Wie rijdt er met een getunede Volvo, of overweegt?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gesloten
crackedtooth
5th Gear member

trompetje schreef::agrue:

Wordt het hier ook tijd voor een slotje?

:badairday:
nee, winnox muilkorfen

ik vind zijn uitspraken beneden peil en denigerend, misschien zelfs vrij beledigend

voor kwaliteit mag iemand best wat vragen, ik persoonlijk zal dat ook uitgeven, geen gerotzooi aan een auto van 50mille
zo simpel moet je het ook zien

en ja.. ik ben thuis in de IT en software, dus geen voodoo voor mij
De marges etc en piekbelastingen (hoelang) zijn erg belangrijk voor een "normale" levensduur (na getuned te zijn ) bij relatief normaal gebruik.

Volgens mij gaat het winnox vooral om de prijsstelling en hij moet dan ook de politiek ingaan.
De goede tuners zijn hun geld gewoon waard, ik ben vaak meer bang voor de tussenin gasten... die wel een kleine premium vragen, maar vooral voor volume gaan met licht gemodificeerde setup.

Innovatie kost gewoon geld en ik weet zeker dat winnox veel illegale software op zijn pc heeft draaien... doe ik niet moeilijk over, maar dan moet je hardwerkende mensen niet voor dief uitmaken.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
MichelV70
2nd Gear member

Slotje erop!:-x

Feit blijft wel dat als je zelf handig genoeg bent je een hoop geld kunt besparen. Dus ook met tuning.

Overigens ben ik erg tevereden met mijn nieuwe chip van Fasttech.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Marc
3rd Gear member
Contacteer:

MichelV70 schreef:Slotje erop!:-x

Feit blijft wel dat als je zelf handig genoeg bent je een hoop geld kunt besparen. Dus ook met tuning.
tja.... je kunt geld besparen... maar je weet dus niet hoe het had geweest als je wat meer had betaald en er een expert aan laat werken. Verder moet Winnox ook nog maar eens afwachten of het allemaal heel blijft. Hij weet nu alleen maar dat ie harder gaat maar heeft geen idee wat voor invloed zijn huidige chip heeft op AFR, belasting van draaiende delen en met extra warmte-ontwikkeling.

en wat is handig? Als je thuis bent in motormanagementsystemen en de techniek van verbrandingsmotoren, dán pas kun je jezelf 'handig' genoeg noemen om zelf je wagen te tunen. En moet je dan ook nog eens over de juiste apparatuur beschikken om e.e.a. te maken, testen en meten. :wink:
Michael Oud
5th Gear member

Winnox schreef:En chiptunen is... het aanpassen van motormanagement, dacht ik toch?

In ieder geval, het was een zeer amuzante namiddag zo, laten we aflsuiten dat ik tevreden ben met mijn oplossing, en dat zij die meer willen betalen voor de jarenlange ervaring van een tuner, en een ritje met een g-krachtenmeter daar ook vrij in zijn.
Wat zei ik nou? Dat ik te snel gereageerd had en geen zin had om shit aan te passen.
Volvo 940 SE
Winnox
2nd Gear member

---
hvdmountain
4th Gear member

Winnox schreef:Euh, ik denk wel dat ik handig genoeg ben, heb 3 motorrevisies achter de rug, 2 koppakkingen vervangen, lpg geplaatst in verschillende wagens en een motorswap gedaan (vw kever 2liter busmotor).

Van opleiding ben ik muzikant, en mijn huidige job is it-analyst.

Ben me aan het verdiepen in de specifieke geheugenadressering van de motronic 4.3 en 4.4 voor de tdi. Heb ondertussen 4 getunede versies doorgestuurd gekregen om te bestuderen, waarvoor dank trouwens.
Haha, nu ga je in de verdediging i.p.v. de aanval. Een beetje jezelf ophemelen? :birdman:
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
eXite
4th Gear member

Toch zou ik ook wel willen weten of hartog over een vermogensbank beschikt en of klanten ook een uitdraai krijgen van hun tuning? Hoe krijgen jullie het voor elkaar om zoveel verschillende autotypes te testen en daar op voorhand perfecte software van te maken? Of beginnen jullie proefondervindelijk te tunen zodra de klant zijn auto binnenrijdt?

Lijkt mij dat er wel gegevensuitwisseling is tussen tuners om zo een breed scala aan software te verkrijgen.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Winnox
2nd Gear member

---
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

Wat ik persoonlijk heel jammer vind is dat sommige mensen alles wat een bedrijf (of een vertegenwoordiger daarvan) zegt in twijfel getrokken wordt, alsof het allemaal oplichters en bedriegers zijn.
Ik vind dat je zaken moet doen met een bedrijf waar je vertrouwen in hebt, als je ergens aan twijfelt moet je het niet doen, de Nederlandse markt is verzadigd, je kunt op praktisch iedere straathoek je geld kwijt ongeacht het product of de dienst die je zoekt.

Als iemand z'n twijfel uitspreekt over de werkwijze, de marge, de service of het product en ik kan iemand niet overtuigen, prima....., kan gebeuren.
Als ik een vraag krijg betreffende tuning bijvoorbeeld en ik merk dat die persoon erg twijfelt, niet weet of het verstandig is om te laten doen, of zelfs aan ons bedrijf of mij twijfelt, dan adviseer ik om het vooral niet (bij ons) te doen.
Dat is geen vorm van arrogantie of dat we het zo druk hebben dat het maar beter is zo, maar simpel het feit dat iemand die zo twijfelt waarschijnlijk nooit gelukkig word met het product, het kan wel, maar meestal niet.
Ik kan dan denken; whatever, als ik die centen maar pak!, zo denk ik dus niet.
Wij bestaan en groeien als bedrijf bijna voor 100% als gevolg van positieve mond-tot-mond reclame, adverteren doen we nauwelijks/niet, de grootste reclamekosten zijn 2 of 3 banners op diverse fora.
Een aantal mensen zijn enthousiast en het balletje gaat rollen, dat werkt perfect en willen we graag zo houden.
Als er 1 ontevreden klant tussenzit gaat dit systeem nat, daarom streven wij naar (en realiseren) tot op heden een 100% tevreden klantenbestand, en dat zjn er geen 10 of 20.
Dat is onze manier, daar voel ik mij prettig bij en zo wil ik het graag houden.

Wij zijn actief op de fora waar wij "banneren", niet om zoveel mogelijk klanten te trekken met een agressieve benadering, maar oplossingen bieden, adviseren en waar mogelijk inzicht te geven in wat wij doen en hoe, niet tot in detail maar wel inhoudelijk.
Er zijn geen andere tuners in Nederland of het buitenland die zo diep op zaken ingaan, kennis delen en meedenken, uiteindelijk plukt een forum daar de vruchten van, de gebruikers dus en wij als bedrijf.
De meeste mensen zitten niet te wachten op een schemerig product van een vaag bedrijf, wij zijn er, vraag maar (op een normale manier) raak en wij antwoorden...........iedereen!
Er zijn genoeg mensen die zeggen; waarom ga je zover in het verdedigen van je standpunt en/of product (tot bepaalde hoogte uiteraard), laat toch gaan!
Dat is simpel; mijn werk is mijn hobby, ik kan er veel over vertellen en doe dat graag maar als iemand dit onterecht "afkraakt" ga ik de discussie aan (mits correct gevoerd) en uiteindelijk pluk ik ook daar de vruchten van, daar wil ik best een uurtje in investeren.

Tot zover mijn motivatie ;-)

Wij beschikken nog niet over een rollenbank, die komt er wel maar op dit moment nog niet, het is een uitstekend hulpmiddel, maar geen noodzaak.
Wij hebben connecties met een aantal bedrijven die wel een rollenbank hebben, als het gebruik van een rollenbank mijn werk makkelijker maakt of het bijna niet zonder te doen is ga ik daarheen en gebruik ik een rollenbank, dat gebeurt soms.
Op het moment zijn wij bezig met een ander bedrijfspand, als dit rond is komt daar een rollenbank.
Wij doen veel werk voor dealerbedrijven/importeurs en garages, aan deze klanten verlenen wij een "op locatie service", een rollenbank kun je lastig meenemen, wij meten het uitgangspunt en resultaat en tussentijdse resultaten met een G-krachtenmeter, een uiterst handzaam apparaat en een betrouwbare meter.
Alle klanten krijgen een uitdraai met de metingen mee, alsmede de originele software.
Als er een auto getuned moet worden waarbij het gebruik van een rollenbank mijn werk wel erg makkelijk maakt en een dag werk scheelt, dan doen we dit op een rollenbank, geen "op locatie tuning" in dat geval.

Na het meten en testen/aftemmen op de bank word de uiteindelijke software altijd geschreven aan de hand van de testrit, dit is nodig omdat de werkelijke situatie niet na te bootsen is, de belangrijkste factor voor ieder verbrandingsmotor is de toegevoerde lucht.
Deze lucht bevat de zuurstof die nodig is voor de verbranding. De hoeveelheid lucht, de temperatuur ervan en het "ram-air" effect zijn DE belangrijkste factoren voor het functioneren van de motor, van iedere verbrandingsmotor.
Op een rollenbank is deze situatie niet zoals die in "real-life" is, de ventilator heeft dan weer teveel opbrengst en dan weer tekort, die blaast in 1 stand en dat is voluit, als je met de wagen gaat rijden is de luchtstroming bij 2000 rpm in 2 compleet anders t.o.v. 140km/u bij 6000 rpm., steek je hoofd maar eens uit het raam bij 160km/u!
De uiteindelijke afstemming gebeurt op straat.

Wij doen in principe alle merken en typen, het voordeel voor een tuner is dat er steeds meer merken motoren delen, zoals Volvo samenwerkt met Ford en de PSA groep en de complete VAG groep en Mitsubishi bijvoorbeeld ook een groot deel motoren delen, dit maakt dat er wel verschillen zijn, maar in grote lijnen er ook veel overeenkomsten zijn.
Als er een nieuw type uitkomt dan proberen wij altijd zoveel mogelijk informatie te verkrijgen, door onze goede relatie met dealers/importeurs en aanverwante bedrijven hebben wij normaal gesproken redelijk snel toegang tot de nieuwe typen/informatie/literatuur en kunnen daar snel mee aan de slag, een nieuwe demo staat soms eerst een week bij Hartog in de werkplaats ;-).
Ook hebben wij goede contacten met diverse collega's en is er een informatie-uitwisseling, niemand weet alles, ook onderhouden wij contacten met werkplaatsen over nieuwe updates, zwakke punten enz.enz..

Het onderhouden van een dergelijk netwerk gebeurt in goed vertrouwen en werkt in 2 richtingen, een importeur vraagt ons om een software-oplossing voor een bepaald nieuw type met een "bug", wij pakken een nieuwe wagen om onderzoek te doen, zo werkt dat.

Als wij een type inplannen welke wij nog niet eerder gedaan hebben dan lezen wij eerst de originele software uit, of vragen die op bij een dealer/importeur of collega en pluizen dit eerst uit, als het nodig is testen we op een auto en pas dan gaan we tunen.
Als dit niet mogelijk blijkt of wij niet zeker zijn van onze zaak, dan tunen wij NIET, het gebeurt soms dat we mensen vragen geduld te hebben tot we het voor elkaar hebben en een vervolgafsraak te maken, soms sturen we iemand door naar een collega die er wel goede ervaring mee heeft.

Wij hebben ook niet "perfecte software" klaarliggen, elke auto wordt individueel getuned, wij paten met de klant over wensen en mogelijkheden en verweven dit in de software waar mogelijk, bovendien houden we rekening met productafwijkingen, toleranties, temperaturen enz.enz., we hebben voor bepaalde types wel 50 verschillende "perfecte programma's", aan elk programma hangt een kenteken!

Ik hoop dat ik het 1 en ander duidelijk heb kunnen maken en dat het beantwoorden van vragen niet onmogelijk wordt gemaakt of met een bepaalde achterdocht gebeurt, kritisch is goed, maar wel met een "open mind".

In een andere sectie ben ik een topic begonnen over de werking van de motor, ook ga ik daar over enige tijd in op de tuning van de motoren. Daar zal het nog duidelijker worden wat tunen is en wat het lastig maakt.
Ik heb meer dan 15 jaar ervaring met motoren, genoeg diploma's en cursussen gevolgd en lees en leer nog ieder dag bij............de techniek staat niet stil, een tuner kan zich dit ook niet veroorloven, dit zien de klanten terug in onze aanpassingen.

Zo, ik hoop dat de spelfouten mij vergeven worden, ik ben geen leraar Nederlands en het is verder ook geen belemmering in mijn dagelijkse bezigheden ;-)
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
Gast

hvdmountain schreef:
Winnox schreef:Euh, ik denk wel dat ik handig genoeg ben, heb 3 motorrevisies achter de rug, 2 koppakkingen vervangen, lpg geplaatst in verschillende wagens en een motorswap gedaan (vw kever 2liter busmotor).

Van opleiding ben ik muzikant, en mijn huidige job is it-analyst.

Ben me aan het verdiepen in de specifieke geheugenadressering van de motronic 4.3 en 4.4 voor de tdi. Heb ondertussen 4 getunede versies doorgestuurd gekregen om te bestuderen, waarvoor dank trouwens.
Haha, nu ga je in de verdediging i.p.v. de aanval. Een beetje jezelf ophemelen? :birdman:
En dat zegt wat van een ander. :cry: Jij schrijft lekker..............
Discussie, zonder katten zou dat kunnen? :P
Je hoeft het niet met elkaar eens zijn, maar wel graag respectvol.
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

Even offtopic:

Het valt me b.t.w. op dat er mensen zijn die hun post achteraf inhoudelijk bewerken, dit vind ik een vreemde situatie, discussies worden zo compleet uit het verband gerukt.
Als je spijt hebt van een uitspraak kun je dit in een latere post eventueel corrigeren, of misschien moet je beter nadenken voor je iets plaatst. Jammer dat de functie bestaat. Op deze manier wordt je min of meer verplicht alles te quoten.........................
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
Winnox
2nd Gear member

---
Edgar
5th Gear member

Loopt het toch nog goed af in dit topic :wink:

En ik hoop dat ik dan de eerste op het forum ben met een getunde MY08 V50... door Hartog Tuning
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Emiel
3rd Gear member

Tjeumig...een echte discussie op het V-F...geen slotje!
Afbeelding
NordicTurbo.nl
timvandoorn
2nd Gear member

Interessante discussie, lekker fel ook. Ik ben zelf eigen ondernemer (niet in autobranche) en om eigen onderneming succesvol te runnen zijn er een paar tools die kunt gebruiken. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik vind dat Winnox, de discussie inhoudelijk meestal wel goed voert, maar dat hij hier en daar toch uit de slof knalt qua het eenvoudig neerzetten van ondernemerschap :roll:
En het geeft mij de indruk dat je van ondernemerschap niet zo héél veel kaas hebt gegeten. En iets waar je geen kaas van hebt gegeten moet je ook niet over uitwijden vind ik persoonlijk. Dus Winnox als je daar de volgende keer een beetje op let, dan is zo'n discussie nog leuker om te lezen.
Some are born great, some achieve greatness, but volvo's have greatness thrust upon them.
Bover
8th Gear member

Ik zou zeggen:
Pedro en Alex....
Minnie meeting over dit onderwerp A28 :love6:

Ik meld me aan :wink:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
MaXX99
2nd Gear member

Gezien de gezonde interesse die er is in tuning in het algemeen ... zou het misschien niet te overwegen vallen om een inkoopactie van PPC's bij RICA te houden of zo ?
2007 V70 2.4D 163pk/340Nm RICA 226pk/460Nm Comfort Line, barentz blue, Oak leder sportzetels, getinte ramen, 16-duims 5-spaaks nodus velgen.
crackedtooth
5th Gear member

MaXX99 schreef:Gezien de gezonde interesse die er is in tuning in het algemeen ... zou het misschien niet te overwegen vallen om een inkoopactie van PPC's bij RICA te houden of zo ?
BSR .uk 770 e
:p

rica gaf 10% korting
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Lambert
5th Gear member

Minnie meeting over dit onderwerp A28
misschien is de boxring een betere plek... :wink:
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

die ppc ,

geeft dit altijd de pk's dat ze opgeven ? of soms wat meer en soms wat minder ?

want ik vind het wel interesant dat je dus je auto even origineel kan zetten en en dan terug tunen ...

is misschien interesant voor de keuring .. of als je naar de garage moet .. of weet ik veel voor welke dingen nog
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gesloten

Terug naar “Tuning (niet optisch)”