Hai allemaal
Ik heb vorig jaar m'n volvo 480 ES verkoct en daar heb ik best wel veel spijt van.
Maar goed, ik moet voor m'n studie elke woensdag vanuit groningen naar Amersfoord rijden. En de trein komt niet in de buurt waar ik moet zijn. Dus dat wordt een auto.
Nu heb ik met veel tevredenheid een 480 gehad en wil er dol graag weer eentje. Ze rijden gewoon zo super, en zijn gewoon super mooi en designrijk. En ook kwa benzine verbruik viel het me allemaal mee. Ik haalde met gemak met de 1.7 ES 650 km uit een volle tank.
Nu wil ik een in de zomer een 480 Turbo kopen, ik weet dat een diesel uitvoering voordeliger zal zijn voor die reisafstand maar ik ga hem toch maar 1x in de week gebruiken. Woon namelijk op Terschelling, en mijn ouders in Westerlee. Laat hem in Westerlee staan en dan elke dinsdag terug en woensdag met de auto naar een dorpje in de buurt van Amersfoort.
Op welke punten moet ik letten voor de aankoop van een turbo model. Hoe kan ik zien dat de turbo nog in orde is, en dat niet b.v. een keerring lek is. Verder wil ik liever een model na 1990, verder ben ik niet zo kieskeurig.
Heb al wel wat modellen op marktplaats gezien van onder de €1000,- maar heb hierbij het gevoel dat de turbo binnenkort met gebreken aan komt zetten.
Dus graag wat tips van uw zijde. Mijn max. budget is 1500,-
Volvo 480 Turbo
-
- 3rd Gear member
Als die in goede staat was dan kan ik me dat voorstellen...Arie Visker schreef: Ik heb vorig jaar m'n volvo 480 ES verkoct en daar heb ik best wel veel spijt van.
Volgens mij is de turbo op de meeste gevoelige punten gelijk aan een S of ES. Denk niet dat de turbo extreem storingsgevoelig is, meeste problemen met de goedkopere zijn denk ik elektronika (boordcomputer, klaplampen, elektrische ramen, elektrische antenne) en roest (bijv. achterspatborden en binnen in de kofferruimte door lekkage bij de achterlichten). Deze problemen heb je dus bij zowel de turbo als de niet turbo versies.Arie Visker schreef: Op welke punten moet ik letten voor de aankoop van een turbo model. Heb al wel wat modellen op marktplaats gezien van onder de €1000,- maar heb hierbij het gevoel dat de turbo binnenkort met gebreken aan komt zetten.
Maar als ex 480 rijder ken je waarschijnlijk het 480 register en de 480 club europe wel, daar zijn de beste tips te vinden.
Familie van Alwin overigens?Arie Visker schreef:
-
- 1st Gear member
Bedankt ik kende de meeste van de 480 wel, en heb er zelf ook (jamergenoeg) meet te maken gehad, en ben idd bekend met 480 register.
Ja heb echt super veel spijt van de verkoop, toen 7 geleden mijn examen heb gehaald, zij ik tegen hem. Mijn eerste auto wordt een 480. Naderhand is het mijn 3e geworden maar goed. Mijn eerste 480 kwam oorspronkelijk uit zwitserland en was eentje met full option en echt alle extra's die er zijn zaten erin. Heb hem gekocht vorig jaar van een oudere man voor €900,- was b.j. 1991. Maar ja veel spijt van dat ik hem, verkocht heb. Deed dat omdat ik ging verhuizen naar Vlieland. Maar het beviel me niet daar vondt het te klein en zit nu op Terschelling, voordeel is dat je hier met de auto mag rijden. Groot nadeel, auto's roesten onder je kont vandaan door dat zoute water en vocht :evil: .
nee sorry ik ken geen Alwin bij mij in de familie, maar wie weet een onbekend lid van de fam hahaha. Maar als volvo liefhebber ben je eigelijk lid van een grote familie
Ja heb echt super veel spijt van de verkoop, toen 7 geleden mijn examen heb gehaald, zij ik tegen hem. Mijn eerste auto wordt een 480. Naderhand is het mijn 3e geworden maar goed. Mijn eerste 480 kwam oorspronkelijk uit zwitserland en was eentje met full option en echt alle extra's die er zijn zaten erin. Heb hem gekocht vorig jaar van een oudere man voor €900,- was b.j. 1991. Maar ja veel spijt van dat ik hem, verkocht heb. Deed dat omdat ik ging verhuizen naar Vlieland. Maar het beviel me niet daar vondt het te klein en zit nu op Terschelling, voordeel is dat je hier met de auto mag rijden. Groot nadeel, auto's roesten onder je kont vandaan door dat zoute water en vocht :evil: .
nee sorry ik ken geen Alwin bij mij in de familie, maar wie weet een onbekend lid van de fam hahaha. Maar als volvo liefhebber ben je eigelijk lid van een grote familie

- FLA
- 3rd Gear member
Hoi,
Kijk maar eens even goed op de site van het 480 register, hier staan alle nuttige aankooptips wel beschreven. De turbo is iets waar je je over het algemeen geen zorgen over hoeft te maken. Bij de goedkopere (en oudere) 480's op marktplaats e.d. zal je hoogstwaarschijnlijk roest op de randen van de achterschermen/vellingranden aantreffen. Nou is dit op zich geen punt want je kan voor 600 euro of minder nieuwe randen in laten lassen en dan kan hij weer 20 jaar mee. Maar wellicht iets om rekening mee te houden...
Mijn tip: koop een 480 van bouwjaar na 1992. Deze hebben minder electronische storingen (wil niet zeggen dat je daar met een <1992 wel last van hebt, ik niet bijvoorbeeld). Ik heb mij wel eens laten vertellen dat een groot deel van de storingen van voor 1992 ligt aan het feit dat de kabelboom bij een sociale werkplaats in opdracht van Volvo in mekaar is gedraaid. Nou kan dit ook een gerucht zijn, maar het zou het e.e.a. kunnen verklaren. Nadeel is wel bij jouw zoektocht dat de turbo's in de laatste jaten minder verkocht zijn.
Ik ben benieuwd, succes met je zoektocht!
Kijk maar eens even goed op de site van het 480 register, hier staan alle nuttige aankooptips wel beschreven. De turbo is iets waar je je over het algemeen geen zorgen over hoeft te maken. Bij de goedkopere (en oudere) 480's op marktplaats e.d. zal je hoogstwaarschijnlijk roest op de randen van de achterschermen/vellingranden aantreffen. Nou is dit op zich geen punt want je kan voor 600 euro of minder nieuwe randen in laten lassen en dan kan hij weer 20 jaar mee. Maar wellicht iets om rekening mee te houden...
Mijn tip: koop een 480 van bouwjaar na 1992. Deze hebben minder electronische storingen (wil niet zeggen dat je daar met een <1992 wel last van hebt, ik niet bijvoorbeeld). Ik heb mij wel eens laten vertellen dat een groot deel van de storingen van voor 1992 ligt aan het feit dat de kabelboom bij een sociale werkplaats in opdracht van Volvo in mekaar is gedraaid. Nou kan dit ook een gerucht zijn, maar het zou het e.e.a. kunnen verklaren. Nadeel is wel bij jouw zoektocht dat de turbo's in de laatste jaten minder verkocht zijn.
Ik ben benieuwd, succes met je zoektocht!
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Contacteer:
Als je in Groningen woont zou ik eens contact opnemen met Wouter Gerdes. http://www.onderdeel-nodig.nl
Eigenlijk dé 480 goeroe voor het noorden. Hij kan je ook goed adviseren en weet ook wel eens goede 480s te koop.
Suk6 met de leuke speurtocht! En ik ken het spijtgevoel.
Groetjes,
Een mede ex-480'er
Eigenlijk dé 480 goeroe voor het noorden. Hij kan je ook goed adviseren en weet ook wel eens goede 480s te koop.
Suk6 met de leuke speurtocht! En ik ken het spijtgevoel.
Groetjes,
Een mede ex-480'er
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- 1st Gear member
Mijn ex 480 is van b.j. 1991 en had gedurende de tijd dat ik hem had veel problemen met de ECU en electrische ramen.
Wouter ken ik, heb een 944 gehad en hij en Jelle verkopen zowel 944 als 480 onderdelen.
Ik rijd nu rondt in een peugot 106, wil deze ergens laten inkopen en mijn vakantiegeld gebruiken voor een 480 Turbo (ga dit jaar niet op vakantie te druk voor).
He maar bedankt voor jullie adviezen, zodra ik er een heb gevonden laat ik van me horen en volgenen de foto's.
Wouter ken ik, heb een 944 gehad en hij en Jelle verkopen zowel 944 als 480 onderdelen.
Ik rijd nu rondt in een peugot 106, wil deze ergens laten inkopen en mijn vakantiegeld gebruiken voor een 480 Turbo (ga dit jaar niet op vakantie te druk voor).
He maar bedankt voor jullie adviezen, zodra ik er een heb gevonden laat ik van me horen en volgenen de foto's.
- v700r
- 5th Gear member
480 turbo diesel??!Arie Visker schreef:Hai allemaal
Nu wil ik een in de zomer een 480 Turbo kopen, ik weet dat een diesel uitvoering voordeliger zal zijn voor die reisafstand maar ik ga hem toch maar 1x in de week gebruiken.
Groeten van Frans.
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Dat zal iig heel bijzonder worden als je die eentje maakt.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
- Auk
- 6th Gear member
Wellicht een project voor mij in de toekomst! 
maar eerst volgend een 480-turbo
maar eerst volgend een 480-turbo
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 1st Gear member
haha nu zie ik het foutje pas, hmm nogal slordig. Maar bedoelde een diesel uitvoering van volvo algemeen.
Maar goed, heb een kandidaat gevonden.
Deze volvo 480 Turbo uit 1989, grijs metalic
zeer lange link
Wil een afspraak maken om deze te bezichtigen en voor een proefrit.
Mods edit,
Link verborgen verknoeide de lay out.
Maar goed, heb een kandidaat gevonden.
Deze volvo 480 Turbo uit 1989, grijs metalic
zeer lange link
Wil een afspraak maken om deze te bezichtigen en voor een proefrit.
Mods edit,
Link verborgen verknoeide de lay out.
-
- 5th Gear member
zeer jammer dat ze er niet zo eentje gemaakt hebben met diesel blok erin. ik heb er ook wel over na zitten denken maar ik heb gewoon een 440 diesel gekocht. dat rijdt ook wel prima.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 1st Gear member
Net contact gehad met de verkoper, en ga een afspraak maken met hem en een proefritje, en ik mag mijn huidige wagen inruilen. Dus wie weet rij ik snel weer een 480 !!!
-
- 1st Gear member
Goed heb een afspraak met de verkoper gemaakt, voor een afspraak volgende week woensdag.
Nu heb ik al een 480 gehad en weet ik waar ik op moet letten. Er zit op deze 480 ABS en een schuifkantel dak op. Hoe kan ik deze 2 systemen controleren. Moet het dakje bv alleen omhoog gaan of gaat deze ook nog helemaal naar achter. Hoe kan ik de ABS testen, moet ik ff vol in de remmen duiken en dan moet hij toch alleen maar gelijdelijk afremmen toch zonder piepende banden.
Hou u op de hoogte, en alvast dank
Nu heb ik al een 480 gehad en weet ik waar ik op moet letten. Er zit op deze 480 ABS en een schuifkantel dak op. Hoe kan ik deze 2 systemen controleren. Moet het dakje bv alleen omhoog gaan of gaat deze ook nog helemaal naar achter. Hoe kan ik de ABS testen, moet ik ff vol in de remmen duiken en dan moet hij toch alleen maar gelijdelijk afremmen toch zonder piepende banden.
Hou u op de hoogte, en alvast dank
- FLA
- 3rd Gear member
Let bij het schuifkanteldakje ook op de rubbers e.d.(of deze niet vergaan zijn) en of hij bij de aansluiting met het plaatwerk geen roest vertoont. Als het een schuifkanteldak is dan is het per definitie na-montage. Een moonroof (die je alleen uitklapt) is wel standaard Volvo en dus af-fabriek.
Ik heb zelf geen 480 met ABS maar volgens mij is het zo dat deze geen trillingen in het stuur mag doorgeven bij het afremmen. Maargoed zoals gezegd ik ben hier geen ervaringsdeskundige in.
Ik heb zelf geen 480 met ABS maar volgens mij is het zo dat deze geen trillingen in het stuur mag doorgeven bij het afremmen. Maargoed zoals gezegd ik ben hier geen ervaringsdeskundige in.
-
- 4th Gear member
als het lampje van de abs zelfstandig uitgaat als de auto op het contact staat (en niet loopt) mag je ervan uitgaan dat het abs werkt.
een auto mag nooit trillen in het stuur bij het remmen, dus dat is geen goede test voor het abs.
een auto mag nooit trillen in het stuur bij het remmen, dus dat is geen goede test voor het abs.
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
ABS kun je wel af en toe voelen in je rempedaal. Je mag echter nooit iets voelen trillen in je stuur als je remt.
1995 480 GT Turbo
- FLA
- 3rd Gear member
Trillen is misschien niet het woord maar ik heb wel eens in een (perfect onderhouden) 460 gereden waarbij ik merkte dat de ABS voelbaar was in het stuur. Of wellicht was het de rembekrachtiger (als zoiets al leverbaar was voor de 400 serie...).440GL schreef:een auto mag nooit trillen in het stuur bij het remmen, dus dat is geen goede test voor het abs.
Maargoed je kan natuurlijk ook gewoon vol in de ankers gaan zoals je zelf al aangaf.
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Contacteer:
De ABS zou ik dan liever even op een zandpaadje ofzo testen... Hoef je ook niet zo heel hard in de ankers 
Kijk bij het open dakje ook even aan de binnenkant naar het hemeltje. Daar zou je goed aan moeten kunnen zien of ie lekt (of gelekt heeft)

Kijk bij het open dakje ook even aan de binnenkant naar het hemeltje. Daar zou je goed aan moeten kunnen zien of ie lekt (of gelekt heeft)
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.