vanwege een blijvende storing (dynamo ruis) in mijn audio systeem heb ik vandaag maar besloten om mijn huidige dynamo te vervangen voor een ander exemplaar.
De audio is gebouwd volgens EMMA wedstrijd normen en de kabeldiktes en dergelijke voldoen aan alle eisen.
Ik heb alle eventuele storings bronnen al gecheckt, maar de storing blijft.
Daarom deze rigoreuze oplossing.
Ik heb momenteel de orginele dynamo al verwijderd, en zag dat het een 100Ah dynamo betreft.
Misschien is dit de uitgelezen mogelijkheid om een zwaarder exemplaar te plaatsen?
Bestaan deze voor een S40 2.0i 16V Phase1 uit 1997 of zijn er andere (diesel?) die er op passen?
Wie heeft er nog tips?
Ik ben namelijk bang dat ik straks vele onkosten heb gemaakt, en dat de dynamo ruis nog steeds aanwezig is.
dynamo vervangen vanwege audio storing
- General
- 3rd Gear member
- Contacteer:

_________";Some people and performances are beyond words";________
-
- 2nd Gear member
Ik neem aan dat je versterkers gebruikt!
Een dynamoruis wordt zelden door een slechte dynamo veroorzaakt.
Maar goed, controleer eerst dan de massa van de tulp/RCA uitgangen aan de kant van de radio!!!
Geef ze desnoods een extra massa.
Neem een kort dun draadje, maak deze vast aan de behuizing van de radio.
Klem het andere uiteinde van de draad tussen de buitenmantel van je RCA-kabel en de tulp aansluiting op het moment dat de de stekkers in elkaar schuift.
Vooral elektromotoren zoals die van de brandstofpomp zijn enorme storingsbronnen. Schroef daarom ook geen versterker op de bodem van je kofferbak en houd de voedings - en audiokabels daar uit de buurt.
Zorg dat de aluminiumbehuizing van de versterker geen contact maakt met het metaal van de auto.
Geef de versterker een ander massapunt.
Controleer de accu, een verse accu zal de voeding ook veel beter stabiliseren en daarmee ruis onderdrukken.
Een dynamoruis wordt zelden door een slechte dynamo veroorzaakt.
Maar goed, controleer eerst dan de massa van de tulp/RCA uitgangen aan de kant van de radio!!!
Geef ze desnoods een extra massa.
Neem een kort dun draadje, maak deze vast aan de behuizing van de radio.
Klem het andere uiteinde van de draad tussen de buitenmantel van je RCA-kabel en de tulp aansluiting op het moment dat de de stekkers in elkaar schuift.
Vooral elektromotoren zoals die van de brandstofpomp zijn enorme storingsbronnen. Schroef daarom ook geen versterker op de bodem van je kofferbak en houd de voedings - en audiokabels daar uit de buurt.
Zorg dat de aluminiumbehuizing van de versterker geen contact maakt met het metaal van de auto.
Geef de versterker een ander massapunt.
Controleer de accu, een verse accu zal de voeding ook veel beter stabiliseren en daarmee ruis onderdrukken.
- bleuriders
- 2nd Gear member
hoi,
een 125 amph zorgt er ook voor dat je de airco niet meer voelt aan en uitspringen.
dus als je toch een nieuwe moet hebben dan zou ik minimaal 125 amph nemen.
een 125 amph zorgt er ook voor dat je de airco niet meer voelt aan en uitspringen.
dus als je toch een nieuwe moet hebben dan zou ik minimaal 125 amph nemen.
Als je wil mag je me dit eens uitleggen.bleuriders schreef:een 125 amph zorgt er ook voor dat je de airco niet meer voelt aan en uitspringen.
- bleuriders
- 2nd Gear member
zover ik heb vernomen van een kennis is de dynamo te zwak bemeten bij een 125 amph dynamo voel je het aan en uitschakelen van de airco niet meer tijdens het rijden.AlexV70 schreef:Als je wil mag je me dit eens uitleggen.bleuriders schreef:een 125 amph zorgt er ook voor dat je de airco niet meer voelt aan en uitspringen.
waarom volvo dit nooit eerder heeft aangepast ?????????
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik blijf me verbazen hier op 't forum. :crazyeyes: Gelukkig neem ik niet alles serieus...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Hoe zwaarder de dynamo hoe meer vermogen hij zal vragen.bleuriders schreef:zover ik heb vernomen van een kennis is de dynamo te zwak bemeten en vergt hierdoor vermogen van de motor.
bij een 125 amph dynamo voel je het aan en uitschakelen van de airco niet meer tijdens het rijden.
waarom volvo dit nooit eerder heeft aangepast ?????????
Dus de stelling lijkt mij niet juist.
Vraag nog maar eens.

- bleuriders
- 2nd Gear member
foutje stelling aangepast 

- Oceanracer
- Geartronic member
Een en ander heeft inderdaad niets met elkaar te maken. Maar het is wel leuk om te lezen. 

- Twanschenkels
- 2nd Gear member
Toevallig dat ik me gister ook met het probleem dynamoruis bezig heb gehouden. Echter bleek uiteindelijk dat de ruis door een slechte massa in de radio werdt veroorzaakt. Andere radio, en alle ruis was weg
Ik ben hier achter gekomen door dit stappenplan te volgen:
http://forum.showyoursound.nl/post.asp? ... FORUM_ID=6
Veel succes!

Ik ben hier achter gekomen door dit stappenplan te volgen:
http://forum.showyoursound.nl/post.asp? ... FORUM_ID=6
Veel succes!
- Oceanracer
- Geartronic member
Is in elk geval minder werk dan een nieuwe dynamo!
- General
- 3rd Gear member
- Contacteer:
@ Louis,
Neem van mij aan dat alle opties uit dat showyoursound topic door mij al is toegepast of uitgeprobeerd.
(ik ben zelf zeer fanatiek lid op dat forum)
Ondertussen heb ik de dynamo vervangen, en de storing is stukken minder geworden.
Helaas is ie nog niet helemaal weg, maar het is toch 90 procent minder geworden.
Een normale gebruiker zal het waarschijnlijk niet eens horen.
Maar omdat ik wedstrijden draai, moet het natuurlijk helemaal perfect zijn.
Het verhaal van de zwaardere dynamo heb ik niet toegepast.
Voor mijn type auto bestaan twee verschillende dynamo´s, namelijk 80A en 100A.
Nu had ik al de zwaarste van deze twee standaard in de auto zitten, dus nu heb ik gewoon weer eentje van 100A.
Als ik een zwaardere zou willen nemen moet ik alle steunen aanpassen en daar heb ik momenteel geen tijd voor.
Neem van mij aan dat alle opties uit dat showyoursound topic door mij al is toegepast of uitgeprobeerd.
(ik ben zelf zeer fanatiek lid op dat forum)
Ondertussen heb ik de dynamo vervangen, en de storing is stukken minder geworden.
Helaas is ie nog niet helemaal weg, maar het is toch 90 procent minder geworden.
Een normale gebruiker zal het waarschijnlijk niet eens horen.
Maar omdat ik wedstrijden draai, moet het natuurlijk helemaal perfect zijn.
Het verhaal van de zwaardere dynamo heb ik niet toegepast.
Voor mijn type auto bestaan twee verschillende dynamo´s, namelijk 80A en 100A.
Nu had ik al de zwaarste van deze twee standaard in de auto zitten, dus nu heb ik gewoon weer eentje van 100A.
Als ik een zwaardere zou willen nemen moet ik alle steunen aanpassen en daar heb ik momenteel geen tijd voor.

_________";Some people and performances are beyond words";________