van v40 naar v70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

ik zit serieus te overwegen me v40 interuilen op een V70(classic)
dit omdat ik toch wat vermogen mis (1.8benz) en de achterbak niet echt ruim vindt.

daarbij rijd ik 20dkm per jaar en gemiddeld 1:11


als ik kijk wat mijn auto waard is volgens marktplaats en ik er niet teveel wil bijleggen zit zie ik 1997 modellen 2.5liter en 350dkm op gas of diesel.

-is een hoge km-stand bezwaarlijk?
-wat is aanteraden lpg of diesel?
-wat zijn de minpunten/aandachtspunten van de V70?

heeft iemand nog tips/tricks over de v70?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Kijk ook eens op het Volvo 850 Forum. Daar kun je enorm veel informatie vinden over de Volvo 850 en de V/S70 Classic (in feite een gemoderniseerde 850). De keuze tussen LPG of Diesel is er voornamelijk eentje die je moet maken op basis van persoonlijke voorkeur. Financieel zullen de verschillen niet erg groot zijn. Hoge km-standen zijn doorgaans geen probleem, alhoewel er best wel pechgevallen zijn te vinden, i.e. mensen die meer dan gemiddelde kosten hebben (gehad) aan hun auto. Daarom is het belangrijk om een exemplaar te zoeken wat goed (en aantoonbaar) is onderhouden. Liever een V70 met 350.000km met volledige onderhoudshistorie dan eentje met 150.000km zónder onderhoudshistorie.

Succes!
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

zit er merkbaar rij verschil tussen de tdi en de 2,5gas?

topsnelheid vindt ik niet zo belangrijk maar dat ie "makelijk naar de 140gaat ook met bagage en bergen.
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Tja, een diesel rijdt natuurlijk wezenlijk anders dan een auto met een benzine/gasmoter. In de bergen en volledig beladen zal een TDI wat makkelijker vanuit lage toeren op gang komen, terwijl je een 2.5 (10 of 20V) wat meer op toeren zou moeten houden voor hetzelfde resultaat. Uiteindelijk zullen beiden zich min of meer even snel laten rijden, zij het dat je je rijstijl er op aan dient te passen. Gewoon een paar proefritten maken, da's de beste manier om er achter te komen.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

beetje rond gekeken naar v70 classics op marktplaats enzo. ik zie daar erg veel benzine's en maar weinig tdi's kijk ik verkeerd of zijn diesels minder te verkrijgen?

kan er in de classics ook heldere koplampen geplaatst worden voor eventuele xenon?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Je kan idd heldere koplampen plaatsen van de C70.

Als je gewoon zoekt op diesel zijn er toch genoeg te vinden?
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

hallo,
ik rij zelf een v70 2.5 10v automaat op gas met nu 377000 op de teller maar hij rijdt nog als een zonnetje... maar als caravantrekker is het zeker geen aanrader. dat ligt vooral aan de automaat... hij heeft net te weinig vermogen om lekker vlot met het verkeer mee te komen als er een aanhanger achter zit..
ik heb gister een bank opgehaald, en ik moest over 400 km 2x tanken met een gemiddelde van 1:5 wel op gas hoor. en ik rij zo rond de 100km/h. op de autobahn met volle bepakking is het zeker wel te doen.
maar op het forum hoor ik ook wel dat de 20v niet veel sneller is...

heldere koplampen kun je er zeker op zetten, maar dat is niet goedkoop... ik heb xenon in mijn originele koplampen gezet, en het licht is erg goed. wel heb ik nieuwe koplampglazen er in gezet.

maar als je een fanatieke caravantrekker bent, dan zou ik zeker voor de diesel gaan.
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Verbruik van 1 op 5 bij 100 km/u? Da´s niet normaal zou ik zeggen. Ik heb een 2.5 10v uit 1997, uit Duitsland geimporteerd met inmiddels 139000 km. Ik heb er zelf een Vialle Lpi installatie (68l) in laten bouwen. Gemiddeld 1 op 8,5 op LPG. Met 20000 km/jaar lijkt mij LPG interessanter dan de oude TDI. De classics van voor 1999 lenen zich uitermate goed voor LPG, die van na 1999(2.4) iets minder. Hoge kilometerstanden zijn geen bezwaar, mits goed onderhouden. Wil je lage kilometerstanden, zou je, net zoals ik heb gedaan, eens kunnen kijken in Duitsland.Prijstechnisch erg interessant en vaak goed onderhouden wagens met redelijk lage kilometerstanden...

Succes!
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

@joost; waarom is een lpg intressanter dan een tdi bij 20dkm?

in nijmegen staat een v70 eind 1998 met 320dkm AUTOMAAT.

hoe zijn de automaten van deze volvo's.

als ik de foto's zie en de uitrusting lijkt het me wel wat, maar de automaat schrikt me af, wat is de levensduur daarvan en de storingsgevoeligheid?
heeft deze ook een sportstand en dergelijke?
is het verbruik hoger bij automaat?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ik denk dat de oude TDI niet zó zuinig is dat het de keus voor diesel rechtvaardigd bij 20000 km/jaar. Bereken je omslagpunt. Op diverse sites kun je het omslagpunt berekenen. Bovendien met een diesel móet je kilometers maken, met een LPG mag je kilometers maken. Die auto in Nijmegen, is dat particulier of bij Hennes? Met automaten heb ik geen ervaring, maar wellicht hebben anderen daar wel weer ervaring mee.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

van der heijden.

ik rij denk ik liever diesel dan lpg vanwege de kleine lpgtankinhoud als ik de bagageruimte vrij wil houden.
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Wel even goed informeren... Ik heb een Onderbouw tank (dus geen ruimte verlies) met een inhoud van 68 liter. Dat betekend dat je ruim 70l benzine en bijna 60l lpg aan boord hebt...

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

hoever kom je op de 60liter lpg? ik lees regelmatig ongeveer 450km, natuurlijk kan je overschakelen naar benzine maar dan rij je toch weer duurder dan alleen diesel?

60lpg+70benzine=per km goedkoper dan 70liter diesel?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Goed, 55ltr. 470 km . De rest gaat niet om goedkoop rijden maar om actieradius (hoe ver kom je zonder te tanken).

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
volvoventje
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10.07.2007 - 22:22

op gas 48,8ltr gas (bruto 61litertank) rijd ik ongeveer zo'n 366KM
en op 70liter benzine zo'n 595 liter totaal 961km, gas kost max 0,5ltr = 24,4 euro, 70 liter benz max 1,43 = 100,1 in totaal 124,5. 124,5 delen door 961 is 12,95 cent per kilometer.

ik weet niet wat een diesel op een liter rijd...deel de literprijs door het aant KM en je weet of het goedkoper is..let wel k heb niet zon zuinige uitvoering.
V70 R AWD Automaat <- 240 PK bj 1997, LPi installed
Campy
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18

marcelg schreef:@joost; waarom is een lpg intressanter dan een tdi bij 20dkm?

in nijmegen staat een v70 eind 1998 met 320dkm AUTOMAAT.

hoe zijn de automaten van deze volvo's.

als ik de foto's zie en de uitrusting lijkt het me wel wat, maar de automaat schrikt me af, wat is de levensduur daarvan en de storingsgevoeligheid?
heeft deze ook een sportstand en dergelijke?
is het verbruik hoger bij automaat?
Ik heb een S70 benzine met automaat en ik ben er heel tevreden mee. Ik vind dat hij goed omgaat met het vermogensverloop van de auto, bij gas geven schakelt ie niet meteen terug zodat je gebruik kunt maken van de toch wel flinke trekkracht bij middelhoge toeren. Trap je het gas nog dieper in, dan wordt wel teruggeschakeld. Hij heeft ook een sportstand. Bij 120 in de hoogste versnelling draait de mijne 2800 toeren, heerlijk rustig. Bij 80 nog geen 2000 volgens mij, de automaat vind ik een goede combinatie met de fijne vijfcilinder. Ja, hij heeft ook een sportstand.

Mijn kilometerstand is 185000 en de automaat werkt perfect. Ik heb geen ervaring met heel hoge kilometerstanden, maar bij 300.000+ zou het inderdaad wel eens kunnen dat de automaat storingsgevoeliger is dan een handbak. Ik heb hier zelf ook een vraag over gesteld in een ander topic (over km-standen).

Maar verder zijn hoge km-standen voor een 850 / S70 / V70 niet bezwaarlijk mits het onderhoud steeds is uitgevoerd. En van een V40 naar een V70 classic.... doen!
viking_in_shorts
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 16.06.2007 - 16:52

Wij hebben een 855 uit '97 met automaat, de 2.5 20V versie.

Nooit commentaar op gehad qua performance. Je kan even goed rustig rijden als dat je door kan trekken (meerdere malen Zweden - Nederland gereden)

Sinds dat we een C70 met 2.4 LPT (MT) erbij hebben zie ik de volgende verschillen: de automaat nodigt meer uit tot hard rijden (je merkt niet dat je alweer een versnelling hoger zit) en met ca 230d km op de teller gaat hij nog steeds als een banaan!

Wel moet je ermee rekening houden dat de auto 10 jaar oud is: sommige plastic onderdelen beginnen uit elkaar te vallen, en een aantal kleine (en grote) reparaties zullen zeker komen.

PS: aangezien we alletwee op benzine rijden, kan ik over diesel/gas niets vertellen.
blaastoeter
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 23.01.2007 - 12:35
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Ik rij een S70 TDI automaat. Ik moet zeggen dat bevalt prima inmiddels is de moter wel gewisseld. Echter de automaat gaat al bijna 5ton mee en schakeld nog steeds als een zonnetje.
Dus bij een goed onderhouden model hoef je je niet zo'n zorgen te maken over de automaat.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”