zwarte rook D5

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gast

Nu niet voor mij zelf, maar voor mijn zwager de Hagenees. :P
Sinds kort is hij in het bezit van een V70 D5 automaat uit 2002.

Ik heb er mee gereden rijdt echt goed, maar................. (was hem ook al opgevallen).
Als je een beetje gas geef, zie je de zwarte rook wolken al in de spiegel.
Toen ik op de snelweg (invoegstrook) even volgas gaf, was het echt verschrikkelijk.
EEN ZWART ROOKGORDIJN achter de auto, niet normaal.

Wie weet wat hier de oorzaak van is?
Ik ben het volgens mij hier als eens tegen gekomen, kan het alleen niet weer vinden.
Dus een linkje mag ook.
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Lekke turboslang of luchtmassameter kaduuk of egr klep blijft hangen....
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Waarom veroorzaakt een defekte LMM zwarte rook? Eerder andersom zou je denken.

Turboslang en egr zou je toch duidelijk moeten merken aan het vermogen?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Hoe bedoel je eerder andersom?

Lekke turboslang merk je direkt aan vermogensopbouw, dat de EGR klep blijft hangen minder denk ik.

Maar even aan de apparatuur hangen bij de dealer, dan weet je het zeker
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Injectoren die gaan lekken?
Gast

Ter verduidelijking, het vermogen is goed, pakt goed op. Oja, km-stand 250.000.

Ik zag bij de aansluiting van de EGR klep, zwarte sporen van lekkage.
Inmiddels is hij weer bij zijn garage geweest (geen Volvo-dealer) en daar hebben ze de EGR klep los gehad, hier bleek geen pakking tussen te zitten.
De garage gaat er "nu" mee naar een "specialist" om alles uit te lezen.

Dit is hier toch vaker besproken? Zijn we er toen niet uitgekomen?
Mijn eerste gedachte was ook een defecte EGR klep, maar ik heb ook wel eens wat gelezen over een defect aan de turbo.

@NOS, ik weet dat jij veel leest. Vanwaar de opmerking lekke injectoren?
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Omdat die vaak kapot gaan bij de D5 en dat veroorzaakt ook zwarte rook.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Billy Road schreef:Hoe bedoel je eerder andersom?

Lekke turboslang merk je direkt aan vermogensopbouw, dat de EGR klep blijft hangen minder denk ik.

Maar even aan de apparatuur hangen bij de dealer, dan weet je het zeker
Ik bedoel: Als de LMM stuk is geeft ie minder lucht door dan er in werkelijkheid binnenkomt. Dan zal er minder brandstof ingespoten worden. Dan krijg je dus juist geen zwarte rook.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

AlexV70,
Start de motor nog steeds goed?
Gast

Starten en lopen. Geen enkele misslag.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Dan zijn de injectoren uitgesloten van deelname. (denk ik, die veroorzaken vaak slechter starten)
louis
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
Locatie: omgeving Utrecht

Mijn D5 uit 2002 rookt ook behoorlijk erg als je wat meer gas geeft.
Ik ben er twee keer mee naar de volvo dealer geweest, deze zegt dat het voor een D5 uit 2002 normaal is.
Hangt ook erg van je rijstijl af. Ik rij normaal gesproken erg rustig(volgens mijn vrouw rij ik als een ouwe l*l). Als ik dan bv moet invoegen op een snelweg is er een behoorlijke zwarte rookwolk zichtbaar. Het is wel zo dat het na een paar keer gasgeven stukken minder wordt.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Ja, maar dat is logisch, dan zit je pijp gewoon een beetje vol met roet.
Gast

Nog meer oplossings ervaringen?
Emiel
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 01.03.2005 - 20:43

Intercooler...

Luchtgeleider verwijderen onder de IC, kunststof plaatje weghalen en kijken of die IC nog wel recht is, meestal klappen de onderste paar lamellen om (goed kijken).
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”