Ik ben sinds een week in het bezit van een V70, bj. 2002, uitvoering Ocean race.
Nu lees ik dat er van deze uitvoeringen zijn met automatische niveauregeling.
De dealer kon mij, voor 99% zekerheid, vertellen dat deze niveauregeling op mijn volvo aanwezig was.
Wie kan mij vertellen waar of waaraan ik dit kan zien.
De volvo is voorzien v.e. afneembare trekhaak. [/code][/b]
Automatische niveauregeling.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Een beetje lullig misschien maar.... alleen aan de nummers op de achterdempers kun je het zien.
-
- 6th Gear member
Bart, nog nooit onder een auto gekeken soms?.
Wumke, als je achter onder de auto kijkt naar je dempers zie je bij nivomat een rubber hoesje onderaan.
normale demper
nivomat demper
Wumke, als je achter onder de auto kijkt naar je dempers zie je bij nivomat een rubber hoesje onderaan.
normale demper
nivomat demper
Of iemand wel eens onder een auto kijkt?
Ik ben zelf in het bezit van een Volvo V70 2002 en wel een Bi-Fuel en volgens mij behoort daar standaard nivaeuregeling op te zitten (Bart, klopt dat volgens de folder?)
Bij de Volvo-dealers weten ze het ook niet, men zegt bv dat de onderste buis van de veerdemper dikker zou moeten zijn. Dit is volgens mij ook niet juist.
Wat is namelijk het grootste probleem. Als je wel nivearegeling hebt maar de Volvo-dealer weet dit niet, krijg je de verkeerd trekhaak gemonteerd. Het gevolg is dan dat je trekhaak te hoog zit en dus de caravan ernstig achterover hangt. Via Brink heb ik (trekhaak leverancier) een nieuwe trekhaakkogel ontvangen inclusief nieuw type plaatje (hebben ze geregeld via Brink Zweden) De Volvo dealer (Ja alweer) wilde mij een nieuwe trekhaak aansmeren, want je zou geen nieuwe kogels kunnen krijgen, wel dus. Mijn probleem is in ieder geval over.
Dus om te stellen dat je het onder de auto direct kunt zien of er niveau-regeling aanwezig is, kan ik niet delen. Trouwens zijn de foto's wel van een V70 2002? Want bij mij ziet het er zo niet uit.
Ik ben zelf in het bezit van een Volvo V70 2002 en wel een Bi-Fuel en volgens mij behoort daar standaard nivaeuregeling op te zitten (Bart, klopt dat volgens de folder?)
Bij de Volvo-dealers weten ze het ook niet, men zegt bv dat de onderste buis van de veerdemper dikker zou moeten zijn. Dit is volgens mij ook niet juist.
Wat is namelijk het grootste probleem. Als je wel nivearegeling hebt maar de Volvo-dealer weet dit niet, krijg je de verkeerd trekhaak gemonteerd. Het gevolg is dan dat je trekhaak te hoog zit en dus de caravan ernstig achterover hangt. Via Brink heb ik (trekhaak leverancier) een nieuwe trekhaakkogel ontvangen inclusief nieuw type plaatje (hebben ze geregeld via Brink Zweden) De Volvo dealer (Ja alweer) wilde mij een nieuwe trekhaak aansmeren, want je zou geen nieuwe kogels kunnen krijgen, wel dus. Mijn probleem is in ieder geval over.
Dus om te stellen dat je het onder de auto direct kunt zien of er niveau-regeling aanwezig is, kan ik niet delen. Trouwens zijn de foto's wel van een V70 2002? Want bij mij ziet het er zo niet uit.
-
- 6th Gear member
tuurlijk wel, kun je met 1 oogopslag zo zien.AlexV70 schreef: Dus om te stellen dat je het onder de auto direct kunt zien of er niveau-regeling aanwezig is, kan ik niet delen.
maakt zelfs niet uit, al is het een Mercedes of ford, nivomat ziet er voor ieder automerk hetzelfde uit.AlexV70 schreef: Trouwens zijn de foto's wel van een V70 2002? Want bij mij ziet het er zo niet uit.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Voor zover ik weet is nivoregeling idd std. op een V70 bi/fuel.AlexV70 schreef:Of iemand wel eens onder een auto kijkt?
Brinks Zweden is de huisfabrikant van de fabriekstrekhaken voor zowel SAAB als Volvo, op zich niet gek dat zij het losse deel kunnen leveren.
Het is slordig van de dealer dat de verkeerde haak erop zat... alle Volvo documentatie maakt duidelijk gewag van het verschil tussen met en zonder nivoregeling.
Heb wel eens gekeken maar zo duidelijk als dat verschil is het bij een V70 nieuw model volgens mij niet.
Spijt me verschrikkelijk, maar ik, en met mij de dealer zien geen verschil. Misschien toch nummers? En wat zijn deze dan?tuurlijk wel, kun je met 1 oogopslag zo zien.
Nivomat, maakt Volvo gebruik van dit systeem voor de V70, vanaf 2001?maakt zelfs niet uit, al is het een Mercedes of ford, nivomat ziet er voor ieder automerk hetzelfde uit.
Bij die van mij dus niet!
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Al vanaf de 940 estate gebruikt men nivomat bij Volvo...AlexV70 schreef:Spijt me verschrikkelijk, maar ik, en met mij de dealer zien geen verschil. Misschien toch nummers? En wat zijn deze dan?tuurlijk wel, kun je met 1 oogopslag zo zien.
Nivomat, maakt Volvo gebruik van dit systeem voor de V70, vanaf 2001?maakt zelfs niet uit, al is het een Mercedes of ford, nivomat ziet er voor ieder automerk hetzelfde uit.
Bij die van mij dus niet!
-
- 6th Gear member
helaas heb ik geen folder van 2002 bij de hand, maar in de folder van 2003 is de nivoregeling bij de bi-fuel inderdaad standaard.bart simpson schreef:Voor zover ik weet is nivoregeling idd std. op een V70 bi/fuel.
alle andere types is optie.
als je het type schokdemper niet kan herkennen kun je mischien eens kijken of je een onderdeelnummer op de trekhaak kan vinden (op typeplaatje of factuur?...).AlexV70 schreef: Als je wel nivearegeling hebt maar de Volvo-dealer weet dit niet, krijg je de verkeerd trekhaak gemonteerd.
de trekhaak heeft dan in combinatie met nivoregeling onderdeelnummer 8698678.
Ik wordt nu toch nieuwsgierig, ik ben even op mijn knieën gegaan, de oude kogel + typeplaatje opgezocht en heb de volgende nummers aangetroffen.als je het type schokdemper niet kan herkennen kun je mischien eens kijken of je een onderdeelnummer op de trekhaak kan vinden (op typeplaatje of factuur?...).
Op het type plaatje van de trekhaak voor een Volvo V70 vanaf 2000,
zonder niveauregeling, Volvonr.: 9162099, brinknr.:60-134600.
met niveauregeling, Volvonr.: 30660377, brinknr.:60-145700.
Het betreft hier een vaste trekhaak (ja, jammer ik weet het)
Ofwel totaal ander nummer, dit is denk ik ook moeilijk, omdat er meer soorten trekhaken zijn, afneembare van verschillende merken.
Om terug te komen op de vraag die Wumpke gesteld heeft; "waaraan kan ik zien of mijn Volvo voorzien is van niveauregeling", is nog steeds geen duidelijk antwoord.
Misschien zeg ik het verkeerd, degenen die gereageerd hebben zijn het nog niet eens.

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Voor zover ik weet uitsluitend aan die nummers op de dempers.AlexV70 schreef:Ik wordt nu toch nieuwsgierig, ik ben even op mijn knieën gegaan, de oude kogel + typeplaatje opgezocht en heb de volgende nummers aangetroffen.als je het type schokdemper niet kan herkennen kun je mischien eens kijken of je een onderdeelnummer op de trekhaak kan vinden (op typeplaatje of factuur?...).
Op het type plaatje van de trekhaak voor een Volvo V70 vanaf 2000,
zonder niveauregeling, Volvonr.: 9162099, brinknr.:60-134600.
met niveauregeling, Volvonr.: 30660377, brinknr.:60-145700.
Het betreft hier een vaste trekhaak (ja, jammer ik weet het)
Ofwel totaal ander nummer, dit is denk ik ook moeilijk, omdat er meer soorten trekhaken zijn, afneembare van verschillende merken.
Om terug te komen op de vraag die Wumpke gesteld heeft; "waaraan kan ik zien of mijn Volvo voorzien is van niveauregeling", is nog steeds geen duidelijk antwoord.
Misschien zeg ik het verkeerd, degenen die gereageerd hebben zijn het nog niet eens.
Of middels QW 90 waarover iedere dealer beschikt, hierin kan gekeken worden wat er af fabriek op deze auto zat.
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
ik heb de officiele afneembare volvo(Brink) trekhaak op m'n V70 D5.
part.number : 9162092
Is dit dan automatisch in combinatie met Nivomat?? Ik weet dus niet of 't erop zit..
part.number : 9162092
Is dit dan automatisch in combinatie met Nivomat?? Ik weet dus niet of 't erop zit..

Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@ Ludo:Ludo schreef:trekhaak volvo nummer 91620xx = niet nivomat.
9162062 is een "high tow bar"
9162066 is een "low tow bar"
je bent iets te kort door de bocht in je conclusie
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
wat is 't verschil ? :dontknow:
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
de "low tow bar" is voor de nivomat
Volgens mij zin we er nog niet uit, dus:Een beetje lullig misschien maar.... alleen aan de nummers op de achterdempers kun je het zien.
1.) Wat is het nummer voor een gewone veerpoot?
2.) Wat is het nummer voor een veerpoot met niveau regeling?
3.) En waar staat dit dan op de veerpoot?
Misschien is dit per type en bouwjaar nog verschillend, maar dat horen we dan wel.
- yrrah
- 2nd Gear member
Hallo 'niveaumensen',
Opnieuw een vraag (of eigenlijk twee) over de niveauregeling:
Past een nivomat van een XC70 ook onder een 'gewone' V70?
Ik heb uit alle commentaren wel begrepen dat als je een niveauregeling wilt hebben, je ook te maken krijgt met trekhaakproblematiek.
In mijn geval zou ik mijn vaste trekhaak moeten ruilen/wisselen voor een afneembare.
Kortom, past een nivomat van een XC 70 onder een V70 D5 van 2002, en
ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het kostenplaatje er ongeveer uit gaat zien als je een vaste trekhaak ruilt voor een afneembare.
Er is vast wel iemand die een dergelijke aanpassing al eens heeft uitgevoerd of heeft laten uitvoeren.
Yrrah.
Ik heb uit alle commentaren wel begrepen dat als je een niveauregeling wilt hebben, je ook te maken krijgt met trekhaakproblematiek.
In mijn geval zou ik mijn vaste trekhaak moeten ruilen/wisselen voor een afneembare.
ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het kostenplaatje er ongeveer uit gaat zien als je een vaste trekhaak ruilt voor een afneembare.
Er is vast wel iemand die een dergelijke aanpassing al eens heeft uitgevoerd of heeft laten uitvoeren.
Yrrah.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
1) nee, de veren zijn langeryrrah schreef:Hallo 'niveaumensen',
2) het gaat niet om vast of afneembaar maar om de juiste kogelhoogte