Beste mede-volvisten,
IK ben een tevreden bezitter van een S60 2.4 170 pk met Vialle LPi-installatie. Maar sinds enige tijd treedt er een probleem op:
Als ik langere tijd op de motor afrem (uitrollen, gaspedaal helemaal los) en daarna weer verder wil rijden loppt de motor op 4 cilinders en krijg ik de onvermijdelijke foutmelding. Overschakelen naar benzine en meteen weer terugschakelen naar gas lost het probleem meestal op.
Bij de hoge temperaturen de laatste tijd , als de motor nog goed warm is en automatisch naar LPG wordt overgeschakeld loopt de motor soms op 4 poten.
Aangezien bij gas loslaten ook de LPG-toevoer wordt afgesloten lijkt het erop dat er een injector niet goed op gang komt.
Er is al een inspuitpijpje vervangen, maar dat heeft niet geholpen. Het probleem treedt eigenlijk alleen maar op als het erg warm is.
Heeft iemand iets dergelijks ooit meegemaakt? Hoe is het opgelost? Misschien de injectoren laten reinigen/vervangen? Kosten?
Groet,
Jan
LPi op 4 poten
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Het probleem doet zich niet voor op benzine.
Toen ik laatst op een warme dag in Duitsland met hoge snelheid op de Autobahnen reed, gebeurde het regelmatig dat na een langere periode van gas los de motor daarna op 4 poten liep. Even op benzine overschakelen en weer terug op gas hielp dan. Maar na weer een langere tijd gas los weer hetzelfde euvel.
Ik heb toen besloten om alleen op benzine te gaan rijden en toen trad het probleem niet meer op. Hieruit concludeer ik dat het probleem gerelateerd is aan de LPi-installatie, maar je weet natuurlijk nooit..
Groet,
Jan
Toen ik laatst op een warme dag in Duitsland met hoge snelheid op de Autobahnen reed, gebeurde het regelmatig dat na een langere periode van gas los de motor daarna op 4 poten liep. Even op benzine overschakelen en weer terug op gas hielp dan. Maar na weer een langere tijd gas los weer hetzelfde euvel.
Ik heb toen besloten om alleen op benzine te gaan rijden en toen trad het probleem niet meer op. Hieruit concludeer ik dat het probleem gerelateerd is aan de LPi-installatie, maar je weet natuurlijk nooit..
Groet,
Jan
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
dan lijkt me de stroomtoevoer naar de LPi injectors het eerste dat gecontroleerd moet worden.
het kan zijn dat er bekabeling ergens doorgesleten is, of een draadbreukje.
ook het onderbreekrelais kan blijven hangen en de oorzaak zijn.
het kan zijn dat er bekabeling ergens doorgesleten is, of een draadbreukje.
ook het onderbreekrelais kan blijven hangen en de oorzaak zijn.
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Is dit toeval?? :-k
Ik had afgelopen zaterdagavond hetzelfde euvel. (S60 met Vialle Lpi). Lange rit over snelweg gereden en onderaan de afslag begon de motor ook te haperen. Leek inderdaad wel of hij op vier cilinders liep. :-k Na een paar keer gasgeven en rustig optrekken ging de auto weer normaal lopen (ik had NIET overgeschakeld van gas naar benzine).
Vanmorgen op weg naar het werk hetzelfde. Van de A27 naar de A1... Op invoegstrook A1 kleine file. Motor begon weer te haperen/stotteren. Weer niet overgeschakeld naar benzine overigens, en de motor herstelde zich gelukkig weer snel.
Ik moet bij het verschijnsel denken aan mijn vorige Volvo (S70 bi-feul). Toen ik de auto op vrijdags had opgehaald begon hij in hetzelfde weekend al met te stotteren. :
Leek inderdaad net of hij op vier pitten liep. Bij optrekken stotterde hij dan nog maar verder in de toeren en eenmaal op snelheid verdween het euvel. 's Maandags naar dealer geweest en de storingscomputer uit laten lezen. Wat bleek? Eén bobine was kapot. Liep bij lage toeren dus inderdaad even op vier pitten!
Gebeld met de garage waar in de auto had gekocht, in Zaanstad destijds. Kon de bobine bij Volvo dealer laten vervangen en heb deze netjes van hun vergoed gekregen!!
Kan me helaas niet meer herinneren of het slechte lopen van de motor bij de S70 zich ook op benzine voordeed? :S Daarna nooit meer problemen gehad.
Ik zal, als het euvel zich weer voordoet, de auto eens overschakelen op benzine om te kijken of het dan ook nog zo is. Maar Ik verwacht dat het de bobine is. Gewoon ff uit laten lezen bij dealer....
Kosten destijds (2002) ongeveer 150-175 euro.
Nu maar hopen dat het niet steeds terug gaan komen
.
Mocht dit een vervolg krijgen dan laat ik het hier wel weten!
Ik had afgelopen zaterdagavond hetzelfde euvel. (S60 met Vialle Lpi). Lange rit over snelweg gereden en onderaan de afslag begon de motor ook te haperen. Leek inderdaad wel of hij op vier cilinders liep. :-k Na een paar keer gasgeven en rustig optrekken ging de auto weer normaal lopen (ik had NIET overgeschakeld van gas naar benzine).
Vanmorgen op weg naar het werk hetzelfde. Van de A27 naar de A1... Op invoegstrook A1 kleine file. Motor begon weer te haperen/stotteren. Weer niet overgeschakeld naar benzine overigens, en de motor herstelde zich gelukkig weer snel.
Ik moet bij het verschijnsel denken aan mijn vorige Volvo (S70 bi-feul). Toen ik de auto op vrijdags had opgehaald begon hij in hetzelfde weekend al met te stotteren. :
Gebeld met de garage waar in de auto had gekocht, in Zaanstad destijds. Kon de bobine bij Volvo dealer laten vervangen en heb deze netjes van hun vergoed gekregen!!

Kan me helaas niet meer herinneren of het slechte lopen van de motor bij de S70 zich ook op benzine voordeed? :S Daarna nooit meer problemen gehad.
Ik zal, als het euvel zich weer voordoet, de auto eens overschakelen op benzine om te kijken of het dan ook nog zo is. Maar Ik verwacht dat het de bobine is. Gewoon ff uit laten lezen bij dealer....
Kosten destijds (2002) ongeveer 150-175 euro.
Nu maar hopen dat het niet steeds terug gaan komen

Mocht dit een vervolg krijgen dan laat ik het hier wel weten!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Toeval bestaat niet! :roll:
Ik zal inderdaad eens de computer uit laten lezen en kabels proberen te controleren.
Waar zit dat onderbreekrelais?
Overigens heb ik ook wel eens meegemaakt dat het euvel vanzelf weer verdween, maar de laatste tijd eigenlijk niet meer, ook niet bij hogere toerentallen.
Gisteren was het zelfs zo dat na even op benzine te hebben overgeschakeld de motor - eenmaal op gas lopend - weer op 4 poten begon te lopen :? Omdat e.e.a. volgens mij niet goed is voor de techniek heb ik toen maar weer overgeschakeld op benzine en 10 kilometer verder maar weer eens op gas geprobeerd. Resultaat: prima, geen centje pijn!
Groet,
Jan
Ik zal inderdaad eens de computer uit laten lezen en kabels proberen te controleren.
Waar zit dat onderbreekrelais?
Overigens heb ik ook wel eens meegemaakt dat het euvel vanzelf weer verdween, maar de laatste tijd eigenlijk niet meer, ook niet bij hogere toerentallen.
Gisteren was het zelfs zo dat na even op benzine te hebben overgeschakeld de motor - eenmaal op gas lopend - weer op 4 poten begon te lopen :? Omdat e.e.a. volgens mij niet goed is voor de techniek heb ik toen maar weer overgeschakeld op benzine en 10 kilometer verder maar weer eens op gas geprobeerd. Resultaat: prima, geen centje pijn!
Groet,
Jan
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Zijn de LPi-onderdelen eigenlijk op een sloop te krijgen? Ik zou best eens zo'n onderbreekrelais op de sloop willen halen en uitproberen.
Zijn die relais universeel? Of voor ieder type auto specifiek? Het zelfde geldt eigenlijk voor de injectoren.
Groet,
Jan
Zijn die relais universeel? Of voor ieder type auto specifiek? Het zelfde geldt eigenlijk voor de injectoren.
Groet,
Jan
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
ik denk dat je goed zal moeten zoeken voor goede slooponderdelen.
of het universeel is denk ik niet, maar ben ik niet zeker van.
de injectors hebben kleuren, paars en wit zijn de meest voorkomende.
als je dezelfde kleur vind, is dat uitwisselbaar.
of het universeel is denk ik niet, maar ben ik niet zeker van.
de injectors hebben kleuren, paars en wit zijn de meest voorkomende.
als je dezelfde kleur vind, is dat uitwisselbaar.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Hoi Ludo,
jij lijkt me aardig op de hoogte van e.e.a.!
Weet je ook wat het onderbeekrelais precies doet? Worden de injectoren afzonderlijk onderbroken, of wordt de hele gastoevoer onderbroken? Waarom zou het aan dit relais kunnen liggen dat er 1 injector hapert na afremmen op de motor.
Groet,
Jan
jij lijkt me aardig op de hoogte van e.e.a.!
Weet je ook wat het onderbeekrelais precies doet? Worden de injectoren afzonderlijk onderbroken, of wordt de hele gastoevoer onderbroken? Waarom zou het aan dit relais kunnen liggen dat er 1 injector hapert na afremmen op de motor.
Groet,
Jan
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
in de onderbreekrelais zitten spoeltjes (serieweerstanden) die de (benzine)injectors van minder stroom voorzien.
door minder stroom word een injector niet van zijn zitting getrokken en zal hij dus geen benzine gaan inspuiten.
als er geen of slecht contact gemaakt word in de relais, gebeurt dat dus niet en gaat de betreffende injector toch benzine mee inspuiten waardoor dit probleem kan ontstaan.
maar nogmaals, er zijn dus meerdere componenten die de boosdoener kunnen zijn.
laat daarom eerst een juiste diagnose stellen door een Vialle specialist, vóór dat je allerhande kosten gaat maken!.
door minder stroom word een injector niet van zijn zitting getrokken en zal hij dus geen benzine gaan inspuiten.
als er geen of slecht contact gemaakt word in de relais, gebeurt dat dus niet en gaat de betreffende injector toch benzine mee inspuiten waardoor dit probleem kan ontstaan.
maar nogmaals, er zijn dus meerdere componenten die de boosdoener kunnen zijn.
laat daarom eerst een juiste diagnose stellen door een Vialle specialist, vóór dat je allerhande kosten gaat maken!.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Hoi Ludo,
Hartelijk dank voor je opmerkingen!
IK ga zeker niet in het wilde weg proberen, niet alleen vanwege kosten, maar ook omdat de kans aanwezig is dat je iets verkl..t.
Vóórdat ik echter naar een specialist ga wil ik zelf wel een klein beetje snappen wat er gebeurt. Ik heb in de loop van de jaren argwaan gekregen tegenover allerlei garages/specialisten. Het is me te vaak gebeurd dat ze maar iets vervangen zonder fatsoenlijk nagedacht te hebben.
Gelukkig ben ik nogal technisch opgeleid en ben ik best in staat om een bepaalde redenering te volgen.
Nogmaals dank,
Groet,
Jan
Hartelijk dank voor je opmerkingen!
IK ga zeker niet in het wilde weg proberen, niet alleen vanwege kosten, maar ook omdat de kans aanwezig is dat je iets verkl..t.
Vóórdat ik echter naar een specialist ga wil ik zelf wel een klein beetje snappen wat er gebeurt. Ik heb in de loop van de jaren argwaan gekregen tegenover allerlei garages/specialisten. Het is me te vaak gebeurd dat ze maar iets vervangen zonder fatsoenlijk nagedacht te hebben.
Gelukkig ben ik nogal technisch opgeleid en ben ik best in staat om een bepaalde redenering te volgen.
Nogmaals dank,
Groet,
Jan
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02.09.2005 - 20:13
Met belangstelling volg ik jullie ervaringen. Zelf ook al een enkele keer dit euvel gehad, van de snelweg af (warm) en op 4 pitten lopen. Na overzetten op benzine en weer terug geen last meer. \tot nu toe is het wel te overzien, maar als het erger wordt moeten we er wel wat aan laten doen.
Ben benieuwd heo het jullie vergaat.
Groet,
Edb
Ben benieuwd heo het jullie vergaat.
Groet,
Edb
- avstrate
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09
Er zin en heleboel dingen geschreven over dit probleem. Er is een oplossing, ga naar een goede gasboer. om de 80.000 km alles laten vernieuwen. Het zit hem in het gasverdeelhuis. Als die vies wordt, en vettig krijg je dit soort problemen. Even alle rubbers laten vervangen, de gasfilters en hij loopt als nieuw. en gelijk een stuk zuiniger. Ik moet wel een eind rijden voor mijn gasboer, maar ik beveel autogas in Arkel aan. Super vaklui en toppers met volvo. Mijn auto had dezelfde verschijnselen en na geloof ik 230 euro rijd hij als nieuw. Nooit naar de dealer gaan. Die vervangt het gasverdeelhuis en begint niet aan revisie. kost geloof ik600 euro meer.
terwijl het allemaal te reviseren is. Het is een necam onderdeel.
succes....
terwijl het allemaal te reviseren is. Het is een necam onderdeel.
succes....
Ludo schreef:gaan we appelen met peren vergelijken?.avstrate schreef: Er is een oplossing, ga naar een goede gasboer. om de 80.000 km alles laten vernieuwen. Het zit hem in het gasverdeelhuis. ...
Het is een necam onderdeel.


Er is meer dan een BiFuel van Volvo!
Trouwens een gereviseerd gasverdeelhuis Necam zit op ± € 75,-
Een revisie setje voor max. € 10,-
Een nieuw gasverdeelhuis Necam minder dan € 200,-