Haperende nieuwe bobine

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Guestuser

Enige tijd geleden is bij mijn V40 1.8 een bobine doorgebrand, vanuit de auto gezien de rechter. De auto was een week of 7 daarvoor in de beurt geweest (Volvogarage). Na die beurt liep de auto opeens niet zo lekker meer, terwijl ik tot dan toe niets gemerkt had. De garage is n.a.v. mijn klacht met de lap-top in de weer geweest, waarna de auto weer goed liep, totdat die bobine doorbrandde. Deze werd op mijn kosten vervangen en de auto was mooi soepel, maar stationair liep hij nog steeds niet helemaal goed en ik merkte dat op de snelweg regelmatig (niet altijd) in het toerenbereik 2500 - 3500 een storende hoog-frequente trilling in het stuur zat en je zag dan ook de buitenspiegels trillen.

Ik ben gisteren toch maar teruggegaan naar de garage en toen bleek de vervangen bobine niet goed te zijn. Men zei dat het of een slecht exemplaar betrof, ofdat de oorzaak dieper zat waardoor de nieuwe bobine was doorgebrand. A.s. maandag wordt de bobine o.b.v. garantie vervangen en als dat niet helpt, moet er verder worden gezocht.

Is iemand bekend met dit probleem en de eventuele achterliggende oorzaak?
Guestuser

Herstel: de nieuwe bobine is niet door gebrand, hij hapert alleen wat.
Guestuser

Bobine is wederom vervangen. De auto blijft alleen wat trillerig (zowel bij het stoplicht als boven de 80 km/u), net dat het af en toe irritant wordt. Inmiddels heb ik de auto laten uitlijnen, maar er blijft nog steeds iets van een trilling die er voorheen niet zat.

Heeft iemand een idee wat het verder zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik weet niet hoeveel bobine's jij hebt maar een standaard auto heeft er maar 1.
Hoe ervaar jij die trilling. Zit die in de auto of in de motor. Het kan zijn dat er iets versleten is waar de motor op rust. (motorsteun of rubber die al bijna op was.) Dit kan veroorzaakt zijn door een tijdelijk slecht lopende motor die dan wat extra trillingen maakte.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

V480-V40 schreef:Ik weet niet hoeveel bobine's jij hebt maar een standaard auto heeft er maar 1.
Een Volvo is natuurlijk niet standaard 8)
De Volvo benzine motoren in de S/V40 hebben wel degelijk 2 bobines, elke bedient 2 cilinders.
Saab heeft zelfs al jaren 1 bobine per cilinder, BMW tegenwoordig geloof ik ook.
Guestuser

V480-V40 schreef:Ik weet niet hoeveel bobine's jij hebt maar een standaard auto heeft er maar 1.
Hij heeft er idd 2; 1 per 2 cilinders.

In ieder geval hartelijk dank voor de tip. Ik zing het dan maar uit tot de volgende (prijzige?) grote beurt.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Weer wat geleerd. Je kan niet alles bijhouden. :oops: En zeker niet als je diesel rijdt. (Die heeft dus helemaal geen bobine.) 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

heeft een v90 er niet zelfs 6 en wordt dit al niet toegepast in de eerste generatie 6 in lijn motoren van de 960 (1990)???
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

v40pokemon schreef:heeft een v90 er niet zelfs 6 en wordt dit al niet toegepast in de eerste generatie 6 in lijn motoren van de 960 (1990)???
klopt!

10 punten

u gaat door voor de koelkast? of de zweedse ballenbak?
:wink:
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
streetie
5th Gear member
Berichten: 1062
Lid geworden op: 31.03.2005 - 19:54
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

Ik heb hetzelfde probleem gehad trillen bij stationair draaien.
ook de bobine die doorbrandde vervangen en daarna weer een kapotte bobine. Heel erg vervelend.

Uiteindelijk bleek de oorzaak te liggen in heel kleine haarscheurtjes in de bougiekabels. Het doormeten van de kabel wees geen probleem aan.
Maar we zagen bij toeval dat de kabel vonkte als hij warm werd. Na vervangen van de bougiekabels was het euvel over. Het trillen ook. Helaas moet je de originele bougie kabels bij volvo per 4 stuks kopen. Hetgeen erg kostbaar is.

Misschien wil je garage je wel een paar kabels als proef leveren.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
Guestuser

streetie schreef:Helaas moet je de originele bougie kabels bij volvo per 4 stuks kopen. Hetgeen erg kostbaar is.
Weet je nog hoeveel dat setje kabels kostte?
Gebruikersavatar
streetie
5th Gear member
Berichten: 1062
Lid geworden op: 31.03.2005 - 19:54
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

jellespa schreef:
streetie schreef:Helaas moet je de originele bougie kabels bij volvo per 4 stuks kopen. Hetgeen erg kostbaar is.
Weet je nog hoeveel dat setje kabels kostte?
was in frankrijk kostte totaal circa 200 euro's. bij onze franse afzetters.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”