Wie weet wat de kenmerken zijn van een defecte LMM?
Kun je hem zelf controleren (wat is bijvoorbeeld de weerstand op welke aansluiting (van de 3))? :?:
Volgens de dealer moeten ze die regelmatig vervangen, de autos komen op leeftijd werd mij medegedeeld!? :?
kostprijs incl. btw 438,- :!: nieuw !(volvocode 30611231)
defecte Luchtmassameter!?
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
heeft misschien iemand nog een LMM met volvonr 30611231 liggen?
Om te testen en/of over te nemen?
Om te testen en/of over te nemen?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
ik had een maand of 2 geleden ook een kaduuke LMM.
kenmerken?,
eerst stotteren en inhouden van de motor.
later een motor die aanslaat en meteen weer afslaat.
doe eens een mail of belletje naar cs-parts@skynet.be of 003250/79.16.10
is wel in Belgie, zij doen veel in S/V40 onderdelen, goedkoop heb ik me laten vertellen.
heb er zelf geen ervaring mee.
kenmerken?,
eerst stotteren en inhouden van de motor.
later een motor die aanslaat en meteen weer afslaat.
doe eens een mail of belletje naar cs-parts@skynet.be of 003250/79.16.10
is wel in Belgie, zij doen veel in S/V40 onderdelen, goedkoop heb ik me laten vertellen.
heb er zelf geen ervaring mee.
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
Volgens mij kan er aan de LMM zelf weinig kapot gaan, ze willen nog wel eens de geest geven na een hevige backfire (vooral op LPG).
Ben niet zo thuis met jullie motoren, maar bij de 200 serie ligt de oorzaak meestal elders. Ik deel wel de ervaring dat iedereen je graag een LMM wil aansmeren overigens.
De 200 gaat in noodloop bij een defecte LMM (onregelmatig / slecht lopen)
Als je vaker bij de dealer komt heeft die toch wel een test-exemplaar voorhanden? (uit een okassie ofzo?)
Ben niet zo thuis met jullie motoren, maar bij de 200 serie ligt de oorzaak meestal elders. Ik deel wel de ervaring dat iedereen je graag een LMM wil aansmeren overigens.
De 200 gaat in noodloop bij een defecte LMM (onregelmatig / slecht lopen)
Als je vaker bij de dealer komt heeft die toch wel een test-exemplaar voorhanden? (uit een okassie ofzo?)
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Bij de dealer weten ze te melden dat ze steeds vaker een LMM moeten vervangen omdat de autos op leeftijd komen!!??
Het is een weerstand welke verhit wordt waardoor de weerstand verandert. Parallel staat een vaste weerstand en door langsstromende lucht koelt de verhitte titaniumdraad af. Het schijnt nu aan het type te liggen of dat de veranderende weerstand wordt omgezet in een spanningsverschil of dat de spanning verhoogt wordt totdat de weerstand weer gelijk is en de mate van spanningverhoging is dan de referentiewaarde voor de hoeveelheid lucht. weerstanden hebben niet het eeuwige leven. Dat vindt ik geen probleem. Het feit dat niemand ergens een testprocedure of apparaat heeft om te kijken wat de afwijking t.o.v. de oorspronkelijke waarde zou moeten zijn vindt ik te gek voor woorden. Vooral omdat het ding zo abnormaal en niet in verhouding tot het materiaal staand duur is :bad-words:
kijk hier eens naar: www.autohelpdesk.nl/storingopgelost/01/01.htm
Je zou dus kunnen concluderen dat een kleine afwijking al voldoende is voor een waarneembaar effect :?
Het is een weerstand welke verhit wordt waardoor de weerstand verandert. Parallel staat een vaste weerstand en door langsstromende lucht koelt de verhitte titaniumdraad af. Het schijnt nu aan het type te liggen of dat de veranderende weerstand wordt omgezet in een spanningsverschil of dat de spanning verhoogt wordt totdat de weerstand weer gelijk is en de mate van spanningverhoging is dan de referentiewaarde voor de hoeveelheid lucht. weerstanden hebben niet het eeuwige leven. Dat vindt ik geen probleem. Het feit dat niemand ergens een testprocedure of apparaat heeft om te kijken wat de afwijking t.o.v. de oorspronkelijke waarde zou moeten zijn vindt ik te gek voor woorden. Vooral omdat het ding zo abnormaal en niet in verhouding tot het materiaal staand duur is :bad-words:
kijk hier eens naar: www.autohelpdesk.nl/storingopgelost/01/01.htm
Je zou dus kunnen concluderen dat een kleine afwijking al voldoende is voor een waarneembaar effect :?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
Ik ben achter het nummer van een HELLA-LMM gekomen. Het schijnt dat deze de LMM van siemens leveren, maar dan onder het typenummer van hella. De importeur vertelde me dat er in de doosjes vaak siemens spullen zitten!!!! :shock: . Opzich hoeft dit niet verkeerd te zijn. Iedere leverancier van Hella producten kan dit dan bestellen.
Het Hella nummer is: 8ET009142-011
Via mijn werk krijg ik korting bij een leverancier en dan kost hij mij slechts 275,- excl. (330,- incl. btw). Dat klinkt al heel wat beter............maar toch vindt ik het nog veel geld!
Iemand nog suggesties?
Het Hella nummer is: 8ET009142-011
Via mijn werk krijg ik korting bij een leverancier en dan kost hij mij slechts 275,- excl. (330,- incl. btw). Dat klinkt al heel wat beter............maar toch vindt ik het nog veel geld!
Iemand nog suggesties?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Kan eigenlijk alleen nog maar toevoegen dat je zo'n ding nooit gebruikt moet kopen, omdat je de geschiedenis niet kent. Verder heb je denk ik wel alle mogelijkheden zelf genoemd.Iemand nog suggesties?
De dealer had ooit eens gezegd, dat je die LMM niet moet vervangen omdat er een controlelampje gaat branden. Pas doen als je motor niet meer optimaal loopt.
Afslaan, onregelmatig, inhouden, zwakke prestaties, etc.
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
welk controlelampje?
Als hetzelfde type erop komt zou dit toch geen probleem moeten geven?!
mijn gevoel zegt trouwens hetzelfde over de keuze voor een nieuwe of een gebruikte.
Marans in Veldhoven vraagt de helft vande prijs van een nieuwe en dat voor een gebruikte waarvan ze de geschiedenis niet kennen!! Dus..... :?
Als hetzelfde type erop komt zou dit toch geen probleem moeten geven?!
mijn gevoel zegt trouwens hetzelfde over de keuze voor een nieuwe of een gebruikte.
Marans in Veldhoven vraagt de helft vande prijs van een nieuwe en dat voor een gebruikte waarvan ze de geschiedenis niet kennen!! Dus..... :?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Zo bedoelde ik het niet.welk controlelampje?
Als hetzelfde type erop komt zou dit toch geen probleem moeten geven?!
Wat ik probeerde te zeggen is, dat je een LMM niet moet vervangen alleen omdat er een controlelampje gaat branden, en dat de garage via de computer vaststelt dat het door de LMM komt.
Pas wanneer de LMM echt kuren vertoont, waardoor je auto minder presteert of afslaat of niet mooi stationair draait, dan moet je hem vervangen.
Ik weet dus niet waarom jij de LMM wilt vervangen.
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
onrustige loop, te langzaam vermogen opbouwen en niet het maximale vermogen geven.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Je zou eerst eens kunnen proberen om die LMM voorzichtig van binnen te reinigen. In zo'n ding koekt het behoorlijk aan, waardoor de klep soms niet meer goed kan bewegen.
Een nieuwe kopen kan altijd nog.
Een nieuwe kopen kan altijd nog.
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
eeehhhmmmm............klep???
Je zit nog in de oude techniek. Er is een verschil tussen een luchtmassameter en een luchthoeveelheidsmeter. De laatste werkt inderdaad met een soort vaan. Lucht botst ertegen en verandering van de vaanstand is een indicatie voor de hoeveelheid doorstromende lucht.
De luchtmassameter werkt electronisch. Een draad wordt tot 100'C verwarmt en de langsstromende lucht koelen de draad af. (op de in het begin genoemde link staat e.e.a. uitgelegd).
Probleem is dat de draad iedere keer als de motor wordt uitgezet, wordt opgestookt totdat die witheet is en schoonbrand. Hierdoor veranderd op de lange duur de weerstand van de draad en geeft hij een andere waarde aan dan dat die zou moeten (hij slijt dus). Een verandering van 0,1 a 0,2 volt wordt niet als fout gezien in het diagnose systeem van de auto, maar is wel van invloed op het loopgedrag en vermogen!
Je zit nog in de oude techniek. Er is een verschil tussen een luchtmassameter en een luchthoeveelheidsmeter. De laatste werkt inderdaad met een soort vaan. Lucht botst ertegen en verandering van de vaanstand is een indicatie voor de hoeveelheid doorstromende lucht.
De luchtmassameter werkt electronisch. Een draad wordt tot 100'C verwarmt en de langsstromende lucht koelen de draad af. (op de in het begin genoemde link staat e.e.a. uitgelegd).
Probleem is dat de draad iedere keer als de motor wordt uitgezet, wordt opgestookt totdat die witheet is en schoonbrand. Hierdoor veranderd op de lange duur de weerstand van de draad en geeft hij een andere waarde aan dan dat die zou moeten (hij slijt dus). Een verandering van 0,1 a 0,2 volt wordt niet als fout gezien in het diagnose systeem van de auto, maar is wel van invloed op het loopgedrag en vermogen!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
Mijn 245 heeft 4+ ton gereden met de originele LMM en ik heb een 740 gehad met tegen de 7 ton op de klok en daar heb ik eens tevergeefs :evil: een nieuwe LMM in gezet.
Het verhaal zal ongetwijfeld in theorie kloppen, maar aan de reacties te zien zijn er niet veel mensen die ervaringen hebben met kapotte LMM's, alleen Ludo.
Ik zou dan ook echt alle andere (meer voor de hand liggende?) mogelijkheden uitsluiten voordat ik een andere LMM ging opsnorren.
Don't fix what isn't broken immers.
Het verhaal zal ongetwijfeld in theorie kloppen, maar aan de reacties te zien zijn er niet veel mensen die ervaringen hebben met kapotte LMM's, alleen Ludo.
Ik zou dan ook echt alle andere (meer voor de hand liggende?) mogelijkheden uitsluiten voordat ik een andere LMM ging opsnorren.
Don't fix what isn't broken immers.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ja, maar die hebben nog de LHM en niet die LMM, zoals PhysicalZen al had uitgelegd.Mijn 245 heeft 4+ ton gereden met de originele LMM en ik heb een 740 gehad met tegen de 7 ton op de klok en daar heb ik eens tevergeefs een nieuwe LMM in gezet.
Bij mijn vaders BMW 7 serie gingen die ook alleen maar kapot door de backfire van de LPG-installatie (kromme klep), en niet door slijtage.
Ik heb zelf ook nog een klassieker staan met de originele LHM, maar die rijdt op benzine.
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
tja, andere optie is mijn lambdasonde, maar daar heb ik er twee van en aan de meter te zien zijn die nog goed.
Het enige wat ik nog kan doen is een druktest om te kijken of ik nergens een luchtlekkage heb. Hiervoor ben ik nog de materialen aan het zoeken (lees bij elkaar sprokkelen).
Het gekke is dat de dealer niet vreemd opkeek van de diagnose (2 verschillende dealers onafhankelijk van elkaar).
punt is natuurlijk dat ik nog lang kan doorrijden met een defecte LMM, maar door het tunen wil ik hem perfect hebben lopen en dan valt een afwijkende vermogenskromme goed op!!
Het enige wat ik nog kan doen is een druktest om te kijken of ik nergens een luchtlekkage heb. Hiervoor ben ik nog de materialen aan het zoeken (lees bij elkaar sprokkelen).
Het gekke is dat de dealer niet vreemd opkeek van de diagnose (2 verschillende dealers onafhankelijk van elkaar).
punt is natuurlijk dat ik nog lang kan doorrijden met een defecte LMM, maar door het tunen wil ik hem perfect hebben lopen en dan valt een afwijkende vermogenskromme goed op!!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)