Tuning Volvo v40 td (90pk)

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
broere_paul
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 02.10.2005 - 00:27
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vandaag heb ik bij RICA mijn Volvo v40 td (met standaard 90pk en 176nm) laten tunen.
Ze hebben dat gedaan door de cat te verwijderen (is een ongeregelde), de inspuiting aan te passen (mechanische brandstofpomp) en de turbosruk IETS te verhogen.

Het resultaat is GEWELDIG. De auto reageerd veel sneller en trekt al bij veel lagere toeren. Bij het midden tot hoge toerengebied is hij helemaal veeel sneller geworden.

80-120 in 5 vóór tuning: ruim 17 seconden
80-120 in 5 na tuning: 12 seconden (zelf gemeten)

oh ja, er komt niet merkbaar rook (roet) uit de uitlaat!!

al met al, ik ben zeer tevreden

Paul Broere

edit: ze zeggen dat ik nu rond de 125 pk zit, de klinkt aannemelijk
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

rica is goed hé! Ik ga er ook naar toe.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

kunnen ze daar ook het oude type s40 chippen? de 1.8 16v aangezien we daar niet echt iets voor kunnen vinden.

Zou makkelijk wezen als iemand een prijs heeft en het aantal pk's dat erbij komt
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Wat kost dat grapje, als ik vragen mag?
It's only kinky the first time
broere_paul
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 02.10.2005 - 00:27
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

1.8 16v tunen: misschien we mogelijk, maar er is maar zeer weinig winst te behalen bij ongeblazen (= zonder turbo) benzine motoren, of het gaat heel veel kosten.



wat koste het:

€ 500, inclusief montage, onderdelen, btw, enz enz

het is dus GEEN chip-tuning, mijn auto heeft naleijk niet eens een motormanagement, alles gaat mechanisch. Rica doet uiteraard wel aan chip-tuning als dat mogelijk is.


op www.RICA.nl kan je voor de wat nieuwere modellen bekijken wat de winst is, onderaan de pagina staan de prijzen.
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Je auto heeft wel een soort motormanagement, maar dat is alleen voor
inspuittijdstipregeling.

De hoeveelheid inspuiting is mechanisch en daar wordt
een aanpassing in gemaakt, samen met de turbodruk. Die is ook
verantwoordelijk voor de hoeveelheid brandstof dat wordt ingespoten.

Elektrisch kun je weinig met deze motoren.

Ik ben deze modificatie ooit al eens tegengekomen voor een 440td.
Ik weet niet wie dat destijds deed en wat de kosten waren.
(Had namelijk eerst een 440TD, nu een V40TD)

Maar goed te weten dat RICA dat dus ook doet.
De kosten zijn nog te overzien, vooral voor een oudere auto.
Maar omdat het 's-ochtends kouder is, heb ik daardoor ook al
veel meer koppel onderin. In de zomer heb ik meer turbogat.
Met koud weer loopt de auto veel beter.

Gebruik je ook een sportfilter? Scheelt namelijk ook wat.
Niet in de PK's, maar reageert wat sneller op het gas.
It's only kinky the first time
AR
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36

Iemand ervaring met het zelf aanpassen van de turbodruk/brandstofpomp?

Ik merk met mijn V40 1.9TD duidelijk als de aircocompressor aanspringt, tijdens accelereren etc, wellicht is dat op deze manier iets te verbeteren?
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Bij volgas gaat de aircocompressor niet aan. Ook een oplossing :)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

(wat best irritant is als je op topsnelheid over de autobahn gaat met 35 graden buiten)
AR
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36

Ja, en zeker omdat het rijden op topsnelheid opzich al een verhittende bezigheid kan zijn, dit valt echter bij de 1.9TD wel mee :)
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

hoe is je verbruik?
hoe zit het bij de apk bij de metingen?
AR
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36

rijd ongeveer 850 km op een tank, hangt en beetje van de rijstijl, gebruik airco etc af.
2 weken geleden APK gehad, geen kosten gehad en alles keurig binnen de normen.
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Klinkt heel goed dus!
Zou de aandrijflijn dit wel allemaal goed aankunnen?
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

De aandrijflijn kan het denk ik wel aan. Maar had je de auto niet beter kunnen tunen tot 115pk zodat je nog een kleine marge hebt? Je haalt nu wel behoorlijk wat vermogen uit een blok dat technische niet erg modern is. Maar het geeft vast wel een goed gevoel als je het gas in trapt en de dauw van de turbo in je rug voelt.

Is het verbruik nou toegenomen of afgenomen?
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
AR
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36

Ik denk dat er een communicatiefoutje is ontstaan:)

Ik vroeg me af of iemand zelf ervaring had met het zelfstandig tunen van dit blok.
Het verbuikt wat ik gaf is zonder tuning. Ik dacht even dat "NOS" bedoelde hoe me verbruik nu was.

Ik wil hem wel graag iets tunen, hoeft niet naar de 125pk, als ik een procent of 10~15 bovenop de 90PK kan krijgen ben ik al gelukkig. Het gaat me erom dat ik als ik de airco gebruik niet teveel power mis. Extra snelheid en trekkracht is natuurlijk een erg leuke bijkomstigheid.
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

O sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Maar als ik hem zou laten tunen, dan denk ik dat de turbo druk iets hoger op zou zetten. Met een kleine verfijnde afstelling aan het motor managment om het zaakje een beetje soepel te laten lopen.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”