airco v70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Kan ook met je temperatuursensor te maken hebben.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03.06.2007 - 20:21
Locatie: 's-Hertogenbosch

Het luidruchtig inschakelen van de airco pomp is mij ook opgevallen bij het maken van de proefrit van mijn eerste volvo...een V70 10v uit 1998. De handelaar welke de auto as zaterdag aan mij zal afleveren gaf aan dat dit normaal was bij deze Volvo. E.e.a. accepteer en begrijp ik inmiddels wel maar.... is er dan geen enkele remedie om deze zuchtende oma minder nadrukkelijk haar werk te laten doen?
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Maf: ik merk er niks van... Of ben ik gewoon te blij dat ik Volvo rij, dat ik hem niet voel aanslaan?
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

IkeV70 schreef:Ik heb mijn airco gisteren een servicebeurt gegeven. Ik heb de auto ongeveer anderhalf jaar, in die tijd is de airco sowieso niet geserviced. Ik weet niet wanneer dta voor het laatst gebeurd was, maar dat kan zomaar een paar jaar geleden geweest zijn.
Vooraf waren er 2 probleem symptomen: De airco slaat telkens maar een paar seconden aan. Een seconde of 3 a 4, dan weer uit. 20 seconden later weer aan, 3, 4 seconden, uit.
Probleem 2: De koeling leek niet optimaal meer.
Ik vermoedde dat het systeem nog maar halfvol zou zitten.

Wat bleek: Leeghalen van de airco: 980 gram! Dwz dat het systeem nog voor 98% vol zat! Wat nou 10% per jaar verliezen???

Wat bleek 2: Waarschijnlijk was de temperatuurvoeler die op de verdamper zit niet goed meer, waardoor de airco bij een te hoge temperatuur werd uitgeschakeld. De lucht bij de uitstroomopeningen werd nl niet kouder dan 10 a 11 graden. Na het vervangen van de temp-sensor werd de temperatuur idd een paar graden lager (moet kennelijk 6 a 7 graden zijn)

Wat bleek 3: Ondanks het vervangen van de tempsensor blijft de airco heel regelmatig aan- en uitslaan. Na meting (rijdend) van de temperatuur van de uitstroomlucht bleek echter dat het systeem netjes uitschakelt bij 7 graden, netjes weer inschakelt bij 9 (ofzo) graden. Normaal temperatuurbereik volgens de (airco) specialist.

Wat bleek 4: De specialist raadde wel aan om de magneetkoppeling af te stellen. Volgens mij vertoont de koppeling nog geen symptomen van haperen, maar hij zal het ongetwijfeld beter weten dan ik.
Mijn airco is pas afgevuld. Hoefde ook maar 100cc koelmiddel te worden bijgevuld. Echter is de temperatuur bij de uitstroomopeningen ongeveer 10gr. (Dit was na afvullen van mijn vorige auto, een S70 een graad of 6/7) Vrij warm nog dus... Ik heb af en toe ook hetzelfde probleem gehad als 2.5D dat het systeem bij rijden in de stad opeens een vochtige klamme lucht gaat blazen. Bij uitschakelen is het probleem weer over.

Zoals ik begrijp kan dit beide te maken hebben met de temperatuursensor!?!

Kan iemand mij vertellen wat het vervangen van de temperatuursensor kost??
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

De sensor zelf kost meen ik 19,-
Het vervangen is hooguit een kwartier werk.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

IkeV70 bedankt voor je reactie!

Kan iemand mij ook vertellen wat het afstellen kost van de magneetkoppelingen?
Amazone
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 16.08.2005 - 13:25
Locatie: Franeker

IkeV70 schreef:De sensor zelf kost meen ik 19,-
Het vervangen is hooguit een kwartier werk.
Kan iemand me uitleggen waar de sensor zit?

Mijn airco koelt op een gegeven moment niet meer, omdat de verdamper bevriest en geen lucht meer doorlaat.

Ik heb een nieuwe sensor gehaald, maar waar laat ik die??

Edit:

En gevonden. In het kachelhuis aan de bestuurderskant. Ik zat aan de andere kant te zoeken. Even het paneel boven de pedalen verwijderen en eventueel het zijpaneel van de tunnel en dan zie je hem rechtsboven het gaspedaal zitten.
Bigger and better!!

Volvo V70 D5 Saphire Black
Volvo Amazon 1961
Saab 93 Aero Cabrio
V70GT
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 13.12.2004 - 11:48

[quote="Starter"]Het luidruchtig inschakelen van de airco pomp is mij ook opgevallen bij het maken van de proefrit van mijn eerste volvo...een V70 10v uit 1998. De handelaar welke de auto as zaterdag aan mij zal afleveren gaf aan dat dit normaal was bij deze Volvo. E.e.a. accepteer en begrijp ik inmiddels wel maar.... is er dan geen enkele remedie om deze zuchtende oma minder nadrukkelijk haar werk te laten doen?[/quote]


Ja, die mogelijkheid schijnt er ooit wel geweest te zijn. Mijn (Volvo) dealer vertelde me een paar jaar geleden dat het gesis kon worden verholpen/verminderd door in de leding een aangepast type nozzle te gebruiken. Helaas had hij ze niet meer in huis en wist ook niet of er nog bijgemaakt zou worden. Ik heb toen op dit forum een oproep geplaatst zodat we misschien gezamenlijk een verzoek zouden kunnen indienen, maar helaas heb ik daar nul reacties op gekregen....
Weer "thuis" in de V70 !
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14862
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mijn airco werkt zonder dat ik deze waarneem. Heb de airco altijd aanstaan.
IS volgens mij ook het beste voor de werking van het systeem op de langere dur.
Een keer perjaar rij ik altijd langs de airco specialist. Nooooit problemen.

Ik weet weldat de types voor 2002 meer waarneembaar waren met in en uit schakelen.
Maar onderhoud is echt noodzakelijk aan je airco systeem
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”