Op 440.nl en onder het 400 gedeelte al enigzins gepost, maar hoop dat er hier meer ogen naar kijken:
Oke, ik ben vast nalatig geweest, ik *dacht* dat er een vrij nieuwe distributieriem in mn 440 zat, dat was dus niet zo. Stuk of 15-20 tandjes afgebroken, doorgelopen, auto dood.
Had gelukkig nog een riem liggen, maar nog nooit zelf een vervangen, dus met lomp geweld de nieuwe riem gemonteerd. Alleen kwam ik met de markeringen op de riem en de markering op de krukas en nokkenas niet volledig uit.
Hoe doet mn auto het nu? Hij start _prima_ hij loopt _redelijk_ (niet perfect) stationair. Wegrijden gaat goed maar zodra je echt wil optrekken dan gaat de auto brommen en gebeurt er niet zo gek veel. Met veel pijn en moeite haal ik echter wel de 140km/h.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik bij een "bestaande" riem zien of deze op tijd zit? Wil namelijk erg zeker weten dat ie op tijd zit omdat ik anders toch aan een andere kop moet gaan denken.
Feit dat de auto prima start, zelft koud (compressie dus aanwezig) geeft me de hoop dat mn kleppen nog goed zijn.. hoop dat de brom dus komt van een hoop te late ontstekingen of iets dergelijks
bvd!
Distributie op tijd zetten bij een B18U
-
- 4th Gear member
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- Fat Rat
- 5th Gear member
tsja markeringen volgen, noormaal leg je de riem gelijk op je nokkenas markering, alleen de riem verloopt altijd iets(timing blijft goed) zodat je niet te veel slijtage krijgt van een klein defect in een tandwiel.
maar je zou kunnen checken door je krukus door te draaien totdat deze met markering gelijk staat en dan checken of de nokkenas ook goed staat.
Voelt het btw niet aan alsof de wagen op 3 poten loopt?
en misschien even compressie meten om je kleppen te checken?
maar je zou kunnen checken door je krukus door te draaien totdat deze met markering gelijk staat en dan checken of de nokkenas ook goed staat.
Voelt het btw niet aan alsof de wagen op 3 poten loopt?
en misschien even compressie meten om je kleppen te checken?
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 7th Gear member
de streepjes op de riem moeten overeen komen met de puntjes op de tandwielen!
riem heeft een draairichting ook,er staan pijlen op.
je hebt dus geluk dat de kleppen niet krom zijn nu.
de witte streep aan de binnen en buiten kant zit op het krukastandwiel.
riem heeft een draairichting ook,er staan pijlen op.
je hebt dus geluk dat de kleppen niet krom zijn nu.
de witte streep aan de binnen en buiten kant zit op het krukastandwiel.
-
- 4th Gear member
bedankt voor de reacties zover 
Het gekke is dat ik met geen mogelijkheid de streepjes overeen kon laten komen met de krukas EN de nokkenas tegelijk.. ik ga er dan dus maar even vanuit dat ik de verkeerde markering, of de verkeerde plaats van de markering op de krukas gebruikte. Er stonden er namelijk twee, die "het zouden kunnen zijn".
plaatje hier onder is niet van een 440, maar hetzelfde idee. Ook daar duidelijk twee dingen die de markering zou kunnen zijn. Welke moet ik hebben, en niet geheel onbelangrijk, waar moet deze staan? Als ik naar de simpele handleiding kijk die bij de riem zat moet deze ongeveer op half 5 staan.. dat correct? of moeten de twee markeringen overeen komen (bdp?)
bvd!

Het gekke is dat ik met geen mogelijkheid de streepjes overeen kon laten komen met de krukas EN de nokkenas tegelijk.. ik ga er dan dus maar even vanuit dat ik de verkeerde markering, of de verkeerde plaats van de markering op de krukas gebruikte. Er stonden er namelijk twee, die "het zouden kunnen zijn".
plaatje hier onder is niet van een 440, maar hetzelfde idee. Ook daar duidelijk twee dingen die de markering zou kunnen zijn. Welke moet ik hebben, en niet geheel onbelangrijk, waar moet deze staan? Als ik naar de simpele handleiding kijk die bij de riem zat moet deze ongeveer op half 5 staan.. dat correct? of moeten de twee markeringen overeen komen (bdp?)
bvd!
-
- 7th Gear member
er staat er maar eentje op hoor, op de krukas en boven ook,
het merkteken van de krukas moet je onderin zetten.
Het is zo simpel!
het merkteken van de krukas moet je onderin zetten.
Het is zo simpel!
-
- 4th Gear member
ah, krukas staat nu dus op half 5. Eens kijken of ik m vanavond goed kan zetten 
Bedankt Ramon!
edit, dat met rood aangegeven is dus het merkteken, of iets anders? en die moet dus op 6 uur staan..

Bedankt Ramon!
edit, dat met rood aangegeven is dus het merkteken, of iets anders? en die moet dus op 6 uur staan..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 7th Gear member
dat klopt..
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Zo:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
-
- 4th Gear member
Hartelijk bedankt allemaal! hij doet het weer!
pedro, mag ik je vragen waar je deze overduidelijke illustratie vandaan hebt?
pedro, mag ik je vragen waar je deze overduidelijke illustratie vandaan hebt?

- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Programma dat ik heb, wegens copyright zal ik de naam niet openbaar noemen 

.