Volvo 440, 2 liter Regelklep stationair toerental.

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
LeoM
Starter

Hallo allemaal,

Na grondige reparatie. (Een paar kromme kleppen vervangen), liep de motor niet zoals voorheen.

Veel storingsmeldingen enzovoort.

Door het vele gesleutel was o.a. de bedrading naar de gaskleppositiesensor en de koelwater temperatuur sensor defect gegaan.

Na reparatie is alles weer in orde en ik krijg geen foutcodes meer.

Toch blijft er af en toe een stationair probleem.

Wanneer vanaf een flinke snelheid het gas eraf gaat en de koppeling ingetrapt wordt, gaat het vaak niet goed met staionair draaien.
De motor valt stil.

Bij inspectie van de regelklep zag ik dat deze in de ruststand niet helemaal dicht staat.
Om verder open te gaan, moet ie echter eerst helemaal dicht en dan gaat ie verder open.

Ik druk het een beetje krom uit maar zo is het:

Ga je vanuit de ruststand met een schroevedraaiertje de klep bewegen gaat hij eerst helemaal dicht, draai je dan nog verder, gaat ie weer open.

Het lijkt mij niet helemaal goed.

Soms blijft het toerental bij gas los hangen op zo'n 1200 toeren of iets meer.
Een andere keer zakt het terug naar (bijna) nul en klimt dan heel schokkerig naar 800 / 900 toeren.

Heel vaak, na flink gas en dan los, stopt de motor.

Veel testritten hebben geen foutmeldingen opgeleverd.

Ook "protesteerd" de motor een beetje bij gas geven, het is net of ie even "niet wil".
Dit laatste is met name het geval bij warme motor, maar geen foutmeldingen.

Wie, Oh, wie weet raad?

Groeten,

Leo
YannickvanRooyen
4th Gear member

stappenmotor schoonmaken, even zoeken op het forum naar stappenmotor :-)

Veel plezier :D
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
LeoM
Starter

Hallo allemaal,

Het lijkt erop dat stationair nu goed werkt, met een schroevendraaiertje kan ik de klep in de stappenmotor vrij bewegen.

Mijn eerdere vraag is echter niet beantwoord:

Is het normaal dat wanneer de klep geen spanning heeft, hij toch een beetje open staat en wanneer hij verder open moet, hij eerst door "helemaal dicht" heen moet draaien?

Heeft de klep ook iets te maken met "tegenstribbelen" van de motor wanneer je gas geeft bij zo'n 2500 toeren?

Ik heb het "2500 toeren probleem" wel vaker op het forum gezien, maar niet echt een duidelijk antwoord tegengekomen.

Groeten,

Leo
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”