Voorstellen van Volvo 240 GL

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

waarschijnlijk kan je wel het rooster eraf krijgen. Voorzichtig vanaf de bovenkant los proberen te trekken zo te zien(lijken erg op roostertjes die ik ook heb).
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Klak
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.12.2006 - 10:51

zijn verbruik is zonder gokwerk:

300km -> (33l daarnet getankt + de 14 die ik er zaterdag bij gegoten had) =47liter
komt als ik mij niet misreken
6,48km -> 1 liter

toch niet echt normaal lijkt me he,
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

jeetje zeg en ik loop al te zeveren als ik op of rond de 1 op 7.5 rij op lpg....
en een liter benzine is hier ongeveer 3.25 keer zo duur als een liter lpg...

B230K dan zou ik eens kijken of de carb goed afgesteld is, misschien loopt de wagen veel te rijk.
Zou zowiezo eens kijken naar onderhoud, hoe eeuwenoud zijn de bougies en kabels en dergelijke allemaal?
staat de motor wel goed op tijd of is de distributieriem verlopen omdat deze misschien veeeel te oud is.
Lekt de wagen misschien ergens benzine?
Is je olie heel oud/vuil en daardoor stroef.
(nee een ding alleen zal het niet oplossen maar misschien alles samen wel)

Hoe heb je de kilometers gemaakt, veel kleine stukjes, veel optrekken remmen optrekken of snelweg/buitenweg kilometers.
Benzine dieven op bezoek gehad??

Hoe loopt de motor in het algemeen, zowel koud als warm, soepel of beetje schokerig soms, start ze goed 's ochtends en loopt ze direct lekker.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Klak
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.12.2006 - 10:51

starten is echt momentafhankelijk,
soms start ze koud perfect, soms 2 keer proberen
meestal start hij warm perfect, maar soms moet je gwn 3tal keer proberen,

de 300km zijn gemaakt, met altijd korte eindjes eigelijk, meestal rond de 10km, uitzonderlijk is meer.

het onderhoud, komt na mijn examens aan de beurt,
want benzine kost hier 1,4x€ en dat is toch een iets te dure bedoening om het zo op te doen...

benzine dief zou vlot kunnen, tankdop kan niet vastgedaan worden (maar het lijkt mij zo onwaarschijnlijk)
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

hmm veel kleine eintjes dan rijd de wagen steeds flink gechoked en koud eigenlijk, dan zuipt ie als een ketter. De benzine prijs ligt hier ongeveer gelijk geloof ik.
Ga maar eens tanken, dan een 100 of 200 km touren en dan direct weer tanken en je verbruik uit rekenen....
Ik kom met mijn wagen als ik een 140/150 kilometer alleen kleine stukjes ('s ochtends 10 km naar werk en 's avonds terug) vaak uit op een verbruik rond de 1 op 7.15 op lpg. Heb wel een iet wat vlotte rijstijl, ben niet de snelste bij het stoplicht, maar wel altijd de eerste weg... En ik heb ook al wel getest en de 1 komt tot 50 ongeveer en de 2 tot 80...(nee dat doe ik alleen af en toe met warme motor)
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Klak
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.12.2006 - 10:51

het touren zal er binnenkort eens komen,
(als er een radio inzit, want 200km met enkel het geronk van de motor lijkt mij wat saai :D)

touren is altijd leuk,
ff chilled naar de zee rijden :D
mijn rijstijl is sinds de volvo verander,
met de slet altijd hard optrekken, (en altijd 5per uur teveel)
met de volvo altijd rustig en 50 waar ik 50 mag, 60 waar ik 70 mag,
eerder kalm, dus....
Klak
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.12.2006 - 10:51

Daarnet gaan tanken, (altijd 10km ritjes)
272km gereden -> 35,28 liter getankt
komt volgens mij op:
7,71km -> 1liter

of

12,97liter op 100km

al iets beter als de vorige keer,
maar toch nog niet echt normaal he,
voor 272km te rijden 48€ aan benzine neertellen??

ik hoop dat het onderhoud meer duidelijkheid brengt.
Gebruikersavatar
wouter van laer
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Zijn de roostertjes van de speakrs er al af?
De roosters kunnen op 2 manieren vast zitten, of geklemd aan het frame van de speakers of met pinnetjes aan de binnenzijde van het deurpaneel. In het 1ste geval kun je ze er gewoon aftrekken en dan zitten de speakers vast aan de deur met de bekleding ertussen en in het 2de geval kun je de deurbekleding/paneel er afhalen en dan komt ht roostertje gewoon mee!
Aan de achterzijde van de bekleding zitten 4 klemringetjes die het roostertje vasthouden. De speaker zit in dit geval alleen vast aan het metalen deel van de deur!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

Heey Koen,

Die Starlet had wel betere cijfers geloof ik hè. Wat balle zeg..datie niet helemaal loopt zoals je t wilt. Hopelijk komt t allemaal wel goed.

Enne...tis een ouwetjes met weinig km's. Dat systeem (carb en brandstofleidingen e.d. zullen wel erg smerig zijn. Aanslag enzo door korte stukjes rijden)

Iig succes ermee!! Enne...als ik eens in België ben...dan zou ik die 240 wel eens van je willen bewonderen.

Jarl
Jarl - Volvo.....het is gewoon een TIC van me!!


Volkswagen Golf II 1.3 1991
Opel Combo 1.7D 1997
Toyota Corolla Station 1.6 16V 1995
Daihatsu Cuore 0.8 1992
Volvo 340 GL automaat 1987
Toyota Starlet P8 1.3 12V 1992
Volvo 940 GL 2.0 1992
Renault Clio 1.2 1999
Peugeot 205 1.9D 1991
Daihatsu Cuore 1.0 sti 2000
Volvo 740 TIC 1990
Daihatsu Cuore 1.0 xti 1999
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Ik doe op lpg ongeveer hetzelfde kwa verbruik met korte stukjes.

Zou je carb misschien eens schoon moeten (laten) maken en je benzine filter enzo vervangen.
Hoe oud zijn je bougies, kabels, bobine, verdelerkap en rotor? dat zou je ook zeker aan kunnen pakken.
Luchtfilter vervangen.
Motorolie verversen.
Klepspeling, al is dat met een benzine iets minder vaak nodig.
Bandenspanning enz..


Allemaal kleine dingetjes die stukje bij beetje het verbruik iets terug dringen en het zo op een acceptabel nivo te krijgen.

Maar een koude motor zuipt veel meer dan een warme. Met zoals je zegt met steeds kleine 10 km stukjes wordt je motor echt niet lekker warm, zodat deze netjes zuinig en optimaal gaat lopen.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

1:10 (of beter....) is te halen met een 240, als je:

* geen korte afstanden rijdt
* niet harder gaat dan 100 km/uur
* niet tegen de wind in rijdt
* alle stroomverbruikers niet laat meedoen

En vergeet het nieuwe rijden niet........

Ergo: een 240 drinkt benzine als een grote kerel en het is geen zuinige auto. Ik ben recent vanuit noord-groningen op-en-neer geweest naar Nijmegen en behoorlijk constant op 140 gezeten, en ja, dan haal je op 60 liter om en nabij de 450 km (met hangen en wurgen, dat dan weer wel....)

Ik werk overigens als rolstoelbuspiloot, en wat mij bij ons op de zaak altijd opvalt, is dat dezelfde auto's vaak heel verschillend verbruik hebben en mijn indruk is dat dat voor 99% ligt aan de manier waarop er in gereden wordt (natuurlijk), maar zeker aan hoe een auto is ingereden. Alle bussen (Mercedes Sprinter) hebben dezelfde tankinhoud, alleen met de ene rij je 600 km op een tank en een andere 400 km.......
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Klak
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.12.2006 - 10:51

wel onlangs voor de grap op een avond naar de zee gereden,
op en af is dat zo'n 190km,
volgetankt toen ik vertrok,
en getankt toen ik thuis kwam,

rond de 130-140 gereden, ventilator op stand 1, lampen op,
en ik mocht 19 liter tanken,
dus verbruik van perfect 1:10...

enkel zijn korte afstandjes van 10-20km is hij dus enorm onzuinig...
Zou je carb misschien eens schoon moeten (laten) maken en je benzine filter enzo vervangen.
Hoe oud zijn je bougies, kabels, bobine, verdelerkap en rotor? dat zou je ook zeker aan kunnen pakken.
Luchtfilter vervangen.
Motorolie verversen.
Klepspeling, al is dat met een benzine iets minder vaak nodig.
Bandenspanning enz..
allemaal geen idee van eigelijk,
dringend eens aan de garage vragen dus,
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

(als er een radio inzit, want 200km met enkel het geronk van de motor lijkt mij wat saai )
Ik luister naar bijna niets liever dan een zoemende 4 cylinder 2300 injectie en een zachte fluittoon van het achterdif...... :thumbright:
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Klak
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.12.2006 - 10:51

mjah, tegen 120/13 peruur, maakt hij toch een iets teveel wind geluid,
dan is radio toch leuk,
maar kheb verleden week mijn oren laten strelen door 190km te rijden zonder radio :p
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

zoals fat rat al zei... check ff je distributie riem etc. want die km stand is dan wel netjes hij is natuurlijk niet zo jong meer.
Pa
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 19.02.2007 - 19:22

Veel kleine stukjes .

Tja.
Een vriendin van ons heeft een suzuki alto, ( zo'n rugzakje) en die loopt 1 op 7 bij al die kleine stukjes.
Als ik in de stad en heen en weer naar de cafetaria m'n gebruik ga meten is het ook ongeveer 1op 4,5
DAT WIL IK DUS NIET METEN
Gemiddeld golfje loopt bij dergelijk gebruik ook 1 op 6
Zeker als je de auto op die manier gebruikt lekker schakelen bij 2500 toeren en beheers de rechtervoet. Niet dat gas even diep weg na het overschakelen maar rustig laten op op pakken.
Ik rij gemiddeld 1 op 9 ( lange en korte stukken)
Wat wel heel veel invloed heeft is de klepspeling.
Misschien is het verstandig die een na te kijken.

groet,

Pa
740 GL Estate '90
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

maar kheb verleden week mijn oren laten strelen door 190km te rijden zonder radio
Ik hoop toch niet 190 kilometer per uur...
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Klak
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.12.2006 - 10:51

neen want ik rijd met verstand :p
190km afstand,
tegen iets van 130 ofzo,

ik ben een jonge kerel met verstand en smaak :p
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

ik ben een jonge kerel met verstand en smaak
Daar getuige de keuze voor jouw vehikel van! Chapeaux...
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Klak
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 02.12.2006 - 10:51

Daar doelde ik ook op natuurlijk :D
De auto past gewoon bij mijn zijn/stijl :D
en daar ben ik zo blij om...
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”