OH wat zijn we blij...een prachtige 940 polar holiday estate 2.3 uit '97 gekocht met 156000 km op te teller. Het is onze eerste volvo en wat een genot om er in te rijden zeg...kikke!!!
Maar even een beginnersvraag...wat is het verschil tussen een 940 en een 945? Het kenteken geeft aan dat het een 940 is maar het boekje zegt 945....
mooie 940 gekocht
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 08.05.2007 - 22:54
Waar blijven de foto'sBasso schreef:OH wat zijn we blij...een prachtige 940 polar holiday estate 2.3 uit '97 gekocht met 156000 km op te teller. Het is onze eerste volvo en wat een genot om er in te rijden zeg...kikke!!!
Maar even een beginnersvraag...wat is het verschil tussen een 940 en een 945? Het kenteken geeft aan dat het een 940 is maar het boekje zegt 945....

Volvo 850 2.5 10V ;D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 04.10.2006 - 20:52
Ja, ik ben ook benieuwd naar foto's!
In elk geval gefeliciteerd met de aankoop! Het zijn idd heerlijke auto's
In elk geval gefeliciteerd met de aankoop! Het zijn idd heerlijke auto's

- Willem_V
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 24.05.2006 - 22:06
- Locatie: Drunen
Gefeliciteerd met de aanschaf en veel veilige kilometers. Normaal gesproken wordt de aanduiding 940 gebruikt voor de sedan en de 945 voor de Estate.Basso schreef:OH wat zijn we blij...een prachtige 940 polar holiday estate 2.3 uit '97 gekocht met 156000 km op te teller. Het is onze eerste volvo en wat een genot om er in te rijden zeg...kikke!!!
Maar even een beginnersvraag...wat is het verschil tussen een 940 en een 945? Het kenteken geeft aan dat het een 940 is maar het boekje zegt 945....
245 GL D24 - Donkerblauw Metallic - 1989
945 GLE 16V 155PK Petrolgreen Metallic - 1991
945 GL D24TIC 122 PK Silversand Metallic - 1995 400K
945 GLE 16V 155PK Petrolgreen Metallic - 1991
945 GL D24TIC 122 PK Silversand Metallic - 1995 400K
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Vroegah had Volvo een bepaald systeem in het nummeren
bijvoorbeeld de 945 zou dan zijn
9 -> een auto uit de 9 serie
4 -> motor met 4 cillinders
5 -> vijfdeurs uitvoering
dit systeem is meen ik rond '83 weer afgeschaft. En toen hield je dus de aanduiding 940 Estate of Sedan over. Maar deze 940 kon ook bijvoorbeeld het 6 cillinder lt diesel blok hebben(al is dat ook eerder al nooit echt rekening mee gehouden dat dat een 6 pitter is).
Nu wordt de term 945 alleen nog meest onder liefhebbers enzo gebruikt om goed duidelijk aan te geven over wat voor auto's het gaat (sedan/Estate)
bijvoorbeeld de 945 zou dan zijn
9 -> een auto uit de 9 serie
4 -> motor met 4 cillinders
5 -> vijfdeurs uitvoering
dit systeem is meen ik rond '83 weer afgeschaft. En toen hield je dus de aanduiding 940 Estate of Sedan over. Maar deze 940 kon ook bijvoorbeeld het 6 cillinder lt diesel blok hebben(al is dat ook eerder al nooit echt rekening mee gehouden dat dat een 6 pitter is).
Nu wordt de term 945 alleen nog meest onder liefhebbers enzo gebruikt om goed duidelijk aan te geven over wat voor auto's het gaat (sedan/Estate)
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
945 en 944 (voor de sedan dus, 4 deuren maar
) zijn ook intern nog gebruikt als aanduiding voor het model. Je VIN nummer heeft ook 945 bij een estate of 944 bij een sedan. Of in iedergeval, het staat ergens op je typeplaatje onder de kap. Op de achterklep heeft altijd alleen maar 940 of 960 gestaan.
Dus: 940 en 960 is verzamelnaam
944= viercilinder sedan (of zescilinder diesel sedan)
945= viercilinder estate (of zescilinder diesel estate)
964= zescilinder sedan, zowel benzine als diesel (of viercilinder 16kleps turbo)
965= zescilinder estate, zowel benzine als diesel (of viercilinder 16kleps turbo)
960 is meen ik maar 1 jaar met dieselmotor leverbaar geweest.
Belangrijkste herkenningspunt aan de buitenkant is trouwens de motorkap, die bij de 940 stopt voor de parafan (ruitenwissers zijn daarop gemonteerd) en bij de 960 doorloopt tot aan de voorruit (ruitenwissers zijn half onder de kap gemonteerd)

Dus: 940 en 960 is verzamelnaam
944= viercilinder sedan (of zescilinder diesel sedan)
945= viercilinder estate (of zescilinder diesel estate)
964= zescilinder sedan, zowel benzine als diesel (of viercilinder 16kleps turbo)
965= zescilinder estate, zowel benzine als diesel (of viercilinder 16kleps turbo)
960 is meen ik maar 1 jaar met dieselmotor leverbaar geweest.
Belangrijkste herkenningspunt aan de buitenkant is trouwens de motorkap, die bij de 940 stopt voor de parafan (ruitenwissers zijn daarop gemonteerd) en bij de 960 doorloopt tot aan de voorruit (ruitenwissers zijn half onder de kap gemonteerd)
Volvo 940 SE
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Het staat aangegeven op het blok, of motor nummer.
Je hebt een 2.3 liter, dus het begint met : B230 ..
dat puntje puntje is dan de aanduiding.
Ik had bijv een B230FT, waarvan de T stond voor turbo.
Ervoor had ik een B230K .....was een gewone 2.3 liter.
mvg wimdejong
Je hebt een 2.3 liter, dus het begint met : B230 ..
dat puntje puntje is dan de aanduiding.
Ik had bijv een B230FT, waarvan de T stond voor turbo.
Ervoor had ik een B230K .....was een gewone 2.3 liter.
mvg wimdejong
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Turbo!
De turbo kun je overigens vrij duidelijk zien zitten aan de euhm, passagiers zijde, naast het blok zelf.
De turbo kun je overigens vrij duidelijk zien zitten aan de euhm, passagiers zijde, naast het blok zelf.
Volvo 940 SE
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Zowiezo zijn ze vanaf '95 of '96 allemaal met turbo. De B230FK met lage druk turbo, 135 PK. De B230FT met hoge druk turbo 165 PK.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Volgens Haynes staat voor B230FK : 2.3 litre, normally aspirated.
Bij B230FT, 2,3 litre, turbo charged.
Ik ken zelf de FK niet, maar volgens Haynes is dit dus een normale.
Je kan inderdaad de turbo zo zien zitten als je voor de auto staat, motorkap open aan de linkerkant achterop aan het uitlaatspruitstuk.
Zie je niets, is het geen turbo!!
mvg wim de jong.
Bij B230FT, 2,3 litre, turbo charged.
Ik ken zelf de FK niet, maar volgens Haynes is dit dus een normale.
Je kan inderdaad de turbo zo zien zitten als je voor de auto staat, motorkap open aan de linkerkant achterop aan het uitlaatspruitstuk.
Zie je niets, is het geen turbo!!
mvg wim de jong.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
FK is altijd lage druk turbo!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Kijk anders ook eens op mijn web-log, daar staat veel informatie omtrent de 900 serie.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2