Ik heb een S80 uit 99 gezien bij de volvo dealer, een 2.9 automaat moblity uitvoering. De auto heeft 216000 op de teller staan. Er zit helaas zit er wat schade aan en roest aan de kofferbakdeksel. De schade is aan de recherkant (bij het achterwiel) heeft de auto wat geschampt ( paaltje ?? laag muurtje?? ) Verder een klein putje in het linker voorportier. Al deze schades roesten op het oog nog niet. De kofferbakdeksel duidelijk wel!!! een echte bloemkool-structuur zeg maar....ongeveer 7 cm bij 2 cm groot. Verder heeft de auto weinig steenslag en een net interieur. Ook het onderhoudsboekje is netjes afgestempeld.
De reden dat ik deze auto ter sprake breng is omdat ik met wat vragen zit.
1) ik kom er maar niet achter wat dit type auto aan benzine verbuikt. De balie medewerker (aardige man, zeer behulpzaam, geen gezwetstype, wekt veel vertrouwen) zegt dat ik moet uitgaan van 1 op 8 of minder gunstig maar als ik hier rondneus kom ik op 1 op 10 en ook op een site autozine.nl waar het verbruik 1 op 10 a 11 is. Wat is het nu dan??? kan je denken ja maakt dat veel uit ??? met mijn kilometrage wel zit namelijk in een omslagpunt rond de 20000 per jaar. Overgens advieseerde de medewerker om een 2.4 170 pk 5 cylinder versie te zoeken/kopen vanwege het verbruik, hij was zelf een volvo liefhebber had zelf een T6 vandaar dat i wist wat deze auto's aan benzine verbruiken.
2) de roest aan de kofferbakdeksel is dat een item dat vaker ter sprake komt??? heb het bij meedere S80's gezien. Valt het nog onder de garantie als het om een '99-er gaat ??
3) Wat kan ik van de levensduur van de automaat verwachten?? de auto heeft een trekhaak en ook een airco maar ik weet niet of i een speciale oliekoeler heeft voor de automaarbakolie. Bij mercedes weet ik dat ze met een 'zwaar leven' max 400000 km meegaan. Hoe zit dat met volvo?? bij de 940 kan het bij 260000 km afgelopen zijn weet ik van het volvo700forum. Wat kost een revisie ?? iemand enig idee??
4) Stel de stoel van de bestuurder is doorgezeten ( dat kan je hebben met volvo's ) is deze te repareren ?? en wat kost het ?? Of komt het bij de S80 niet voor ??
Zouden jullie me een oordeel cq ervaring kunnen delen ??? zodat ik op basis van dat gene een beslissing kan maken??
Afz Vincent
ik heb misschien een goede S80 op het oog,jullie mening telt
- cammaro
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 22.04.2006 - 18:52
- Locatie: hoofddorp
Hoi Vincent. Volgens mij gaat het bij een s80 99 nog om de 2.8 motor maar daar kunnen andere hier je denk ik meer over vertellen zelf denk ik dat een 2.4 170 pk de betere keuze is, vooral met de schade die jij omschrijft aan deze s80. Ik heb nog nooit gehoord over het roesten van de kofferbakdeksel. Ik zou als ik jou was nog wat verder zoeken :?
volvo c70 saffron pearl
2.3 t5 lekker roffelen
2.3 t5 lekker roffelen
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20827
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Het is gewoon een 2.9 motor. De 2.8 is nooit in de S80 leverbaar geweest!.
Nu even antwoord.
1
Een reëel verbruik is toch echt wel 1 op 8. Zuiniger is wel mogelijk maar dan moet je op eieren rijden.
2
Roest aan de kofferklep kan je bij een goedwillende/meewerkende dealer mogelijk nog onder garantie laten doen. (maximaal 8 jaar!) dus wees er snel bij!. Dit is bij de 460 van mijn vader ook ooit gedaan.
3
Geen idee. Extra koeling is overigens wel mogelijk.
4
Geen probleem. Zittingen zijn leverbaar. Kosten geen idee van. Of het voorkomt hangt ook een beetje af van hoe de vorige eigena(a)r(en) er in hebben gezeten.
En nu je dillema, De S80 2.9 heeft 200 pk. Je hebt wat power over. Maar ik zou ook eens gaan rijden in de 2.4T (die is vanaf 2000 leverbaar geweest.) deze levert ook 200 pk.
Nu even antwoord.
1
Een reëel verbruik is toch echt wel 1 op 8. Zuiniger is wel mogelijk maar dan moet je op eieren rijden.
2
Roest aan de kofferklep kan je bij een goedwillende/meewerkende dealer mogelijk nog onder garantie laten doen. (maximaal 8 jaar!) dus wees er snel bij!. Dit is bij de 460 van mijn vader ook ooit gedaan.
3
Geen idee. Extra koeling is overigens wel mogelijk.
4
Geen probleem. Zittingen zijn leverbaar. Kosten geen idee van. Of het voorkomt hangt ook een beetje af van hoe de vorige eigena(a)r(en) er in hebben gezeten.
En nu je dillema, De S80 2.9 heeft 200 pk. Je hebt wat power over. Maar ik zou ook eens gaan rijden in de 2.4T (die is vanaf 2000 leverbaar geweest.) deze levert ook 200 pk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- mauclau
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25.06.2007 - 11:51
- Locatie: Weststellingwerf
Jawel toch? Tenminste de mijne (nou ja bijna, krijg m volgende week) is een S80 T6 uit 99 met een 2.8 motor (2783cm3) met 2 x turbo....V480-S60 schreef:Het is gewoon een 2.9 motor. De 2.8 is nooit in de S80 leverbaar geweest!.
Ennuhhhhhhhhhh is die kofferdeksel niet van kunstof? (weet ik niet zeker)
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Ik heb een S80 van dezelfde leeftijd en dezelfde km.stand (wel 2.4 170pk).
Probeer dat inderdaad onder garantie te laten repareren.
Ik heb een S80 uit 99 zonder roest en ben dat ook nog niet eerder tegengekomen.S80thebest schreef:2) de roest aan de kofferbakdeksel is dat een item dat vaker ter sprake komt??? heb het bij meedere S80's gezien. Valt het nog onder de garantie als het om een '99-er gaat ??
Probeer dat inderdaad onder garantie te laten repareren.
Geen idee, de mijne doet het na 227k nog steeds prima.S80thebest schreef:3) Wat kan ik van de levensduur van de automaat verwachten?? de auto heeft een trekhaak en ook een airco maar ik weet niet of i een speciale oliekoeler heeft voor de automaarbakolie. Bij mercedes weet ik dat ze met een 'zwaar leven' max 400000 km meegaan. Hoe zit dat met volvo?? bij de 940 kan het bij 260000 km afgelopen zijn weet ik van het volvo700forum. Wat kost een revisie ?? iemand enig idee??
Mijn stoel zit nog perfect dus ik hoef niet aan reparatie te denken.S80thebest schreef:4) Stel de stoel van de bestuurder is doorgezeten ( dat kan je hebben met volvo's ) is deze te repareren ?? en wat kost het ?? Of komt het bij de S80 niet voor ??
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ja, maar het gaat hier om een 2.9 motor. Dat is in principe dezelfde motor als die in de 960 nog gewoon 3.0 heette.
De S80 2.9 heeft 2922cc.
En als het verbruik 1:8 zou zijn, is er erg veel mis met de motor! Dat is het verbruik van een 960 3.0.
De 2922cc motor in de S80 heeft een heel ander motormanagement en is dus veel zuiniger. Met weinig moeite kan je 1:10 gemiddeld rijden.
In de stad is het met veel optrekken 1:8 en op de snelweg 1:13 (als je 120 echte km's hard rijdt).
De S80 2.9 heeft 2922cc.
En als het verbruik 1:8 zou zijn, is er erg veel mis met de motor! Dat is het verbruik van een 960 3.0.
De 2922cc motor in de S80 heeft een heel ander motormanagement en is dus veel zuiniger. Met weinig moeite kan je 1:10 gemiddeld rijden.
In de stad is het met veel optrekken 1:8 en op de snelweg 1:13 (als je 120 echte km's hard rijdt).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
En dat kofferbakdeksel is van aluminium!
Normaal zit daar nooit roest, hooguit een blaasje als de lak kapotgestoten is.
Repareren is voor een leek lastig en als de plek er al een tijdje zit, heb je heel veel opgelost aluminium op die plek onder de opgebubbelde lak zitten.
Als je die auto koopt, moet je wel heel zeker weten dat die schade heel vakkundig wordt gerepareerd...
Normaal zit daar nooit roest, hooguit een blaasje als de lak kapotgestoten is.
Repareren is voor een leek lastig en als de plek er al een tijdje zit, heb je heel veel opgelost aluminium op die plek onder de opgebubbelde lak zitten.
Als je die auto koopt, moet je wel heel zeker weten dat die schade heel vakkundig wordt gerepareerd...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Mischa Marks
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 27.06.2007 - 17:05
- Locatie: Venlo
Ik heb zojuist een 2.4 (170pk) uit 2000 gekocht, met 116k op de teller. Zit geen plekje roest op en ook de bekleding ziet er top uit.
Na de testrit kan ik je zeggen dat de 2.4 niet echt snel voelt, maar ja, wat zoek je in een auto van 1500kg? Tijdens de testrit heb ik flink gas gegeven/toeren gemaakt, gemiddeld verbruik was 9,6l/100km.
Wat betreft de kilometertellerafwijking: weet er misschien iemand of je dit met een grotere bandenmaat kunt corrigeren? Meer omtrek is meer meters per omwenyteling van de as, dus een hogere snelheid t.o.v. de teller lijkt me. Wellicht ook een mooi excuus om hem van grotere velgen te voorzien. :shock:
p.s. Aluminium vormt een gesloten oxidelaag en roest niet door zoals staal.
Na de testrit kan ik je zeggen dat de 2.4 niet echt snel voelt, maar ja, wat zoek je in een auto van 1500kg? Tijdens de testrit heb ik flink gas gegeven/toeren gemaakt, gemiddeld verbruik was 9,6l/100km.
Wat betreft de kilometertellerafwijking: weet er misschien iemand of je dit met een grotere bandenmaat kunt corrigeren? Meer omtrek is meer meters per omwenyteling van de as, dus een hogere snelheid t.o.v. de teller lijkt me. Wellicht ook een mooi excuus om hem van grotere velgen te voorzien. :shock:
p.s. Aluminium vormt een gesloten oxidelaag en roest niet door zoals staal.
Mazda MX5 1991
S80 2.4 2000
V50 1.8 2005
S80 2.4 2000
V50 1.8 2005
- bleuriders
- 2nd Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 10.05.2007 - 20:49
- Locatie: in the middle of the Limburg Hills
hoi.
wil je zuiniger rijden mijn advies een s80 op lpg-g3
verbruik 1 op 8
ook leverbaar voor de Turbo modellen.
maar 170 pk 2.4 is ook ruim voldoende hoor !
lekker om te Cruisen en zeker goed op de autobaan, menig auto laat je wel staan hoor
wil je zuiniger rijden mijn advies een s80 op lpg-g3
verbruik 1 op 8
ook leverbaar voor de Turbo modellen.
maar 170 pk 2.4 is ook ruim voldoende hoor !
lekker om te Cruisen en zeker goed op de autobaan, menig auto laat je wel staan hoor

-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 24.06.2007 - 20:21
Hallo allemaal,
leuk dat jullie je reactie willen geven. Er is me toch weer meer duidelijk geworden.
Ik denk dat ik er weer eens binnenkort langs ga om eens te praten over het roest/schade-verhaal en wat er aan gedaan kan worden. Het is wel een auto die bij me past denk ik. Ook een proefrit zou me meer kunnen vertellen denk ik. Werd me toen ik er was wezen kijken al meteen aangeboden.
Als ik weer ga kijken neem ik wel iemand mee die er meer verstand van heeft. En me zegt als het niks is. Dan kijk ik verder, simpel zat. S80-tiggen zat want er is net een nieuw model uit.
Als jullie nog meer tips hebben laat het me gerust weten. Nog bedankt!!!
Afz Vincent
leuk dat jullie je reactie willen geven. Er is me toch weer meer duidelijk geworden.
Ik denk dat ik er weer eens binnenkort langs ga om eens te praten over het roest/schade-verhaal en wat er aan gedaan kan worden. Het is wel een auto die bij me past denk ik. Ook een proefrit zou me meer kunnen vertellen denk ik. Werd me toen ik er was wezen kijken al meteen aangeboden.
Als ik weer ga kijken neem ik wel iemand mee die er meer verstand van heeft. En me zegt als het niks is. Dan kijk ik verder, simpel zat. S80-tiggen zat want er is net een nieuw model uit.
Als jullie nog meer tips hebben laat het me gerust weten. Nog bedankt!!!
Afz Vincent
- Mischa Marks
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 27.06.2007 - 17:05
- Locatie: Venlo
De beste tip die ik je kan geven: Verder kijken. S80-en zat inderdaad, geen probleemauto kopen omdat je die als eerst ziet. Als je een beetje zoekt vindt je wel een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Mazda MX5 1991
S80 2.4 2000
V50 1.8 2005
S80 2.4 2000
V50 1.8 2005
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 24.06.2007 - 20:21
Ik ga verder kijken. Als ik iets gevonden heb laat ik het weten. Deze s80 wordt het niet. Bedankt allemaal. Tot snel.