto zitten?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- gertsan
- 3rd Gear member
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04
Ik heb hem 2,5 mnd geleden helemaal zo gekocht zoals hij er nu uit ziet. Hij is uit mrt 2003. Ik weet niet of het 850 velgen zijn. Het zouden "Comet" zijn en zijn 17". Ik zag trouwens ook dat een C70 uit 2005 ook met comet velgen geleverd kon worden. Zoek maar eens op google naar "comet".arnoud. schreef:Jij hebt dan toch ook nog 850 velgen onder je auto zitten?
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ja, ik weet dat het die velgen zijn, maar het zijn in ieder geval geen velgen die volgens mij ooit af fabriek onder een S60 geleverd zijn.
Vandaar dat het niet vreemd is dat ze niet in wat voor folder of prijslijst staan, dat bedoelde ik.
Vandaar dat het niet vreemd is dat ze niet in wat voor folder of prijslijst staan, dat bedoelde ik.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Kom maar naar Soesterberg aanstaande zondag, dan gaan we vergelijken 
Ik had er eerst ook andere velgen onder liggen, maar gelukkig zijn ze eenvoudig te vervangen als je er op uitgekeken bent... Heb alleen net 4 nieuwe banden gekocht, dus deze moeten nog wel een tijdje mee....

Ik had er eerst ook andere velgen onder liggen, maar gelukkig zijn ze eenvoudig te vervangen als je er op uitgekeken bent... Heb alleen net 4 nieuwe banden gekocht, dus deze moeten nog wel een tijdje mee....
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27.05.2007 - 11:39
- Locatie: Genk
m'n andere auto (ibiza evo 1, 140 pk na oa powerbox) verbruikt zoveel nog niet als ik elke dag ermee zit door te vlammen tegen 190+inimini01 schreef:Eigenlijk is het verbuik wel straf voor zo een motor.Mijn vroegere TDI 110pk verbruikte bijna evenveel.
gemiddeld verbruik: 6.2 liter, en als ik 'm rustig hou ( 110 per uur continu) komt 'ie zelfs met 4.2 liter toe, beat that

- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Nee dank je, liever 1:10 dan een Seat IbizamYst schreef:m'n andere auto (ibiza evo 1, 140 pk na oa powerbox) verbruikt zoveel nog niet als ik elke dag ermee zit door te vlammen tegen 190+
gemiddeld verbruik: 6.2 liter, en als ik 'm rustig hou ( 110 per uur continu) komt 'ie zelfs met 4.2 liter toe, beat that

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green