Mensen die beweren dat ze motorrijders kennis laten maken met het asfalt of een tikje naar rechts gaan als ze motorrijders zien waarvan zij denken dat het gedrag hen niet bevalt moeten ze het rijbewijs afpakken en nooit meer teruggeven. Levensgevaarlijk. En eigen rechter spelen kan natuurlijk helemaal niet door de beugel.
Als iedereen normaal op zijn rijstrook rijdt kan je er met de motor gemakkelijk tussendoor (ook met een BMW met brede boxermotor). Extra opzij gaan is dan alleen een beleefd gebaar dat ik, als ik op de motor ben, in ieder geval beloon met een opgestoken hand/duim, maar nodig is dat niet.
Er zijn gedragsregels voor motoren in de file. Als je je daaraan houdt ga je bij een ongeval, qua schuldvraag vrij-uit. Daar hebben rechters zich al over uitgesproken. Het mag overigens wél, want het is een ongeregelde gedraging. Er staat nergens in de wet dat je niet met twee op een baan mag. Het er niet doorlaten is niet alleen behoorlijk aso. Het is gewoon verboden, want je mag je medeweggebruiker (dus ook motorrijders) niet hinderen én je moet rekening houden met achterop komend verkeer. Wees niet verbaast als een minder geduldige motorrijder die zó in gevaar gebracht is, weleens zou kunnen reageren met een deuk in je dak of een afgetrapte spiegel. Ik gedraag mij over het algemeen netjes, maar als iemand mij bewust in gevaar brengt, dan heb ik in ieder geval de neiging om er gewoon een spiegeltje af te trappen (nooit echt gdaan trouwens)!
Als je van baan verwisselt moet je rekening houden met achterop komend/inhalen verkeer. Dat geldt dus ook voor motoren!!! Doe je dat niet dan zit je fout. Overigens rij je als motorrijder vaak niet op de baan van de auto's die je inhaalt, maar tegen de streep van de daarnaast liggende baan. Over de strepen rijden kan namelijk gevaarlijk zijn, vooral als het nat is en het om "plakstrepen" gaat met hoogte verschil. Maar als motorrijder heb je meer zicht omdat je hoger zit en je kunt tussen de filles door zeker 10 auto's weerskanten vooruit kijken en aan het gedrag van automobilisten zie je vaak wat ze van plan zijn. Ik ben op de motor nog nooit verrast door plotseling afslaande automobilisten. Andersom zullen er wel sufferds geweest zijn die ik heb verrast omdat ze niet goed op het achteropkomend verkeer letten. Als ik automobilisten zie schutteren dan houd ik even in tot ik zeker weet dat ze niet van baan verwisselen. Meestal heeft de file echter zo weinig "gaten" dat je er zonder gevaar met motor tussendoor kunt kachelen omdat de automobilisten niet eens van baan kunnen wisselen als ze dat zouden willen.
Een verschil tussen Volvo rijders en ander merken zie ik nooit. Wel zie ik regelmatig van die "mutsen" in een cabrio die de boel blokkeren omdat ze alleen maar zitten op te letten of ze wel mooi genoeg overkomen. Ook mannen die met hun secretaresse (of hun "nichtje") op pad zijn willen ook nog weleens op andere zaken letten dan het verkeer. Duitsers vallen op qua filegedrag, misschien om dat ze het in Duitsland minder gewend zijn dat er motoren tussendoor komen. Verder zijn de buitenlandse vrachtwagenchauffeurs irritant die kennelijk niet weten dat je hier in de spits met een vrachtwagen niet op de middelste en linkerstrook mag; die auto's nemen wel erg veel ruimte in en zijn dan lastig in te halen.
Overigens valt het niet mee om met de motor in de file te staan (warm, inspannend om die motor rechtop te houden, been op de step, er weer vanaf etc). Daarnaast is stilstaan op een snelweg gevaarlijk voor motorrijders. Dat tussendoorrijden is dus ook een beetje noodzaak.
Als iedereen zich normaal gedraagt gaat het prima en gelukkig gedragen de meeste automobilisten én de meeste motorrijders zich normaal. Uitwassen zullen er altijd en ongetwijfeld zijn.
Overigens bespeur ik hier wel veel onbegrip. Veel automobisten begrijpen kennelijk niet goed hoe ernstig de gevolgen van een ongeval zijn. Het "op je strepen staan" (wat overigens ook niet is toegestaan) kan voor een ander (de motorrijder) het gevolg hebben dat hij de rest van zijn leven de gevolgen draagt. Dan neem je voorrang, heb je een deuk en de motorrijder is levenslang gewond. Dan ben je niet echt opgeschoten. Volgens mij heb je dan toch te weinig verantwoordelijkheidsbesef om verantwoord met een potentieel moordwapen als een auto deel te nemen aan het verkeer. Mensen die zich niet mede verantwoordelijk voelen voor de veiligheid van anderen zijn volgens mij psychisch niet geschikt voor een auto of motor.
Voor het overige; bij een motorrijder begint de kreukelzone bij zijn knieen. Dat is niet lekker!!!
Gaan Volvo's niet opzij?
-
- 2nd Gear member
Ook dat mag niet; ik begrijp het wel, maar heb het nog nooit gedaan.
Overigens zijn de gevolgen wel even anders en dat rechtvaardigt ook een verschil in reactie. Een motorrijder die een spiegeltje vernielt, als gevolg van het feit dat hij in levensgevaar is gebracht veroorzaakt zelf geen gevaar!!!
Een automobilist die denkt dat hij een motorrijder schade mag toebrengen omdat hij denkt dat het gedrag van die motorrijder hem niet aanstaat en een motorrijder vervolgens (bewust) in gevaar brengt is een levensgevaarlijke gek.
Het verschil is dus
a. dat de automobilist niet in persoonlijk gevaar is gebracht, zodat hij minder reden voor een emotionele reactie heeft en
b. hij vervolgens desondanks de motorrijder wél in een levensgevaarlijke situatie brengt, zodat deze wel alle reden heeft om emotioneel te reageren.
Ga voor jezelf maar eens na hoe je reageert als je fietst. Asociaal gedrag van een automobilist tegenover een fietser is veel verwerpelijker dan andersom. Dit is zelfs verankerd in de wet (artikel 185 WVW) en de rechtspraak.
Overigens zijn de gevolgen wel even anders en dat rechtvaardigt ook een verschil in reactie. Een motorrijder die een spiegeltje vernielt, als gevolg van het feit dat hij in levensgevaar is gebracht veroorzaakt zelf geen gevaar!!!
Een automobilist die denkt dat hij een motorrijder schade mag toebrengen omdat hij denkt dat het gedrag van die motorrijder hem niet aanstaat en een motorrijder vervolgens (bewust) in gevaar brengt is een levensgevaarlijke gek.
Het verschil is dus
a. dat de automobilist niet in persoonlijk gevaar is gebracht, zodat hij minder reden voor een emotionele reactie heeft en
b. hij vervolgens desondanks de motorrijder wél in een levensgevaarlijke situatie brengt, zodat deze wel alle reden heeft om emotioneel te reageren.
Ga voor jezelf maar eens na hoe je reageert als je fietst. Asociaal gedrag van een automobilist tegenover een fietser is veel verwerpelijker dan andersom. Dit is zelfs verankerd in de wet (artikel 185 WVW) en de rechtspraak.
- General
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik ga altijd opzij als een motorrijder me wil inhalen.
(nee, niet voluit naar LINKS maar netjes en beheerst aangeven dat ik hem heb gezien en vervolgens rustig naar rechts om de ruimte te geven)
dat doe ik overigens niet alleen in de file, maar ook als er een motorrijder achter me zit die wat haastiger is dan ik.
(nee, niet voluit naar LINKS maar netjes en beheerst aangeven dat ik hem heb gezien en vervolgens rustig naar rechts om de ruimte te geven)
dat doe ik overigens niet alleen in de file, maar ook als er een motorrijder achter me zit die wat haastiger is dan ik.

_________";Some people and performances are beyond words";________
- VolvoRob
- 5th Gear member
@Menjo: op de weg mag je de motor-rijder beschouwen als de zwakste. Autorijders zijn zich daar terdege van bewust. Ik durf ook te stellen dat motor-rijders bewuster rijden dan auto-rijders. Defensiever, en verder vooruitkijkend. Dat is niet direct uit vrije wil, maar vanwege het feit dat je altijd rekening moet houden met een niet oplettende automobielist, of een automobielist die het niet zo goed voor heeft met motors en zich bewust is van zijn machtspositie.menjo schreef:Dus een automobilist mag geen eigen rechter spelen maar als een motorrijder het doet begrijp je dat wel?
Noot: ik rijd 40.000 km per jaar in de auto, en pakweg 5.000 km per jaar op de motor. Ik ga altijd aan de kant, file of geen file.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- Johan s60
- 6th Gear member
Stel dat die motorrijder nu valt als hij dat spiegeltje eraf trapt, krijg die automobilist daar ook de schuld van?
Mijn advies is om niet gevaarlijk op a-sociaal weggedrag te reageren zowel als motorrijder als automobilist.
Een tijdje geleden werd ik rechts ingehaald door een motor terwijl ik op dat moment een vrachtauto aan het inhalen was, ik zag het aankomen hoewel hij met een groot snelheids verschil inhaalde kon ik nog optijd naar links om ruimte te maken.
Voor hetzelfde geldt loopt het helemaal mis als je niet oplet en perongeluk iets naar rechts komt, want dit verwacht je toch nooit!!!
Mijn advies is om niet gevaarlijk op a-sociaal weggedrag te reageren zowel als motorrijder als automobilist.
Een tijdje geleden werd ik rechts ingehaald door een motor terwijl ik op dat moment een vrachtauto aan het inhalen was, ik zag het aankomen hoewel hij met een groot snelheids verschil inhaalde kon ik nog optijd naar links om ruimte te maken.
Voor hetzelfde geldt loopt het helemaal mis als je niet oplet en perongeluk iets naar rechts komt, want dit verwacht je toch nooit!!!
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- J
- 3rd Gear member
Moet zeggen dat ik steeds vaker motor rijders tegenkom die meer dan a sociaal rijden (rechts inhalen met groot snelheisverschil, tussen de file door rijden met minimaal 50 km verschil etc etc.)
Daar reageer ik het zelfde op als op auto's die een dergelijk rijgedrag vertonen. Ik probeer ze te blokken als ik slecht gehumeurt ben, anders knik ik alleen overduidelijk nee. Kan je best aardige reacties op krijgen trouwens
Daar reageer ik het zelfde op als op auto's die een dergelijk rijgedrag vertonen. Ik probeer ze te blokken als ik slecht gehumeurt ben, anders knik ik alleen overduidelijk nee. Kan je best aardige reacties op krijgen trouwens
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
- Frenz
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hoe herken je een leaserijder dan, hebben die een ander kenteken of zo?NOS schreef:Mijn ervaring als fietser is dat vooral leasebakken (dus ook Volvo's!) op niemand anders letten! Natuurlijk gaat dit niet voor iedereen op, maar er is wel verschil te maken!
Net zo'n genuanceerde uitspraak als die over Volvo rijders
froegah in de "245 tijd" kon je wel stellen dat "de Volvo rijder" zich onderscheidde, maar dan in de nette zin: nooit te hard, keurige mensen, dat werk. Maar sinds de 850 is de gemiddelde Volvo rijder niet meer van de lease- motor- en welke andere categorie rijder dan ook.
Elke mening is vooral gebaseerd op selectieve perceptie (je slaat alleen op wat je mening bevestigd)
Heb enigzins recht van spreken omdat ik zowel motorrijder, leaserijder, Volvorijder ben/geweest ben.
Het enige verschil dat ik wel zie is dat motorrijder gemiddeld betere autorijders zijn, simpelweg omdat ze gewend zijn defensiever te rijden en beter vooruit te kijken: een motorrijder gaat er namelijk niet vanuit dattie voorrang krijgt, 1 keer een foute inschatting en het is je mogelijk je laatste geweest
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
Ik ga altijd opzij op B wegen, in de spiegels kijken is 1 van de weinige spannende dingen die je kunt doen als je in de file staat, niet? Op de snelweg past het allemaal wel.
En idd, ik ben ook motorrijder, en ben niet te beroerd om eens per ongeluk tegen een spiegeltje aan te tikken als er een auto bewust mijn kant op stuurd. Hoeft niet meteen kapot, maar als de spiegel achterste voren staat kan die persoon in ieder geval de aankomende kilometers andere motorrijders niet dwarszitten, want hij ziet ze niet meer aankomen. Ff opletten bij vaste spiegels zoals MK2 Vectra, kan zeer doen... Dan ben ik heel even geen heer in het verkeer, So sue me!
Ik las eerder, weet niet meer bij wie, dat Duitsers opvallen in de negatieve zin. Als inwoner van Arnhem en gebruiker van de A12 bij de grens kan ik dat alleen maar beamen. Die kunnen ff niet meer in de buitenspiegel Wiedersehen zal ik maar zeggen.
En idd, ik ben ook motorrijder, en ben niet te beroerd om eens per ongeluk tegen een spiegeltje aan te tikken als er een auto bewust mijn kant op stuurd. Hoeft niet meteen kapot, maar als de spiegel achterste voren staat kan die persoon in ieder geval de aankomende kilometers andere motorrijders niet dwarszitten, want hij ziet ze niet meer aankomen. Ff opletten bij vaste spiegels zoals MK2 Vectra, kan zeer doen... Dan ben ik heel even geen heer in het verkeer, So sue me!
Ik las eerder, weet niet meer bij wie, dat Duitsers opvallen in de negatieve zin. Als inwoner van Arnhem en gebruiker van de A12 bij de grens kan ik dat alleen maar beamen. Die kunnen ff niet meer in de buitenspiegel Wiedersehen zal ik maar zeggen.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
-
- 1st Gear member
Rij zelf zelf al weer 12 jaar motor. Woon ongeveer een 100 km van me werk vandaan, en ga regelmatig met me motor naar me werk(als het fatsoenlijk weer is dan...) En de laatste jaren houden steeds meer automobilisten rekening met motoren.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
als meneer Larson mij een keer op de A12 tegenkomt en denkt dat ik hem zou dwarszitten terwijl ik hem wellicht gewoon niet heb gezien, en dan mijn spiegel gaat mollen, dan is er natuurlijk een grote kans dat ik de spiegels van zijn motor ook ga verbouwen, liefst tijdens het rijden......Gustaf Larson schreef:
En idd, ik ben ook motorrijder, en ben niet te beroerd om eens per ongeluk tegen een spiegeltje aan te tikken als er een auto bewust mijn kant op stuurd. Hoeft niet meteen kapot, maar als de spiegel achterste voren staat kan die persoon in ieder geval de aankomende kilometers andere motorrijders niet dwarszitten, want hij ziet ze niet meer aankomen.
nee hoor wees niet bang, ik hou de eer wel aan mezelf, maar je loopt wel de kans dat een ander dat wel doet, en je doet het imago van de motorrijder hier geen goed mee; erg dom en onnadenkend, zo ontstaan verkeersruzies
- Darkness
- 1st Gear member
Ik ben motorrijder, automobilist en vrachtwagenbestuurder en uit ervaring weet ik dat je uilskuikens hebt bij elke categorie van weggebruikers. Maakt niet uit welk type of kleur van wagen/motor/vrachtwagen of FIETS. Ik sta vrij hoffelijk tegenover motorrijders zolang ze zich op een menselijke manier door het verkeer bewegen ... In de file en daar waar het mogelijk is ga ik graag ff opzij om een motorrijder voorbij te laten, ik word ook niet boos wanneer ik moet wachten en de motorrijder rustig door de file rijd ( daar koop je ook deels zo'n ding voor ) .... Maar wanneer een motorrijder komt bumperkleven of tegen 90km/uur door een stilstaande file scheurt dan moet hij achteraf ook niet lopen te zeuren wanneer hij tegen de vlakte gaat. Wanneer er bij mij een motor komt bumperkleven dan hoop ik altijd dat er niets gebeurd ... maar mocht er toch plots een hindernis komen opdagen dan ga ik wel vol op de rem ... ( jammer voor de motor )
Maar volgens mij zijn de grootste hooligans van de weg nog steeds de fietsers ... Fietsers hebben door de loop der tijden als "zwakke" weggebruiker zoveel voordelen gekregen dat ze deze voordelen nu aanwenden om zich als echte hooligans in het verkeer te bewegen. In een stad zoals Antwerpen stopt nog maar 2 op 10 fietsers voor het rode licht ... de rest rijd rustig door. Rustig met z'n 3 of 4 naast elkaar rijden en zo een file creëren ... verlichting op de fiets "nooit van gehoord zelfs". Ik erger me dagelijk aan een bepaald kruispunt in de stad waar elke dag politie staat ... de fietsers rijden er rustig het rode licht door en de politie laat dit begaan ... maar wanneer je met de wagen op dit kruispunt links wil afslaan ( wat verboden is ) ga je steevast de bon op. Natuurlijk is dit logisch te verklaren ... bij een automobilist is het heel eenvoudig .. ff de nummerplaats noteren en de boete volgt ... bij de fietser moet men een confrontatie aangaan en dan is OOOOO zo moeilijk. ( en gevaarlijk )
Maar volgens mij zijn de grootste hooligans van de weg nog steeds de fietsers ... Fietsers hebben door de loop der tijden als "zwakke" weggebruiker zoveel voordelen gekregen dat ze deze voordelen nu aanwenden om zich als echte hooligans in het verkeer te bewegen. In een stad zoals Antwerpen stopt nog maar 2 op 10 fietsers voor het rode licht ... de rest rijd rustig door. Rustig met z'n 3 of 4 naast elkaar rijden en zo een file creëren ... verlichting op de fiets "nooit van gehoord zelfs". Ik erger me dagelijk aan een bepaald kruispunt in de stad waar elke dag politie staat ... de fietsers rijden er rustig het rode licht door en de politie laat dit begaan ... maar wanneer je met de wagen op dit kruispunt links wil afslaan ( wat verboden is ) ga je steevast de bon op. Natuurlijk is dit logisch te verklaren ... bij een automobilist is het heel eenvoudig .. ff de nummerplaats noteren en de boete volgt ... bij de fietser moet men een confrontatie aangaan en dan is OOOOO zo moeilijk. ( en gevaarlijk )
";Never underestimate the power of stupid people in large groups";
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
@ ps amazon
Het is vrij duidelijk wanneer iemand dwars ligt of gewoon iemand over het hoofd ziet. Bij langzaam rijdend verkeer en ik rij daar rustig tussendoor op de 'brommer' en er onstaat een gaatje in de file is het gewoonweg oppassen dat er niet iemand van strook wisseld. Als er nergens een gat is en er wordt een halve slag een het stuur gedraaid richting mij, dan is het pas dat ik vervelend kan reageren. En dus ook niet als iemand gewoon wat slingerd met een mobieltje of cd in de hand.
Ik heb niet het idee dat u het wel eens mee heeft gemaakt.
Over het algemeen gebeurd het pas als de file praktisch stilstaat/stilstaat. De enige auto die dan beweegt is dwarsligger.
Het is vrij duidelijk wanneer iemand dwars ligt of gewoon iemand over het hoofd ziet. Bij langzaam rijdend verkeer en ik rij daar rustig tussendoor op de 'brommer' en er onstaat een gaatje in de file is het gewoonweg oppassen dat er niet iemand van strook wisseld. Als er nergens een gat is en er wordt een halve slag een het stuur gedraaid richting mij, dan is het pas dat ik vervelend kan reageren. En dus ook niet als iemand gewoon wat slingerd met een mobieltje of cd in de hand.
Over het algemeen gebeurd het pas als de file praktisch stilstaat/stilstaat. De enige auto die dan beweegt is dwarsligger.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
-
- 4th Gear member
Ook ik ga altijd aan de kant. Kijk, je kunt wel zeggen, het is niet eerlijk dat zij wel doorkunnen. Maarja, als het regent worden ze zeiknat. Ik vind, het mes snijdt aan twee zijden.
Wel is het dikwijls een schrikactie als motoren met een behoorlijke snelheid voorbij gaan. Elk zijn eigen verantwoording vind ik. Als sommigen motorrijders denken om met die snelheden tegen een (minime) spiegel te rijden, lijkt mij nogal vrij gevaarlijk. Maar zoals ik zeg, eigen verantwoording. Zij zijn het kwetsbaarst.
Wel is het dikwijls een schrikactie als motoren met een behoorlijke snelheid voorbij gaan. Elk zijn eigen verantwoording vind ik. Als sommigen motorrijders denken om met die snelheden tegen een (minime) spiegel te rijden, lijkt mij nogal vrij gevaarlijk. Maar zoals ik zeg, eigen verantwoording. Zij zijn het kwetsbaarst.
Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
Nederlandse motorrijders doen het over het algemeen netjes. Rij maar een seen rondje Londen voor de gein, komen ze rustig met 110 in een bocht over de middenstreep tussendoor als je zelf 90 km/u rijdt.
's Winters trouwens meer goede motorrijders op de weg dan zomers. Dan heb je nog wel eens van die idioten in een spijkerbroek en een T-shirt.
@the fonz
Het gebeurd dus alleen bij hele lage snelheden (tussen 10 en 20) en de automobilisten die bewust de motorrijders in gevaar brengen, en een spiegeltje raken gebeurdt echt niet met de motor zelf. Boven die snelheid ben je druk zat om in zo'n situatie de motor netjes overeind te houden.
's Winters trouwens meer goede motorrijders op de weg dan zomers. Dan heb je nog wel eens van die idioten in een spijkerbroek en een T-shirt.
@the fonz
Het gebeurd dus alleen bij hele lage snelheden (tussen 10 en 20) en de automobilisten die bewust de motorrijders in gevaar brengen, en een spiegeltje raken gebeurdt echt niet met de motor zelf. Boven die snelheid ben je druk zat om in zo'n situatie de motor netjes overeind te houden.
-
- 5th Gear member
Beste Gustaf,
Dan mag je denk ik blij zijn dat je nog rondrijdt.
Dit gedrag keur ik niet alleen af maar rechtvaardigd ook weer een wederactie die je wel eens duur kan komen te staan.
Het feit dat jij niet kan kijken in de gedachte van een ander die in jouw ogen jou dwars wil zitten door opzij te gaan maar wellicht uitwijkt voor iets wat bij de vangrail ligt.
Je zal net de spiegel te hard raken en met 40 op de volgende auto terecht komen.
Kan maar een ding zeggen hierop: onvolwassen zeer domme actie!
Jij bevestigd de vooroordelen die er bestaan over motorrijders.
Als iedereen elkaar nu wat meer ruimte geeft dan is opzijgaan niet eens meer nodig, dus kom op stel je felxibel op en geef mekaar de ruimte.
Dan mag je denk ik blij zijn dat je nog rondrijdt.
Dit gedrag keur ik niet alleen af maar rechtvaardigd ook weer een wederactie die je wel eens duur kan komen te staan.
Het feit dat jij niet kan kijken in de gedachte van een ander die in jouw ogen jou dwars wil zitten door opzij te gaan maar wellicht uitwijkt voor iets wat bij de vangrail ligt.
Je zal net de spiegel te hard raken en met 40 op de volgende auto terecht komen.
Kan maar een ding zeggen hierop: onvolwassen zeer domme actie!
Jij bevestigd de vooroordelen die er bestaan over motorrijders.
Als iedereen elkaar nu wat meer ruimte geeft dan is opzijgaan niet eens meer nodig, dus kom op stel je felxibel op en geef mekaar de ruimte.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 4th Gear member
Ik dacht al. Met zulke snelheden.... Maargoed, ik ga nu nog verder naar links rijden, want mijn spiegel buigt niet naar voren toe. Kortom, een te duur grapje voor mij.Gustaf Larson schreef:Nederlandse motorrijders doen het over het algemeen netjes. Rij maar een seen rondje Londen voor de gein, komen ze rustig met 110 in een bocht over de middenstreep tussendoor als je zelf 90 km/u rijdt.
@the fonz
Rest mij niks om je veel voorzichtigheid te wensen.
Maurice
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
Volgens mij missen we het punt hier. Ik ga zeer zeker niet de weg op maar eens te kijken hoeveel spiegeltjes ik kan scoren. En ook zeker niet om op deze manier maar ieder medeweggebruiker te bestraffen die in mijn het niet goed doet. De beschreven situatie zal motorrijders waarschijnlijk wel herkenbaar voorkomen en automobilisten niet. Daarom denk ik dat ik zulke sterke reacties krijg.
Het gaat enkel en alleen om de situatie waarin aan andere weggebruiker die blijkbaar een haat koesterd tegen motorrijders, mij als motorrijden dusdanig wil schaden dat ik moet vrezen voor alles wat ik heb. Deze persoon maakt op een zeer duidelijke manier zijn mening dat ik onder de zoden zou horen te liggen kenbaar. Dit is te zien aan de blik in de ogen, direct of via de spiegel. De houding in de auto, de heftige stuurbewegingen op plaatsen waar dat volstrekt onlogisch is om een normale manouvre uit te voeren. Op het moment dat dit gebeurd ben ik niet in staat mijzelf weg te cijferen voor de goede vrede, dit is het moment dat ik ook duidelijk kenbaar maak dat ik het niet met deze persoon eens ben over zijn gedachtengoed.
De automobilisten die mij op de keren in het jaar dat ik zo wordt aangevallen in mijn veiligheid beoordelen, en voorbij gaan aan mijn rijgedrag in de overige 99.9% van de tijd, en als onschuldige vrezen voor hun eigen spiegel in de file vind ik kortzichtig.
Ter illustratie, mijn vader ziet mijn moeder die voor hem rijdt, allebei op eigen motor, bewust van de weg gedrukt worden door een duitse lexus. Mijn ouders rijden op de linkerbaan (ongeveer 80, lichte file) en de lexus komt naar links vanaf de rechterbaan en ziet mijn moeder en drukt desondanks (al glimlachend zo vertelde mijn moeder later) mijn moeder van de weg en in de berm! Zij weet zich uit de situatie te redden. 10 seconden later passerd mijn vader de Lexus en zijn actie laat zich raden.
Hierop passeert een motoragent mijn vader die er dus de hele situatie achter heeft gereden en geeft mijn ouders een dikke duim omhoog.
Dus zelfs motoragenten begrijpen de situatie.
Het vervelende ik deze haat alleen tegenkom op de motor, en nooit in de auto. Dus ik kan mij onwetendheid van automobilisten tegen zo'n spiegeltjesactie ook wel indenken.
Het gaat enkel en alleen om de situatie waarin aan andere weggebruiker die blijkbaar een haat koesterd tegen motorrijders, mij als motorrijden dusdanig wil schaden dat ik moet vrezen voor alles wat ik heb. Deze persoon maakt op een zeer duidelijke manier zijn mening dat ik onder de zoden zou horen te liggen kenbaar. Dit is te zien aan de blik in de ogen, direct of via de spiegel. De houding in de auto, de heftige stuurbewegingen op plaatsen waar dat volstrekt onlogisch is om een normale manouvre uit te voeren. Op het moment dat dit gebeurd ben ik niet in staat mijzelf weg te cijferen voor de goede vrede, dit is het moment dat ik ook duidelijk kenbaar maak dat ik het niet met deze persoon eens ben over zijn gedachtengoed.
De automobilisten die mij op de keren in het jaar dat ik zo wordt aangevallen in mijn veiligheid beoordelen, en voorbij gaan aan mijn rijgedrag in de overige 99.9% van de tijd, en als onschuldige vrezen voor hun eigen spiegel in de file vind ik kortzichtig.
Ter illustratie, mijn vader ziet mijn moeder die voor hem rijdt, allebei op eigen motor, bewust van de weg gedrukt worden door een duitse lexus. Mijn ouders rijden op de linkerbaan (ongeveer 80, lichte file) en de lexus komt naar links vanaf de rechterbaan en ziet mijn moeder en drukt desondanks (al glimlachend zo vertelde mijn moeder later) mijn moeder van de weg en in de berm! Zij weet zich uit de situatie te redden. 10 seconden later passerd mijn vader de Lexus en zijn actie laat zich raden.
Hierop passeert een motoragent mijn vader die er dus de hele situatie achter heeft gereden en geeft mijn ouders een dikke duim omhoog.
Dus zelfs motoragenten begrijpen de situatie.
Het vervelende ik deze haat alleen tegenkom op de motor, en nooit in de auto. Dus ik kan mij onwetendheid van automobilisten tegen zo'n spiegeltjesactie ook wel indenken.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
mijn eerste motor kocht ik in 1968, heb er heel wat gehad en rij nog regelmatig op de Harley tussen de files door; ik ken alle aspecten van het motorrijden inclusief off the road en circuit en ken helaas ook de traumahelicopter van binnen, dus denk niet dat ik niet weet waar ik over praat;Gustaf Larson schreef:@ ps amazon
de situatie waar jij het over hebt kan ik mij uitstekend voorstellen en maak het, gelukkig sporadisch, mee (is ook een kwestie van zelf anticiperen en niet uitlokken); desondanks zal ik altijd spiegeltjesakties en alle andere eigen rechter spelende corrigerende maatregelen veroordelen; of het nu op een motor gebeurt of in een auto; dit wekt alleen maar agressiviteit op, is gevaarlijk als de tegenpartij ook door het lint gaat en schaadt het zo moeizaam opgebouwde goede imago van de hedendaagse motorrijder;
het zou je sieren om de enkele vermeende dwarsligger niet te corrigeren, maar die automobilisten die duidelijk wel opzijgaan te bedanken middels een duim omhoog; dit heeft overigens ook op de dwarsligger een positief effect